۱

مهره گمشده ی شناسنامه شغلی مسوولان فنی واحدهای صنعتی

فرزانه پایروند رییس انجمن مسئولین فنی و مدیران کیفی استان قزوین و دبیر کانون انجمن های مسئولین فنی و مدیران کیفی کشور
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۵۴۸۴
مهره گمشده ی شناسنامه شغلی مسوولان فنی واحدهای صنعتی
سالم خبر: مسوولان فنی شناسنامه شغلی معتبری در چارت سازمانی واحدهای صنعتی ندارند.

مسوولان فنی و مدیران کیفیت صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی دارای مشکلات عدیده ای در صنعت هستند به طوری که این مشکلات موجب عدم رشد صنعت و ایجاد موانع برای مسوولان فنی جهت ارتقای سیستم می شود.

تمامی مسائل حقوقی یک مسوول فنی یا مدیر کنترل کیفی در این دو حوزه از صنعت در دست کارفرماست گاهی اوقات امکان دارد مسوولان فنی به دلیل عدم امنیت در جایگاه شغلی مجبود به چشم پوشی از تخلفات شوند و تولیدات صنایع مذکور ازاین منظر روز به روز بیشتر به سمت زوال برود.

در برخی مواقع کارفرما در حوزه ی مالی باعث شکل گیری روند مسموم تولید با سبک و سیاق سلیقه ای خویش
می شود مضاف بر آنکه دیدگاه کارفرما مسوول فنی اضافی ترین نیروی تولید است که برخلاف میل کارفرما رفتار می کند. به علاوه کارفرما اختیارات قانونی مسوول فنی را مغایر با سیاست های مجموعه ی خود می داند.

پاره ای مهم ترین مشکلات مسوولان فنی در واحدهای تولیدی غذایی و آرایشی بهداشتی شامل:
  • * عدم تعهد به بیمه کردن مسوول فنی از ابتدای عقد قرارداد که گاهی تا یک سال یا بیشتر به درازا می کشد.

    * اخذ چک و سفته در جهت تزلزل امنیت شغلی و مسکوت ماندن تمامی اشتباهات و خطاهای تولید
    *‌ عقد اجباری داخلی

    * عدم حمایت اداره ی کار از مسوول فنی در زمان بروز مشکل و برعکس حمایت این اداره از کارفرما؛ به این دلیل که معتقدند چرخهی تولید با تمام
    قصورات باید در حال گردش باشد

    * واگذاری و تحمیل یکسری از امورات به مسوول فنی که هیچکدام در حوزه ی وظایف قانونی مسوول فنی نیست

    * گرفتن تعهد و سوگند نامه محضری از مسوول فنی در بدو استخدام جهت بروز هر گونه مشکل در پروسه ی تولید و متعاقبا برخورد قضایی و ... در صورتی که به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله نبودن امنیت شغلی مسوول فنی هیچ گونه نقشی در جلوگیری از خطرات سلامت محصول و معضلات در پروسه ی تولید ندارد

    *مسوولان فنی شناسنامه شغلی معتبری در چارت سازمانی کارخانه ها ندارند نامه ای از طرف وزرات کار و باا امضای مدیرکل کار و امور اجتماعی استان ها به شماره 6836 در سال 82 ابلاغ شد که متاسفانه در همان سال های اولیه از روند اجرایی
    بازماند.
صنوف و انجمن ها بازوان اجرایی قوی و صد در صد رایگان برای معاونت های هر استان در امور مرتبط مانند پیگیری قراردادهای کاری حقوق ماهیانه بیمه برگزاری دوره های آموزشی و ... هستند که ارتباط مستقیم با کارخانجات و تا حدودی تولید آنها دارند که متاسفانه معاونت های غذا و دارو از این ظرفیت در استان های تابعه ی خود استفاده نکرده و حمایت مکفی ندارند بنابراین پس از مدت کواهی مسوول فنی دچار مشکل شده و در این باره هیچ حمایتی از او نمی شود.

به هرحال با توجه به موانع ومشکلات بی شماردر مورد این قشر و در صنایع مذکور امید آن است که با همت و مساعدت دست اندرکاران اجرایی تحولی بنیادین واساسی در این حوزه ایجاد کنیم.
 
 
کد مطلب : ۵۴۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما