۰

آخرین بازنگری‌ها و اصلاحات وزارت اقتصاد در حال تکمیل است و بزودی اعلام می‌شود

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۶۰۴۵
آخرین بازنگری‌ها و اصلاحات وزارت اقتصاد در حال تکمیل است و بزودی اعلام می‌شود
سالم خبر: براساس شنیده‌ها آخرین بازنگری‌ها و اصلاحات وزارت اقتصاد در مورد رویه های مرتبط با مجوز تاسیس داروخانه ها در حال تکمیل است و به زودی اعلام می شود.

به گزارش سالم خبر با پیگیری های نتایج تجمع اعتراضی داروسازان در محل سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به رای دیوان عدالت اداری کشور و همچنین ابطال چندین باره تعرفه خدمات دارویی و ابلاغ حکم آزادسازی تاسیس داروخانه از سوی دیوان عدالت اداری یک منبع آگاه در گفت و گو با سالم خبراظهار داشت که آخرین تغییرات در حال تکمیل است و به زودی اصلاحات صورت گرفته در این زمینه اعلام خواهد شد.

تصمیم برای این اصلاحات اگرچه پس از مذاکرات وزیران اقتصاد و بهداشت و درمان از چندی پیش آغاز شده بود اما ظاهرا اعتراض ها و در نهایت تجمع دیروز داروسازان نیز بی تاثیر نبوده و در حال به بار نشستن است.

داروسازان معتقدند که دخالت ارگان‌های غیرمرتیط در امر سلامت جامعه و اتفاقات
مشکوک و سریال گونه، نشانگر اراده‌ای قوی در جهت نابودی داروخانه داری مستقل است به طوری که آرای اخیر دیوان عدالت اداری در حوزه‌های مختلف مرتبط با خدمات و سرنوشت داروسازان دلیلی بر عدم توجه به اصل اسلامی و اخلاقی عدالت است.

محمدباقر ضیا رئیس انجمن داروسازان ایران، در این تجمع با انتقاد شدید از رأی دیوان عدالت، گفت: به نظر می‌رسد گوش شنوایی در دیوان عدالت برای شنیدن حرف‌های ما وجود ندارد که چنین آرایی صادر می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که تعرفه حق داروساز است، افزود: تعرفه حق فنی داروساز یک دستاورد پس از انقلاب است و ما از آن کوتاه نمی آییم. با این حال تاکنون با رعایت مواد قانونی از حقوق خود دفاع کرده ایم و پا از دایره قانون بیرون نگذاشته ایم.

وی تاکید کرد که به توطئه گران این اجازه را نمی‌دهیم که وحدت ملی ما را خدشه دار کنند تا سلامت مردم به خطر بیفتد ضمن آنکه از ریاست قوه قضاییه درخواست
داریم به مشکلات داروسازی ورود کند.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نیز در جمع حاضران، بر حمایت از حق فنی داروساز تاکید کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی با همراهی شما داروسازان، از طریق وزارت بهداشت پیگیر این موضوع خواهد بود.

وی با اشاره به آسیب‌های حذف حق فنی داروساز، افزود: داروساز در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد، حقوقی دارد که می‌بایست اجرا شود.

مهدی پیرصالحی رئیس سابق سازمان غذا و دارو، یکی دیگر از سخنرانان این تجمع اعتراضی بود.

وی گفت: در دوره مدیریت بنده نیز چنین رأیی صادر شد که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، توانستیم این رأی را باطل کنیم و انتظار می‌رود سازمان غذا و دارو، در این دوره باید پیگیر مطالبات قانونی داروسازان و داروخانه‌ها باشد.

حمید خوئی رییس انجمن دادوسازان تهران نیز در این نشست اعتراضی گفت: ما با بحران در حوزه داروسازی مواجه هستیم و خروج از این شرایط
جز با پشتیبانی فعال بدنه داروسازان امکان‌پذیر نیست. اگر قرار است داروسازان حذف شوند باید دانشکده‌های داروسازی را تعطیل کنیم.

وی تاکید کرد: جامعه داروسازان باید برنامه هایی که برای پیگیری این موضوع داشته باشند که طی آن بازسازی خدمات داروسازی و تشکیل کمیته برای ملاقات با وزیر بهداشت به منظور احقاق مطالبات به حق جامعه داروسازی را در دستور کار خود قرار دهد.

خوئی ادامه داد: دکتر نمکی بیان کرده بود که  ما با سیاست دیوان عدالت موافق نیستیم ولی باید این امر در عمل دیده شود.

عباس کبریایی‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: داروسازی و خدمات داروسازی جزو ضروری ترین بخش‌های خدماتی در نظام سلامت است که چرخه تشخیص، پیشگیری و درمان را کامل می کند؛ بنابراین سهم دارو و داروساز در نظام سلامت غیرقابل انکار است.

وی افزود: حرفه داروسازی ما را مکلف می کند ابتدایی ترین
قاعده را که کنترل علمی _اخلاقی نسخ است رصد کنیم. در این راستا ۱۴ پارامتر قانونی و ده‌ها مولفه علمی باید رعایت شود تا بتوان گفت اصول علمی یک  نسخه علمی رعایت شده است.

کبریایی‌زاده تصریح کرد: من از دیوان عدالت اداری استدعا دارم سلامت مردم را خط قرمز تصمیمات خود قرار دهد؛ چراکه فلسفه وجودی دیوان عدالت این است که از آسیب دیدن مردم جلوگیری کند. 

وی ادامه داد: تشخیص همه استانداردهای طبابت و دارویی برعهده وزارت بهداشت است. بنابراین از وزارت بهداشت می خواهیم کارقانونی خود را انجام دهد.

 در این تجمع که تعداد زیادی از داروسازان و دانشجویان داروسازی حضور داشتند، حاضران خواستار ابطال رأی دیوان عدالت بودند و آن را مغایر با حقوق داروساز قلمداد می‌کردند.

بر اساس همین گزارش، تجمع کنندگان معتقد بودند با این رأی دیوان عدالت، کارکرد داروخانه به مثابه یک فروشگاه و سوپرمارکت خواهد شد.
 
کد مطلب : ۶۰۴۵
نام شما

آدرس ايميل شما