۰

اطلاع رسانی و آموزش در زمینه ضرورت زدن واکسن آنفلوانزا

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۵۶۶۱
اطلاع رسانی و آموزش در زمینه ضرورت زدن واکسن آنفلوانزا

ساغری با تاکید بر ضرورت افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم در زمینه ضرورت زدن واکسن آنفلوانزا، گفت: واکسن در دو نوبت یکی ابتدای پاییز و یکی هم در ابتدای بهار تزریق شود.
 
به گزارش سالم خبر ، هوشنگ ساغری، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از برخی مقاومت‌ها در برابر زدن واکسن آنفلوانزا گفت :مقاومت‌ها در این زمینه هیچ پایه و اساس علمی و منطقی ندارد و نباید به حرف گروه‌های ضدواکسن توجه کرد. حتی این اعتقاد وجود دارد که همه افراد چه افراد پرخطر و چه افراد عادی باید واکسن آنفلوانزا را بزنند اما به علت کمبود بودجه فعلا امکان چنین چیزی وجود ندارد و افراد پرخطر در اولویت دریافت واکسن هستند.

برخی از مردم سرماخوردگی را با آنفلوانزاهای خطرناک و مرگبار اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند اگر کسی واکسن آنفلوانزا را بزند، دیگر نباید مبتلا به این بیماری‌ها شود که این تصور اشتباه است. واکسن آنفلوانزا فقط در مقابل ابتلا به آنفلوانزاهای خطرناک و مرگبار ایمنی ایجاد می‌کند و تاثیری در پیشگیری از سرماخوردگی فصلی ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزاهای برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در افراد و گروه‌های پرخطر است، ادامه داد: افراد و گروه‌های پرخطر شامل کودکان زیر ۵ سال، بانوان باردار، بیمار مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی، کبدی و قلبی و افراد مسن هستند که توصیه شده است حتما واکسن آنفلوانزا را بزنند و زدن واکسن از بروز مرگ در این افراد بر اثر ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری می‌کند و ابزار دیگری در این زمینه نمی‌تواند جای واکسن را بگیرد.
 
استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا به علت داشتن یک سوش بیشتر نسبت به واکسن سه ظرفیتی سطح ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند، گفت: پرسنل بخش بهداشت و درمان، مددکاران، کارمندان خانه سالمندان و کارکنان مهدکودک‌ها نیز باید واکسن آنفلوانزا را بزنند به ویژه پرسنل بخش بهداشت و درمان که در خطر بیشتری قرار دارند.
 
شروین شکوهی عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه گروه‌های هدف مانند همه افراد بالای ۶۵ سال در اولویت زدن واکسن آنفلوانزا هستند، افزود: در صورت موجود بودن واکسن بهتر است همه واکسن آنفلوانزا را بزنند اما به دلیل کمبود این واکسن در کشور و اینکه سالانه حداکثر ۲ تا ۳ میلیون دوز از این واکسن وارد می‌شود طبیعتا همه امکان استفاده از این واکسن را ندارند و باید گروه های هدف در اولویت دریافت این واکسن قرار بگیرند.
 
وی گفت: کودکان زیر ۵ سال، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و کلیوی و قلبی، افراد بسیار چاق، زنان باردار و کارکنان سیستم بهداشت و درمان از جمله گروه‌های در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند. البته من دلیل اینکه برخی از کارکنان سیستم بهداشت و درمان از زدن واکسن آنفلوانزا طفره می‌روند را نمی‌دانم. هر کسی که در بیمارستان کار می‌کند حتی کارگران ساده بهتر است واکسن آنفلوانزا را بزنند.
 
شکوهی با اشاره به اینکه بهترین زمان زدن واکسن آنفلوانزا اواخر مهر ماه است، اظهار کرد: زمانی که واکسن خیلی زود مثلا اوایل شهریور ماه زده شود، ایمنی بدن فرد در اواخر فصل سرما کاهش می‌یابد و ممکن است آنفلوانزا بگیرد اما اگر اواسط یا اواخر مهر ماه واکسن زده شود سطح ایمنی تا پایان فصل سرما ادامه خواهد داشت.
 
عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: واکسن چهار ظرفیتی به دلیل داشتن یک سوش بیشتر بطور طبیعی سطح ایمنی بیشتری نسبت به واکسن سه ظرفیتی ایجاد می‌کند اما حتی در صورت عدم دسترسی به واکسن چهار ظرفیتی نیز توصیه اکید این است که از همان واکسن سه ظرفیتی استفاده شود.
کد مطلب : ۵۶۶۱
نام شما

آدرس ايميل شما