۰
محمد رضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

ما نمی توانیم بیماران ایرانی را از دسترسی به داروهای روز دنیا محروم کنیم

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۶۰۸۱
ما نمی توانیم بیماران ایرانی را از دسترسی به داروهای روز دنیا محروم کنیم
سالم خبر: ما نمی توانیم بیماران ایرانی را از دسترسی به داروهای روز دنیا محروم کنیم. بیماران ما حق دارند داروهای نوین و اشکال راحت تر دارو را دریافت کنند اما وقتی این داروها تولید داخل شوند حداقل این است که قیمت و میزان ارزبری آنها کاهش پیدا می‌کند.

محمد رضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سالم خبر با بیان این مطلب در پاسخ به این پرسش مبنی موانع تامین دارو در شرایط فعلی گفت: تاجران ایرانی بسیار تجار خوش حسابی هستند. یعنی هیچ طرف خارجی را نمی بینید که بگوید طرف ایرانی در دارو و تجهیزات پزشکی پول ما را نداده است. آنها با اطمینان با شرکای ایرانی خود کار می کند. حتی بسیاری از مواقع به رغم آن که پول خود را نگرفته‌اند کالا را ارسال می‌کنند چون می‌دانند که ایرانی‌ها کسانی نیستند که بخواهند پول آنها را ندهند. درواقع ممکن است دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد.

وی درباره موانع ادامه فعالیت آنها با ایران ادامه داد: بنابراین آنچه در این میان مانع تراشی می‌کند دولت آمریکا و هم
پیمانان آن‌هاست که نمی گذارند این پول منتقل شود. برای مثال اتفاقات اخیری بود که چند ماه بود ارز خود را برای شرکت سوییسی فرستاده بودیم، در بانک اروپایی همین پول نشسته بود اما برای آن شرکت شرایطی ایجاد کرده بودند و اجازه نمی دادند حتی پول خود را برداشت کند.

شانه‌ساز تصریح کرد: در کره هم همین داستان بود و ما پولی که باید بپردازیم را با زحمت می فرستیم ولی به قدری آمریکا این شرکت ها را می ترساند که آنها حتی جرأت گرفتن پول خود را نیز ندارند. بنابراین کانال مالی ایجاد شده موجود هم تا حدودی این مشکل را برطرف کرده است اما اینکه ادامه دار باشد یا خیر اطلاعی درباره آن ندارم.

 وی درباره حضور یک شرکت چندملیتی دانمارکی برای تولید تحت لیسانس دارو در ایران هم و عقیده برخی مدیران و حتی فعالان صنعت دارو مبنی بر اینکه شرکت های چندملیتی و تولید تحت لیسانس در ایران کارنامه درخشانی در حضور در بازارهای ایران ندارند گفت: ما از شرکت‌های خارجی تشکر می‌کنیم که در شرایط موجود با ما همکاری دارند. اما این حضور به دلیل
بازار بزرگ و جذابی است که در ایران وجود دارد. اگر شرکت‌های خارجی در ۱۰ سال گذشته وارد این بازار شده اند دلیل آن همین است.ضمن آنکه آنها می‌دانند که ایرانی‌ها توانمندی تولید این اقلام را دارند. همین داروهایی که در حال حاضر تولید می شود یا انشالله در آینده نزدیک در کشور تولید خواهند شد گواهی بر این مدعاست. چه بسا یک شرکت ایرانی یا چند شرکت حتی زودتر از این شرکت‌ها به صورت ژنریک داروها را در داخل تولید کنند.  اما به هر حال ما از حضور هر شرکتی که برای تولید در کشور ما قدم بردارد مورد حمایت و استقبال می‌کنیم.

وی افزود: سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هم به عنوان بخشی از دولت به این قبیل پروژه‌ها کمک می‌کنند ولی بدانید که ما حساب اصلی را بر روی توانمندی شرکت‌های ایرانی و بومی خود باز کرده‌ایم. این را بدانید که به محض اینکه شرکت‌های داخلی خودمان توانمندی تولید دارویی را پیدا می‌کنند بسیاری از رقبای خارجی انگیزه پیدا می‌کنند که در ایران سایت تولید راه بیندازند.

وی گفت: ما نمی
توانیم بیماران ایرانی را از دسترسی به داروهای روز دنیا محروم کنیم. بیماران ما حق دارند داروهای نوین و اشکال راحت تر دارو را دریافت کنند اما وقتی این داروها تولید داخل شوند حداقل این است که قیمت و میزان ارزبری آنها کاهش پیدا می‌کند.

شانه‌ساز در پاسخ به اینکه بسیاری از فعالان حوزه دارو معتقدند عدم موفقیت حضور شرکت های چند ملیتی و تولید تحت لیسانس در ایران به دلیل مدیریت های سلیقه ای و سوء مدیریت ها در این حوزه بوده است و تجربه گذشته حضور برخی شرکت‌های خارجی برای تولید تحت لیسانس در ایران نشان می‌دهد که گاه تضمین هایی که برای تولید یک دارو در کشور دریافت می کنند شکسته می‌شود، گفت: لازم است توضیح بدهم که اگر این شرکت ها وارد بازار ما هم نشوند ما خودمان آنقدر هوش و ذکاوت داریم که خود آنها را به سرانجام برسانیم. بسیاری از اقلام هایتک که در حال حاضر در کشور تولید می شوند طرف خارجی‌ای آنها را در ایران تولید نکرده و برای سرمایه گذاری در ایران نبوده است اما با این‌حال ابن داروها در کشور تولید
شدند. ضمن آنکه تضمین‌ها و درخواست‌های شرکت‌هایی که اقدام به تولید تحت لیسانس در ایران می کنند باید درخواست های منطقی‌ای باشند که از سوی سازمان غذا و دارو قابلیت پذیرش داشته باشند.

وی افزود: بنابراین این تضمین ها باید دوطرفه باشد. گاهی شرکت های چندملیتی برای تولید تحت لیسانس در ایران، سرمایه وارد کشور نکرده و فقط دانش فنی وارد کشور می کنند و سهم بزرگی از بازار طلب می کنند. البته در مورد این شرکت دانمارکی سرمایه گذاری انجام شده است و آنها اقدام به احداث سایت کرده‌اند؛ ولی انتظار ما این بود که آنها خیلی زودتر از اینها وارد بازار ایران شوند. ضمن اینکه چند شرکت ژنریک‌ساز داخلی نیز در حال حاضر در تلاش برای تولید برخی از اقلامی هستند که این شرکت قرار بر تولید دارد.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: علت مخالفت برخی شرکت‌های ژنریک ساز با حضور این شرکت ها هم در همین است. ژنریک‌سازان داخلی ما ادعا می کنند که حضور شرکت های چند ملیتی در ایران برای تولید برخی اقلام دارویی معمولا زمانی اتفاق
می افتد که متوجه می شوند یک شرکت داخلی در آستانه تولید داخلی آن اقلام است و این درحالیست که محصولات تحت لیسانس قیمت‌های بالاتر دریافت می کنند. 

شانه‌ساز در پاسخ به این پرسش که شما در حالی گلایه تولیدکنندگان داخلی را به قیمت وارد می دانید که کمیته‌های فارماکواکونومی و قیمت‌گذاری منفعل هستند و آیا این کمیته‌ها در سازمان غذا و دارو خود مسوول رفع این مشکل تولیدکنندگان نیستید؟ گفت: کمیسیون قیمت‌گذاری برای مواردی که تولید کننده بتواند اسنادی صحیحی به ما ارائه دهد که نشان بدهد به سمت زیان دهی پیش می رود تشکیل و قیمت ها مورد بازبینی قرار می گیرد تا امکان سود معقول نیز برای شرکت حاصل شود. اما به هر حال یکی از دلایلی که شرکت‌های ما نمی توانند توانمندی‌های خود را بروز دهند همین معضل قیمت گذاری است و یکی از دلایل این برخوردهای سخت‌گیرانه قیمتی با تولید کنندگان دارو همین شما خبرنگاران هستید چون هر جا ما خواستیم به شرکتی قیمت بدهیم رسانه ها فریاد می زنند که دارو گران شد.
 
 
کد مطلب : ۶۰۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما