۰
فریدون مهبودی، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران و رییس هیات مدیره شرکت سیناژن:

تولید را باید از وزارت بهداشت و دارو منفک کرد

تازمانی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو یک سازمان تامین کننده  است نمی تواند داعیه برون نگری داشته باشد چون سازوکارآن را ندارند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۵۹۴۵
تولید را باید از وزارت بهداشت و دارو منفک کرد
سالم خبر: تازمانی که وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو یک سازمان و نظام تامین کننده باشند نمی توانند داعیه برون نگری داشته باشند چون سازوکارآن را ندارد.

فریدون مهبودی، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران و رییس هیات مدیره شرکت سیناژن در نشست تخصصی حکمرانی و صنعت دارو؛ چالش کوچکی بزرگان در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی محور سخنانش را براساس پاسخ به این سوالات که آیا سقفی نامریی برای بخش خصوصی در ایران وجود دارد؟ چگونه می توان نگرانی ها را کاهش داد و چه الگویی برای بزرگ شدن صنایع دارویی ایران با توجه به این سقف نامریی جوابگو خواهد بود؟ قرار داد

وی با اشاره به اینکه بحث عمده در صنعت دارو بحث حاکمیتی است، اظهار داشت: تا زمانی که فرهنگ حاکمیتی در این صنعت حل نشود هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. اگرزمانی بخواهد در کشورحرکتی در جهت ارتقا و توسعه صورت گیرد باید اسناد بالادستی برای بزرگ شدن داشته باشیم. اسناد بالادستی نیز معمولا توسط سیاستگذاران جامعه و دولتها تدوین می
شود.

مهبودی همچنین افزود: یک دکترینی امسال در صحبت های مقام رهبری می توان یافت که اگر براساس آن برنامه ریزی شود همه‌ی مشکلات حل است.ایشان در جمله‌ای فرمودند که اقتصاد مقاومتی باید درون زا و برون نگر باشد. درون زا بدین معنا که بهره گیری از طریق تکنولوژی داخل تحقق یابد در این صورت است که می توان روند و فرایند توسعه را پیگیری و تحقق بخشید بدین معنا که با محصولات کپی شده تحت همین روند می توان وارد جامعه جهانی شد.

رییس هیات مدیره سیناژن همچنین ادامه داد: دومین نکته این دکترین اینست که زمانی شما درون زا هستی که تاثیرات بیرون بر شما تاثیر گذار نیست و می توانید خود جوش باشید برای نیروی داخل اشتغال زایی ایجاد کنی و نیروی انسانی لازم را داشته باشید. مهمتر از همه این موارد مقوله درون زا بدین معنا که صنعت قابل توسعه داشته باشید زمانی که صنعت درون زا شد و توسعه پیدا کردید و همین مرحله‌ی تولید از شاخص های درون‌زا بودن است.

وی گفت: اما اینکه در عین حال برون نگر نیز باشید بدین معناست که نگاه به بیرون نیز باشد و این مهم
در قالب صادراتی شدن صنایع تحقق می یابد. معمولا حرکتی که کشورهای دنیا برای برون زایی انجام می دهند در وهله ی نخست یک آیتم مدنظر می گیرد آن هم غرور ملی و افتخار ملی است. اگر محصولی و سیاستی نتواند غرور ملی یک کشور را تحت تاثیرقرار بدهد نمی تواند برون نگرباشد. یک حرکت برون نگر باید ساپورت ملت خود را داشته باشد بدین معنا که درعراقی که ایران را به عنوان کلاشینکف می شناسند دارویش هم در هرخانه ای یافت می شود و علم ما در این کشور نیز وجود دارد.

مهبودی همچنین ادامه داد: این نوع نگاه؛ نگاه غرور ملی داشتن است ما برای چه نمی توانیم از نفت صرفنظر کنیم برای اینکه مشکل ارزی داریم . نگاه برون نگر یعنی ارزآوری دارد تا برون نگر نباشید نمی توانید از نفت ببرید. با شعار از نفت ببریم این ابهام هم مطرح است که با مالیات یک مقدار ارز نیز نیاز دارید که قدرت خریدتان از خارج دچار اختلال نشود. ممکن است حقوقتان را با مالیات تامین کنید اما تهیه ارزتان را نمی توانید.

رییس انجمن محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران با اشاره به ضرورت ایجاد قدرت در زمینه
ی رقابت در این عرصه عنوان کرد: همه ی این مباحث زمانی مطرح می شود که یک شرکت بخواهد بزرگ شود و قدرت رقابت پیدا کند. من یک پله بالاترمی روم در زمینه ی امنیت، امنیت سلامت و غذای ما نیز جزو امنیت ملی محسوب می شود. ما از اوایل انقلاب می خواهیم که انقلاب خود را صادر کنیم. ما تصمیم گرفتیم و سازوکار آن را نیز تعریف کردیم که مصداق آن فعالیت سپاه قدس است که در حال حاضر می بینیم امنیت ما را لب مرزها برده است.

وی ادامه داد: مشاور فارسی زبان مرکل یک جمله خوبی دارد به این مضمون که ما زمان شاه هم به عمان نیرو ارسال کردیم ما زمان شاه بارزانی را حمایت کردیم چرا آن زمان ایراد نمی گرفتیم ایرانی درعراق است اما الان ایراد می گیریم که ایران چرا در عراق است؟ پس زمانی که بحث امنیت ملی مطرح می شود سازوکار آن نیز مشخص است اما در زمینه‌ی امنیت اقتصادی و سلامت هنوز هیچ سازوکار مشخصی تعریف نشده است. به طوریکه امنیت غذا و سلامت را دست افرادی می دهیم که تامین کنننده هستند پس نکته مهم اینست که برای اینکه مشکل حل شود باید ساختارعوض شود.

مهبودی تاکید
کرد: تازمانی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو یک سازمان تامین کننده  است نمی تواند داعیه برون نگری داشته باشد چون سازوکارآن را ندارد. اگر نگاهی به گذشته  کنید وضعیت ما در این زمینه  با زمان شاه فرقی نمی کند. سازمان غذا و دارو مانند همان زمان یک سازمان مصرف کننده است واگر شما می خواهید حاکمیت در این زمینه را اصلاح کنید اولین حرکت اینست که باید ساختاررا عوض کنید.

وی تاکید کرد که تولید را از وزارت بهداشت و درمان منفک کنید. هیچ کجای دنیا در این زمینه مثل ما نیست. روسیه، فرانسه و بسیاری کشورهای دیگرحتی مطالعات بالینی‌شان را از این ساختار جدا کرده اند. قیمت گذاری، واردات، تولید دست سازمان غذا و داروست و اینها همه تضاد منافع است.

مهبودی همچنین با اشاره به پیش شرط‌های بزرگ شدن گفت: پس اگر قرار است بزرگ باشیم، بزرگ شدن دید بزرگ می خواهد وگرنه این امکان ندارد. این سقف نامرئی درفرهنگ ما و برای بخش خصوصی در کشور وجود دارد. وزیر سابق بهداشت و درمان به ما می گفت شما خامه گیرید خب ما باید خامه بگیریم که داروی هرسپتین
را تولید کنیم که کسی اگر نتواند آن را تهیه کند فلج می شود. نگاه اقتصادی به صنعت دارو از سوی وزارت بهداشت نگاهی غلط است. مااگر هرسپتین تولید کنیم می توانیم  با شرکت های خارجی و خارج از مرزها رقابت کنیم. مانند داروی سینوروکسی که تولید می کنیم و در دنیا فقط یک رقیب داریم.

رییس هیات مدیره سیناژن همچنین تاکید کرد: ما در این جایگاه باید افرادی را بگذاریم که در این پست نگاه و توانمندی های لازم برای توسعه ی صادرات و بزرگ شدن را داشته باشند. دعوای ما با امریکا دعوایی معمولی ست به دلیل اینکه این کشور با برتری جویی هر کشور و دولتی را حتی کشورهای اتحادیه اروپا و ژاپن را هم می زند اما یک برند از بستنی خود را تا آخر دنیا می برد و می فروشد.

وی همچنین ادامه داد: ما باید به بیرون ورود کنیم واگر هم واهمه ای برای زده شدن از سوی امریکاست باید گفت که ما متاسفانه در کشورخودمان زده می شویم و اجازه نمی دهند که به دست امریکا برسیم. باید ساختاری مناسب برای این حرکت ایجاد کنیم و براساس آن پیش برویم انشالله درست می شود.
 
 
کد مطلب : ۵۹۴۵
نام شما

آدرس ايميل شما