۰

آزمایش ژنتیک معلولان تحت پوشش بهزیستی رایگان است

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۵۷۷۴
آزمایش ژنتیک معلولان تحت پوشش بهزیستی رایگان است
سالم خبر: بر اساس برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی و کمیته امداد موظف هستند که هزینه آزمایش‌های ژنتیک افراد تحت پوشش خود را بپردازند.پس هزینه آزمایش‌ ژنتیک برای افراد تحت پوشش رایگان است.
 
 وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی در حاشیه هشتمین همایش ملی مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: طرحی در سازمان بهزیستی در دست اجراست که برای خانوار‌های دارای فرد معلول بررسی ژنتیک و غربالگری اجرا و شجره نامه ژنتیکی برای آن‌ها طراحی شود و اگر لازم باشد آزمایش‌های پیش از ازدواج و تولد صورت گیرد.
 
وی افزود: اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد معلول تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی در سطح کشور است که ۳۹ درصد آن‌ها دارای معلولیت‌ها جسمی حرکتی، حدود ۱۱ درصد این افراد دارای مشکلات نابینایی و کم بینایی، ۱۳ درصد مشکلات شنوایی یا کم شنوایی، حدود ۲۴ درصد دارای معلولیت‌های ذهنی و ۵ درصد هم دارای مشکلات صوت و گفتار هستند.
 
آقای قبادی دانا با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی پیشگیری از وقوع معلولیتهاست گفت: بسیاری از این معلولیت‌ها اکتسابی است که در اثر حوادث رانندگی حادث می‌شود به گونه که اکنون ۲۷ هزار فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و سالانه ۲ هراز نفر به این تعداد افزوده می‌شود.
 
وی افزود: معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های مادرزادی باید بررسی و آن‌هایی که در اثر مشکلات ژنتیک است بررسی و پیشگیری شود به صورتی که از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مورد اختلالات ژنتیکی در جنین تشخیص داده شده است که سقط درمانی برای آن‌ها با مجوز‌های لازم صادر و انجام شد که از وقوع قطعی تولد ۴ هزار و ۵۰۰ نوزاد معلول پیشگیری شد.
 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: طی سال‌های متمادی فعالیت سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری از معلولیتها، برای مشاوره ژنتیک و غربالگری شنوایی و غربالگری بینایی در مجموع حدود ۳۵۰ هزار معلولیتی که می‌توانسته اتفاق بیفتد پیشگیری شد. در بخش غربالگری شنوایی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد تازه متولد شده از نظر شنوایی غربال می‌شوند. همچنین در بخش بینایی، برای پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله، کودکان در مهد کودک‌ها و پایگاه‌های سازمان بهزیستی معاینه
می‌شوند که تعداد آن‌ها حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ صد هزار نفر است که اگر شناسایی نشوند و مداخله بهنگام صورت نگیرد می‌تواند منجر به اختلالات معلولیت‌های بینایی یا شنوایی برای آن‌ها شود.
کد مطلب : ۵۷۷۴
نام شما

آدرس ايميل شما