۰

کنترل فشار داخل چشم با یک سنسور تزریقی

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۵۵۸۷
کنترل فشار داخل چشم با یک سنسور تزریقی
سالم خبر: محققان یک شرکت آمریکایی، ایمپلنتی ابداع کرده‌اند که درون چشم بیماران مبتلا به آب سیاه تزریق می‌شود و بطور مداوم فشار داخل چشم آن‌ها را اندازه می‌گیرد.
 
به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، هنگامی‌که فردی به بیماری چشمی آب سیاه یا گلوکوما مبتلا می‌شود، همیشه این خطر وجود دارد که فشار ناشی از انباشت مایع در  چشم فرد به اعصاب بینایی او آسیب بزند و به نابینایی فرد منجر شود.
 
به همین دلیل محققان شرکت Injectsense در کالیفرنیا، ایمپلنتی طراحی کرده‌اند که به طور مداوم فشار داخل چشم (IOP ) بیمار را اندازه‌گیری کند. به طور معمول فشار داخل چشم بیماران مبتلا به آب سیاه در مطب چشم پزشک کنترل می‌شود. درصورتی‌که مشخص شود مقدار زیادی مایع زلالیه (مایع شفافی که بین قرنیه و عدسی چشم قرار دارد و فضای جلوی عدسی را پر می‌کند) در چشم بیمار موجب افزایش فشار داخل چشم بیمار می‌شود، اقداماتی مانند تغییر در دارو یا حتی جراحی انجام می‌شود.
 
 متاسفانه چنین آزمایش‌هایی معمولا فقط چندبار در سال انجام می‌شوند و در فاصله میان این آزمایش‌ها، افزایش فشار مایع درون چشم بررسی نمی‌شود. به همین دلیل به تازگی چند گروه از محققان ایمپلنت‌هایی ابداع کرده‌اند که به طور مادام‌العمر در چشم فرد باقی می‌مانند و بیمار می‌تواند فشار داخل چشم خود را در خانه اندازه‌گیری کند. اما این ایمپلنت‌ها را باید از طریق عمل جراحی در چشم بیمار قرار داد.
 
 این حسگر تزریقی همانطور که از نام آن پیداست، به سادگی به لایه میانی «پارس پلانا» چشم تزریق می‌شود. کل این فرایند فقط ۵ دقیقه طول می‌کشد و چشم پزشک می‌تواند این رویه را در مطب خود انجام دهد. ابعاد این ایمپلنت تزریقی تنها ۲.۵ در ۰.۶ میلی متر است که از یک دانه برنج یا یک سکه ۲۵ سنتی کوچکتر است.
 
در شکل فعلی این فناوری، این ایمپلنت بطور موقت توسط سیگنال رادیویی ناشی از یک دستگاه جداگانه، به فعالیت می‌افتد و می‌تواند داده‌ها را از چشم حیوانات آزمایشگاهی منتقل کند.  اما در نهایت قرار است که این ایپملنت انرژی خود را از یک میکروباتری یکپارچه تهیه کند. 
 
این باتری به طور بی سیم از طریق یک دستگاه پوشیدنی مانند عینک هوشمند شارژ می‌شود. این ایمپلنت که با این عینک و یک تلفن هوشمند کار می‌کند، به طور مداوم اطلاعات مرتبط با فشار داخل چشم را به یک سرور، منتقل می‌کند. بیماران با استفاده از یک اپلیکیشن می‌توانند هر زمان که خواستند فشار داخل چشم خود را بررسی کنند.
 
« آریل سائو» مدیر شرکت سازنده این ایمپلنت درباره برنامه‌های آتی این شرکت می‌گوید: قصد داریم اولین مطالعات انسانی خود را اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی یا زودتر انجام دهیم. این محصول نخست در اروپا و در شش ماه تا یکسال بعد در آمریکا عرضه می‌شود.
کد مطلب : ۵۵۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما