۰
 محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی در گفت‌وگو با سالم خبر

وضعیت داروی کشور بسیار خوب و مطلوب است

وزارت بهداشت مکلف به انجام وظیفه در بخش درمان کشور است و نباید مدعی تکلیف تامین داروی کشور باشد
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۵۸۹۶
وضعیت داروی کشور بسیار خوب و مطلوب است
سالم خبر: وضعیت دارویی کشور با وجود شرایط فعلی بسیار خوب است بدین معنا که تقریبا انبارشرکت‌ها از دارو اشباع شده است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

 محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی در گفت‌وگو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: این امکان وجود دارد که در چند قلم در برخی مواقع دچار کسری شویم اما در مقابل قابلیت تهیه‌ی آن به هر طریق نیز وجود دارد و در مدت زمان ممکن حل می شود.

وی همچنین در مورد چگونگی وضعیت تامین و تخصیص ارز از سوی دولت به صنایع دارویی کشور گفت: از جهت تامین و تخصیص ارز هم به هرشکل طی مراحلی این ارز به شرکت های دارو در حال پرداخت است اگرچه
در برخی مواقع دچار وقفه های زمانی است اما بالاخره تامین می شود و استراتژی دولت هم بر این مبناست که بالاخره ارز مورد نیاز برای تهیه داروی مورد نیاز کشور به طرق و شیوه های ممکن تامین شود.

نجفی عرب افزود: از جهت خرید نیز در زمینه ی تهیه دارو مشکل جدی نداریم یعنی در حقیقت هم داروی ساخته شده و هم مواد اولیه از سوی شرکت های فعال دارویی تامین می شود و من  به شخصه از این بابت نگرانی ندارم. البته در برخی مواقع درمورد برخی اقلام دارویی کسری جزیی پیش آمده است که مختص این دوره نیست در دوره های مختلف این اتفاق افتاده است و بهرترتیب دارو تهیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچ گونه نگرانی نسبت به نبود یا کمبود
دارو نداریم درباره تاثیر توقف برجام  بر شرکت های دارویی کشور و تامین دارو
همچنین گفت: ما اصلا در مسیر برجام نه منفعتی متوجه مان شد و به تبع نه ضرری برای مان به دنبال دارد. ضمن آنکه خوشبختانه دارو با توجه به اینکه عنوانش در لیست فرآورده های قابل تحریم نیست تاثیری نیز بر روند تامین دارو ندارد اما تنها تاثیر آن نقل و انتقال پول هست که بالاخره راهش هم پیدا می شود.

عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان داروهای انسانی همچنین ادامه داد: ما به طور منطقی با برجام نه در زمان تصویب آن و نه در زمان پاره کردن آن توسط ترامپ دیوانه دستخوش تغییر و تحول خاضی نشدیم و در حال حاضر هم مشکلی نداریم فقط مساله اینستکس
بود که اروپایی ها در این زمینه همکاری لازم را نکردند که باز هم در صورت تحقق برخی هزینه ی کارمان کمتر می شد.

وی اطمینان خاطر داد که شرایط دارو در کشور مساعد است و اصلا جای نگرانی نیست فقط مساله صاحبان صنایع دارویی کشور تامین ارز است که برخی ناامنی ها را ارز 4200 تومانی برای این صنعت بوجود آورده است و اگر دولت تصمیم بگیرد که این ارز را از حوزه دارو خارج کند من فکر می کنم درصد ایمنی مان در تامین دارو بالاتر می رود.

نجفی عرب در مورد سیاست ارزی مناسب برای صنعت داروی کشور تصریح کرد: اینکه گفته می شود با برداشتن ارز 4200 تومانی برخی تامین کنندگان دارو سراغ ارز آزاد باید بروند حرف بسیار غلطی است ما در حال حاضر
اصلا ارز آزاد نداریم ارزی که به جز ارز 4200 تومانی وجود  دارد ارز نیمایی است که طبیعتا پیشنهاد ما اینست که اگر ما با رز نیمایی کار کنیم به مراتب دسترسی بالاتری خواهیم داشت.

وی در مورد نقش وزارت بهداشت در زمینه تامین داروی کشورعنوان کرد که اصلا به طور کلی وزارت بهداشت از حوزه کمیت دارو و تجهیزات پزشکی باید خود را خارج کند. کمیت دارو و تجهیزات پزشکی از جهت قانونی جزو وظایف و تکالیف وزارت بهداشت و درمان محسوب نمی شود. یکی دو سال پس از انقلاب چون وزارت بهداشت مکلف به تامین دارو شد این رویه ادامه یافت در حالی که به طور قانونی وزارت صمت مسووولیت تامین کالاهای مورد نیاز کشور اعم از تولید و واردات را برعهده
دارد.

نجفی عرب تاکید کرد که بنابراین وزارت بهداشت و درمان برای اینکه مساله ش در این زمینه حل بشود باید بحث تامین دارو را به وزارت صمت بسپارد مثل همه کالاهای دیگر و از نظر کیفی عمدتا وارد حوزه دارو شود. در حالی که در حال حاضر وزارت بهداشت تامین دارو را برعهده خود گذاشته است که این کار مناسبی نیست.

وی همچنین تاکید کرد: این تکلیف قانونی وزارت بهداشت و درمان نیست که مکلف به تامین داروی کشور باشد تامین دارو نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر باید جزو تکالیف وزارت صمت باشد . ضمن آنکه وزارت بهداشت مکلف به انجم وظیفه در بخش درمان کشور است و نباید مدعی تکلیف تامین داروی کشور باشد.
 
 
کد مطلب : ۵۸۹۶
نام شما

آدرس ايميل شما