۰
غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل اموردارویی سازمان غذا و دارو:

داروهاي مونوكلنال آنتي‌بادي را به هيچ عنوان وارد فهرست دارویی کشور نمي‌كنيم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۵۹۵۳
داروهاي مونوكلنال آنتي‌بادي را به هيچ عنوان وارد فهرست دارویی کشور نمي‌كنيم
سالم خبر: ورود برخی داروهای تولید داخل و وارداتی به فهرست  دارویی کشور (IDL) فعلا ممنوع است.

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل اموردارویی سازمان غذا و دارو در جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب برخی سیاست های این سازمان برای صنایع داروسازی در سال پیش رو را تشریح کرد.

وی در مورد شرایط فعلی ورود داروها به فهرست IDL گفت: در مورد فهرست IDL شخصا معتقدم به هیچ عنوان نباید داروهای وارداتی وارد فهرست IDL  شود چون به هیچ وجه ظرفیت نداریم؛ به جز مواردی که مربوط به دارویی شود که تعادل و بالانس بازار را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

مهرعلیان همچنین در مورد چگونگی ورود تولید داخل به این فهرست همچنین تاکید کرد: در مورد تولیدات داخل به ضرس قاطع معتقدم بایداین نوع داروها وارد فهرست IDL شود. چون چرخ صنعت باید بچرخد و در این زمینه خلاقیت نیز لازم است ضمن آنکه هزینه های زیادی ایجاد نمی کنند. ممکن است این داروها در نهایت شش ماه یا یکسال بیمه نشوند؛ اماکم کم با شیب منطقی ای وارد چرخه خواهند شد زیرا این استراتژی برای داروهای تولید داخل حاکم است. علاوه بر این به زودی 5 تا 6 تا دارو از جمله داروی فشارخون وارد فهرست IDL خواهند شد.

وی همچنین ادامه داد: اما باید تاکید کنم در حوزه داروهای آنتی بادی هایزمونوکلنال به هیچ وجه چنین رویکردی نداریم. این داروها چه تولید داخل و چه وارداتی باشند قصد نداریم وارد فهرست IDL کنیم چون در حال حاضر برای ما ارزش افزوده ایجاد نمی کنند، اما اگر شرایط  مملکت بهبود یافت در آینده این کار را انجام خواهیم داد.

مدیرکل امور دارویی سازمان
غذا و دارو با اشاره به بحث بودجه و مشکلات آن در این حوزه گفت: گاه این بحث مطرح می شود که ما متولیان حوزه دارو در شرایط موجود چه کمکی به دولت می توانیم بکنیم؟ باید بگویم با توجه به اینکه دارو، بخش قابل توجهی از سبد هزینه های بیماران را تشکیل می دهد، به همین دلیل نقش ما در سازمان غذا و دارو برای مدیریت مصرف دارو بسیار مهم جلوه می نماید.

وی افزود: در بحث تغییر نرخ ارز در سال آینده باید گفت که این بحث بسیار پیچیده‌ای است. طی یکی دو هفته ی اخیر با تشکیل جلسه‌ی کمیسیون تلفیق با حضور وزارت بهداشت و درمان، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی وسازمان برنامه و بودجه، بحث مفصلی در مورد استمرار سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی و در نظر گرفتن 8 هزار میلیارد تومان بودجه برقرار بود.

مهرعلیان گفت: در این جلسه به اجماع به این نتیجه رسیدیم که اگرقرار باشد به کالایی ارز دولتی تعلق گیرد آن کالا باید دارو باشد. چون زنجیره تامین آن رگولیتد است و به راحتی به دست مصرف کننده می رسد. همچنین تایید شد که هیچ کالایی مانند دارو وجود ندارد که اینقدر زنجیره تامین آن منظم و قیمت دستوری داشته باشد؛ ضمن آنکه نظارت کامل نیز بر قیمت گذاری آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل مصوب شد که ما ارز 4200 تومانی را باید به جایی اختصاص بدهیم که سر سفره مردم به راحتی یافت شود. در مورد هیچ کالایی مثل دارو نیز چنین تصمیمی گرفته نشده است. در واقع اگر قرار باشد برخی کالاها از سبد ارز 4200 تومانی خارج شود آخرین کالا دارو خواهد بود.

مهرعلیان همچنین با بیان اینکه با این مقدمه پیش بینی‌م این است که سال 98 ارز 4200 تومانی
ماندگار خواهد بود ادامه داد: این ارز باقی خواهد ماند به دلیل اینکه آقای روحانی به طور جدی بر این قضیه تاکید کرده اند و محکم نیز پای این قضیه ایستاده اند مگر اینکه جبر و شرایطی خاص وقایع طور دیگر رقم بزند.

وی در مورد وضعیت بیمه ها نیز اظهار داشت: در مورد بیمه ها باید گفت که واقعا بیمه ها با یک سبد و پکیجی رو به روهستند که برای سالها آنان را متعهد کرده و خروج از آن تعهدات برای بیمه ها بسیار کار سختی است و به هیچ وجه نمی توانند با حذف حق بیمه برخی داروها  این تنش اجتماعی را در جامعه ایجاد کنند. فرض کنید اگر داروهای OTC بخواهند از سبد بیمه ها خارج شوند ماکزیمم هزار میلیارد تومان منابع برای بیمه ها آزاد می شود اما توجه داشته باشیم که این عددی برای کل سبد بیمه ها نیست که برای آن بیاییم با افزایش  پرداخت از جیب مردم، دسترسی بخشی از خانواده های نقاط محروم را از مصرف چنین داروهایی با محدودیت مواجه کنیم را بالا ببریم. 

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو تاکید کرد که ما در حال حاضر برای واردات دو دارو به میزان 20 میلیون دلار یورو ارز می دهیم که مورد مصرف تنها230 بیمار در کشور است. بنابراین باید برای این موارد چاره ای اندیشید؛ نه اینکه دارو یا قطره‌ی استامینوفن مورد مصرف مردم در مناطق محروم را از آنان بگیریم که در نتیجه با بالا رفتن تب فرزند آنها با گرفتاریهای دیگر و در نتیجه هزینه های بیشتر برای نظام سلامت و افراد مواجه شویم.
 
بنابراین تصمیم گیری در این باره  کار بسیار سختی است. ضمن آنکه باید متوجه باشیم که بیش از این نمی توان هزینه های دارو و درمان بیماران خاص را
که هرچند بخش کوچک از جامعه هستند را کاهش داد. در حال حاضر هزینه های کل سبد داروهایی بیماران خاص حدود 30 تا 35 درصد از کل هزینه های دارویی کشور شده است. فکر می کنید برای چند درصد از جامعه این هزینه پرداخت می شود؟ باید برای این مسائل فکری یا جایگزینی پیدا کرد وگرنه محروم کردن بخشی از جامعه که خدمت بیشتری دریافت می کنند از خدمات کار منطقی ای نیست.
 
وی با اشاره به تخصیص ارز دارو عنوان کرد: من از وضعیت ارزی دارور کشور چندین عدد و رقم را ارائه می دهم تا شفاف سازی کنیم که برای این کشور چه اتفاقی افتاده است. به اعدادی که اشاره کنم که مربوط به نه ماهه ی نخست سال است و در دی ماه هم چندان گردش ارزی نداشتیم. در حوزه واردات مواد اولیه دارو ، در سال 97 در نه ماه اول سال به میزان 446 میلیون دلار تامین ارز داشتیم اما در سال 98 در این بازه زمانی 568 میلیون دلار تامین ارز شده است که شاهد رشدی حدود 30 درصد در این زمینه هستیم
 
مهرعلیان ادامه داد: ارز تخصیصی در حوزه ملزومات بسته بندی دارویی در این بازه زمانی در سال 97 به میزان 73 میلیون یورو بوده است و درسال  98 به میزان 63 میلیون یورو بوده است که روندی کاهشی داشته است. در حوزه واردات دارو به میزان 820 میلیون یورو در نه ماهه ی سال 97 ارز اختصاص یافته است و در سال 98 این میزان به 624 میلیون یورو رسیده و بیش از 20 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در مجموع در نه ماهه اول سال 97، یک میلیارد و 339 میلیون یورو ما واردات کل مصارف ارزی مان بوده است که این رقم در نه ماهه اول سال  98 یک میلیارد و 257 میلیون بوده است. براساس پیش بینی ما در بهترین حالت امسال مصرف ارزی ما
یک میلیارد و 326  میلیون یورو برای کل دارو بوده است که به دلار به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می شود که در بهترین حالت فکر نکنم امسال درحوزه دارو این رقم به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون  دلار برسد.
 
مهرعلیان با بیان اینکه واردات دارو را کاهش دادیم تاکید کرد: بنابراین ما به رغم آنکه ۲۰ تا ۲۵ درصد واردات دارو را در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش دادیم اما بازار را به هم نزدیم و کمبود ایجاد نکردیم، استوک خوبی هم داریم و هیچ دارویی را از تعهد ۹۸ خارج نکردیم. سه دلیل برای این امر بود اول آنکه حرکت به سمت تولید داخل را بسیار جدی گرفتیم و دوم واردات داروهایی که مشابه تولید داخل داشتند را کاهش دادیم و در بعضی موارد بسته به نوع دارو به صفر رساندیم.

وی همچنین گفت: سوم اینکه در بسیاری از مواقع در زمینه سیاست گذاری خیلی از موارد سیاست های بالا را کم کردیم امسال من شخصا سیاست گذاری ها را خودم انجام دادم و به هیچ وجه اجازه ندادم مدیربرنامه ریزی این سیاستگذاریها را خود انجام دهد نه اینکه در تیم نبودند اما برای تک تک مولکول ها خود ورود کردم.این باعث شد که اقدامات تمیزی در سیاست گذاری انجام بدهیم و سیاست های مانده را از سبد تعهدات خارج کنیم ضمن آنکه توانستیم مصارف ارزی‌مان را امسال در واردات کم کنیم و عمدتا توجه و تاکیدمان بر تولید داخل باشد.

مهرعلیان خاطرنشان کرد که با اتفاقی که در بودجه 99 افتاده است ما چاره ای نداریم جز آنکه با همین دست فرمان حرکت کنیم .در واقع با این استراتژی ای که در پیش گرفته‌ایم  قصد داریم بتوانیم با این هزینه ها مردم گرفتار نشوند .

 
کد مطلب : ۵۹۵۳
نام شما

آدرس ايميل شما