۰

ایران بزرگترین منبع ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف در خاورمیانه

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۵۵۴۹
ایران بزرگترین منبع ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف در خاورمیانه
سالم خبر: ایران با ذخیره سازی ۱۳۰ هزار نمونه هم اکنون بزرگترین ذخیره سلول‌های بنیادی از خون بند ناف را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است.
 
به گزارش سالم خبر از ایرنا ، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: این ۱۳۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک های عمومی  و خصوصی خون بند ناف کشور ذخیره سازی شده است که ۱۱۵ هزار نمونه از این میزان در بانک‌های خصوصی ذخیره و هزینه نگهداری آن پرداخت شده است.
 
مرتضی ضرابی افزود: استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین ذخایر خون بنیادی بند ناف را در سطح کشور دارند.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون میزان ذخیره سازی خون بند ناف در کل دنیا ۷۰۰ هزار نمونه در بانک های عمومی و شش میلیون نمونه در بانک های خصوصی است. 
 
او ادامه داد: سلول‌های بنیادی از سه منبع خون بند ناف، مغز استخوان و خون محیطی استخراج می شود که خون بند ناف یکی از بهترین منابع این نوع از سلول‌هاست.
 
سلول‌های بنیادی در درمان ۸۰ بیماری کاربرد دارند
 
مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان ۸۰ بیماری نقش دارند که سر دسته آنها بیماری‌های خونی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی است‌.
 
ضرابی افزود: استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان فلج مغزی، اُتسیم، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع یک، کاهش شنوایی و بیماری‌های اطفال در حال تحقیق است و در سه تا پنج سال آینده نتایج آن ارائه می شود.
 
وی میزان پیوندهای انجام شده از طریق سلول‌های بنیادی بند ناف در جهان را ۴۲ هزار مورد عنوان کرد و ادامه داد: تا کنون در ایران هزار پیوند از سلول‌های بنیادی جهت درمان بیماری‌های مختلف انجام شده است که ۲۰۰ مورد آن از خون بند ناف بوده است.
 
مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: هزینه ذخیره سازی خون بند ناف در بانک های خصوصی  ۳۲ میلیون ریال است که سالانه مبلغی هم برای شارژ دریافت می شود.
 
ضرابی افزود: در نیمه نخست امسال ۹ هزار و ۵۰۰ قرارداد ذخیره سازی خون بند ناف در کشور منعقد شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش دارد.
 
وی ادامه داد: به طور کلی هم اکنون ذخیره سازی خون بند ناف یک و نیم درصد از زایمان ها در کشور انجام می شود که قابلیت استفاده حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ سال را دارد.
 
۶۵۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان رضوی جمع آوری شده است
 
مسئول بانک خون بند ناف رویان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تا کنون ۶ هزار و ۵۰۰ نمونه خون بند ناف از مادران باردار در این استان جمع آوری و جهت ذخیره سازی به تهران ارسال شده است.
مژده حکیم افزود: بانک خون رویان خراسان رضوی از سال  ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است و  این استان هم اکنون از مراکز فعال کشور در این زمینه به شمار می رود.
 
وی اضافه کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات و اطلاع رسانی خوبی در راستای ذخیره سازی خون بند ناف از مادران باردار در بیمارستان‌ها و مطب های پزشکان استان خراسان رضوی انجام شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون ماهانه حدود ۲۰۰ نمونه خون بندناف در خراسان رضوی جمع آوری و ذخیره سازی می شود.
کد مطلب : ۵۵۴۹
نام شما

آدرس ايميل شما