۰

توسعه فناوری کبد روی تراشه برای آزمایش اثربخشی دارو

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۵۶۹۴
توسعه فناوری کبد روی تراشه برای آزمایش اثربخشی دارو
سالم خبر: محققان موفق به توسعه فناوری کبد روی تراشه شده‌اند که امکان آزمایش داروهای مختلف و روش‌های درمانی متفاوت را برای درمان بیماری‌های کبد فراهم می کند.
 
به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، در سال‌های اخیر فناوری اندام روی یک تراشه (Organ-on-a-Chip) به طور گسترده‌ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. معمولا فناوری اندام روی تراشه برای ارزیابی و اثربخشی روش‌های درمانی و مطالعه و بررسی بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
محققان دانشگاه هاروارد به تازگی موفق به توسعه کبد روی تراشه شده‌اند. این فناوری در کنار آزمایش‌های بالینی و مطالعات حیوانی می‌تواند برای بررسی سمی‌بودن و اثر بخشی داروهای مختلف و درمان بیماری‌های کبد مورد استفاده قرار گیرد.
 
این تراشه از سلول‌های کبد انسان و مدل‌های حیوانی از قبیل موش و سگ تولید شده و عملکرد کبد را شبیه‌سازی می‌کند. جنس این تراشه که به اندازه یک فلش مموری است، از یک پلیمر شفاف و انعطاف‌پذیر است و در آن کانال‌های موازی وجود دارد که حاوی سلول‌های زنده هستند و پاسخ‌های فیزیولوژی کبد و حالت‌ بیماری‌های کبدی را شبیه‌سازی می‌کنند.
 
بررسی بلادرنگ واکنش‌های بیوشیمیایی بسیار پیچیده است، ‌به همین دلیل این فناوری می‌تواند در تولید انواع دارو و صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای داشته باشد.
 
محققان در تلاش هستند این فناوری را وارد حوزه تجاری کنند.
 
نتایج این مطالعه در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.
کد مطلب : ۵۶۹۴
برچسب ها
کبد تراشه
نام شما

آدرس ايميل شما