۰

مراقب متانول باشیم

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۶۲۷۴
مراقب متانول باشیم
سالم خبر: متانول نه برای استفاده موضعی روی پوست دست و نه برای استفاده سطوح مناسب نیست و عوارضی از التهاب شدید پوست تا کوری را به همراه دارد.
 
به گزارش سالم خبر، محمد بقایی  مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به ایرنا گفت: متاسفانه امروزه با بروز بحران کرونا شاهد برخی سودجویی های تبهکارانه توسط برخی شیادانی هستیم که جاهلانه با افزودن مواد رنگ بر از جمله وایتکس به الکل صنعتی یا همان متانول آن را بی‌رنگ می کنند و به عنوان اتانول یا الکل طبی به فروش می رسانند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه الکل صنعتی یا همان متانول اثرات مخربی روی بینایی دارد و از راه پوست جذب می‌شود. این الکل فوق‌العاده قابل احتراق است، اما در دمای محیط آتش نمی‌گیرد. متانول ماده‌ای سمی است و نوشیدن آن موجب نابینایی و حتی مرگ می‌شود. تقریبا تمام گزارشات مرگ و کوری ناشی از شرب الکل به علت آلودگی به متانول است.
 
این داروساز و مشاور هیات مدیره انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: متانول آنقدر سمی است که حتی هنگام استفاده از آن هم باید از ماسک و دستکش استفاده کرد، چون از طریق تنفس و پوست وآشامیدن نیز می‌تواند جذب شود.
 
بقایی اضافه کرد: متانول بین الکل ها، ضعیف‌ترین خاصیت میکروب کشی را دارد؛ بنابراین اصلا نباید به این منظور استفاده شود. متانول از طریق پوست، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی می‌تواند جذب شود و در بدن انسان به متابولیت‌های سمی فرمالدهید، فرمات (اسید فرمیک) و دی اکسید کربن تبدیل شود.
 
وی ادامه داد: همچنین متانول می‌تواند سبب بروز عوارضی همچون التهابات شدید پوست، آسیب چشمی از جمله کوری، نارسایی کلیه، کما و مرگ شود.
 
بقایی تاکید کرد: مردم  باید بدانند با بکار گیری متانول برای ضدعفونی کردن سطوح، احتمال تنفس آن افزایش می یابد و همه خطرات نامبرده شده ممکن است با اینکار بروز کند و به همین دلیل متانول را هرگز نباید برای ضدعفونی کردن سطوح و دست استفاده کرد.
کد مطلب : ۶۲۷۴
نام شما

آدرس ايميل شما