۰

کتاب سوزی، تبلور جهل مقدس

تاریخ انتشار :
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۵۹۶۵
کتاب سوزی، تبلور جهل مقدس
سالم خبر: آتش‌زدن کتاب پزشکی هاریسون توسط فردی که در لباس روحانیت خود را پدر طب اسلامی می‌داند و به فروش محصولات خود به نام طب اسلامی ادامه می‌دهد، واکنش‌های انتقادی زیادی را در فضای مجازی و در بین مردم و مسئولان داشته است.
 
هفته گذشته فردی به نام شیخ عباس تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی ایران معرفی کرده، کتاب پزشکی هاریسون را آتش زد اقدامی که واکنش های زیادی را به همراه داشته است.
 
کتاب اصول طب داخلی هاریسون یکی از کتاب‌های درسی شناخته‌شده در زمینه طب داخلی است. چاپ اول این کتاب در سال ۱۹۵۰ منتشر و ویرایش بیستم آن در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این کتاب موضوعات فراوانی را از عصب‌شناسی تا بیماری‌های عفونی شامل می‌شود اما به طور ویژه بیشتر مباحث طب داخلی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. 
 
محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا در باره این اقدام گفت: آتش زدن کتاب علمی پزشکی هاریسون یادآور حمله مغول و وحشی‌گری‌های داعش است و از قوه قضایی می‌خواهیم هر چه سریع‌تر با فردی که در لباس روحانیت جهل مقدس و خرافات را گسترش می‌دهد، برخورد کند.
 
وی افزود: آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون آن هم توسط فردی که در لباس روحانیت، در فضای مجازی انعکاس گسترده ای داشت. این اقدام از دو جهت شکلی و محتوایی قابل بررسی است. چنین اقداماتی ضربه شدید و سنگینی به سلامت و باورهای مردم وارد می کند و انعکاس منفی زیادی در سطح داخلی و بین المللی دارد.
 
حرکت داعش گونه مبلغ طب اسلامی
 
وی گفت: آتش زدن کتاب، انسان را به یاد مغول و گروه های وحشی در تاریخ می اندازد و یک حرکت ضد فرهنگی، ضد اخلاقی و ضد انسانی است. در هیچ جای دنیا این کار را نمی پذیرند به خصوص که فردی با لباس روحانی این کار را انجام دهد. انعکاس آن در دانشگاهها و در سطح داخلی و خارجی بسیار منفی بوده است و حرکت های داعش گونه را به ذهن متبادر می کند.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: آنچه مایه نگرانی جدی است این است که چنین اقداماتی می تواند به خدمات پزشکی علمی ضربه بزند. پزشکان مسئول سلامت و بیماری مردم هستند وقتی چنین تخریبی رخ می دهد و از طرف مقابل شاهد ترویج خرافه و جهل مقدس هستیم آن کسی که زیان می بیند و ضرر می کند، مردم هستند.
 
وی افزود: مکرر دیده ایم افراد زیادی حتی در سطح مسئولان رده بالا به دلیل مراجعه به همین افراد خرافاتی و تحت تاثیر تبلیغات آنها درمان های غیر علمی را جایگزین درمان های علمی کرده اند و زمانی به پزشک مراجعه کرده اند که بیماری بسیار پیشرفت کرده و لاعلاج یا صعب العلاج شده و دیگر کار زیادی برای آنها نمی شد انجام داد.
 
ظفرقندی اضافه کرد: آنچه از بعد پزشکی باعث نگرانی است. این است که اگر با این رفتارهای جهل مقدس و خرافه ای برخورد نشود به باورهای مردم خدشه وارد می شود. به سلامت مردم آسیب جدی وارد می شود و البته باورهای دینی مردم نیز تحت تاثیر این خرافات قرار می گیرد. انتظار سازمان نظام پزشکی از قوه قضاییه این است که به عنوان مدافع و دادستان مردم وارد شود و جلوی این اقدامات را بگیرد.
 
وی گفت: مطمئن هستم که دولت، وزارت بهداشت و قوه قضاییه با این نوع اقدامات مخالف هستند اما حتما باید عزم و اراده ای برای برخورد با این افراد که خرافه پرستی را شایع می کنند، وجود داشته باشد.
 
ظفرقندی روز گذشته نیز در بیانیه ای اعلام کرد: ضمن طرح شکایت از طریق مراجع قانونی و قضایی از مسئولان وزارت بهداشت و درمان می‌خواهم به وظیفه قانونی خود در مقابل این فجایع انسانی و علمی عمل کنند.
 
وی اضافه کرد: تصور انعکاس چنین صحنه‌ای در داخل و خارج از کشور و در بین مردم و جوانان و عالمان، مقارن تصور جهل مقدس و خانمان‌سوز داعشیان و کتاب‌سوزی جاهلانی است که در دنیای توهم و خرافات خویش غرق شده‌اند.
 
تبریزیان تجارتخانه طب اسلامی راه انداخته است
 
علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در واکنش به آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون، خواستار موضع‌گیری قاطع مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی در برابر اقدام «سخیف و جاهلانه کتاب‌سوزی توسط فردی به نام تبریزیان» شد.
 
وی افزود: از داستان کتاب‌سوزان اسکندر و یونانیان و اقوام جاهل و مغول تا جشن‌های واقعی و مستند کتاب‌سوزان نازی‌ها و عید کتاب‌سوزی کسروی در یکم دی ماه هر سال حکایت‌های بسیار شنیده و خوانده‌ایم، اما اکنون و مقارن با عید کتاب‌سوزان پیروان کسروی در مراسمی آئینی با فیلم و تصویر فردی به نام تبریزیان که پیروانش او را آیت الله می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی تجارتخانه‌ای برپا کرده است به خود جرات داده و کتاب «اصول طب هاریسون» از کتب مرجع پزشکی را به آتش می‌کشد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: آنچه مایه تاسف است فقط خالی بودن دست این گروه جاهل و پرمدعا از نقد علمی نیست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتارهای نابهنجار به نام اسلام و ایران است.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد که این اتفاق نادر و عجیبی نیست و در حال تبدیل شدن به رویه و قاعده‌ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ایم.
 
رئیسی بیان کرد: از دخالت جاهلانه در درمان صدها بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه پویش ملی کنترل فشار خون از تریبون صدا و سیما، خط نفوذی برای به تاراج بردن ایمان و اعتماد آحاد ملت مسلمان ایران و ضربه زدن به شأن و جایگاه روحانیت شکل گرفته است.
 
وی اظهار کرد: در این برهه وظیفه خود می‌دانیم که به کلیه مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی هشدار داده شود که در برابر این چنین اقدامات سخیف و جاهلانه‌ای بایستند و واکنشی در خور از خود نشان دهند.
 
کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در این رابطه در توییتر خود نوشت: جاهلی به نام عباس تبریزیان به شیوه اسلاف اموی خود، قتیبه بن سهل باهلی و امثال محمود غزنوی، قوم مغول و تاتار، احمد کسروی و دیگر قشریون و داعشیان تاریخ، درس‌نامه هاریسون را آتش زده است. غافل از آن‌که حتی در قیاس با آن اسطوره‌های بلاهت نیز: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.
 
حوزه علمیه محکوم کرد
 
مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز در واکنش به این اقدام در بیانیه ای اعلام کرد: حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می دانند و آن را محکوم می کند.
 
مرکز مدیریت حوزه های علمیه تاکید کرد: این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته، انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.
 
در بیانیه این مرکز آمده است: اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچمدار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمروها و در بسیاری از این زمینه ها به ویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد؛ انتظار می رود دستگاه های ذی ربط در این زمینه اقدام کنند.
 
بسیج جامعه پزشکی کشور نیز در بیانیه ای با اعلام انزجاز از این اقدام «سخیف و جاهلانه» اقداماتی افراطی نظیر آتش زدن یک کتاب علمی را مصداق نفوذ و تلاش بیگانگان برای مخدوش ساختن چهره اسلام واقعی دانست و اعلام کرد: از تمام اقشار جامعه خصوصا مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی می خواهیم تا با وحدت و هماهنگی مقابل چنین فجایعی بایستند و مانع از تکرار چنین رفتارهای تأسف باری شوند.
ویدئوی آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون توسط تبریزیان در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است. در این ویدئو در کنار وی افراد دیگر هم ایستاده اند و آتش زدن کتاب را تماشا می کنند. انتشار این ویدئو واکنش های متعددی را در فضای مجازی به همراه داشت.
 
از جمله یکی از کاربران توئیتر نوشت: وقاحت هم حدی دارد اما برای بعضی ها گویا حد ندارد و هنوز کتابسوزی می کنند جناب تبریزیان به جای کتابسوزی تشریف ببرید، چین بحران کرونا را حل کنید. همه به تو ایمان می آورند، البته اگه مثل درمان کاتاراکت نگویی باید از سرمه ای استفاده کنند که 15سال زیر زمین دفن شده است.
 
کاربر دیگری نوشت: جهل مقدسی که در جستجوی مسلط شدن بر نظام هنجاری ماست. کتاب پزشکی هاریسون، از مقدسات نیست اما آتش زدن آن عمق جهل و کینه نسبت به علوم جدید را نشان می دهد.تاسف آورتر آنکه این آتش سوزی در لباس تبلیغ دین و با سودجویی از دین صورت می پذیرد. این نمونه ای از جهلی است که روز به روز درجامعه ما گویی مقدس تر می شود.
 
تبریزیان سایت اینترنتی هم دارد که در آن به فروش انواع محصولات مخصوص خود مانند، محصولات تقویتی، سرمه، مسواک اسلامی، قرص خون و صاف کننده خون می پردازد.
کد مطلب : ۵۹۶۵
نام شما

آدرس ايميل شما