۵

تولید زیرزمینی تجهیزات آزمایشگاهی و توزیع آن از چشم مسوولان ناظر پنهان مانده است

وحید اسکویی، عضو انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۵۳۶۸
تولید زیرزمینی تجهیزات آزمایشگاهی و توزیع آن از چشم مسوولان ناظر پنهان مانده است
سالم خبر: عضو انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نسبت به تولید و عرضه ی تجهیزات آزمایشگاهی فاقد كيفيت و زير زميني در صنايع غذايي و بهداشتي كشور هشدار داد.

وحید اسکویی در گفت و گو با سالم خبر در این باره عنوان کرد: علاوه بر غیر استاندارد بودن برخی دستگاههای آزمایشگاهی و تولید زیرزمینی آن موارد بسيار مهمي درخصوص تجهيزات آزمايشگاهي وجود دارد كه تا كنون از چشم بسياري ناظران و مسوولان پنهان مانده يا اصلا به بررسی چنین موضوعی با اين حساسيت پرداخته نشده است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات ساختاری این تجهیزات که تاکنون از چشم مسوولان ناظر بازمانده است، اظهار داشت:  طی سالهاي اخير با ورود دستگاههاي آزمايشگاهي مانند انكوباتور ، فور ، هودهاي ﻻمينار کلاس II  ، بن ماری، انکوباتوريخچال‌دار و سایر تجهیزات تقلبي و زير زميني و فاقد كيفيت ، نابساماني و اختلالات شديدی در آزمايشهاي مربوط به صنایع غذایی و بهداشتی کشور
با اين دستگاهها رخ داده است.

وی افزود: تمامی این دستگاه‌ها بدون تردید داراي خطاهاي باﻻ و مشکلات ساختاري بوده و بصورت هدفمند در بدترين شرايط توسط افراد سودجو و اخلالگران بهداشت و سلامت جامعه توليد و عرضه می شوند.

این تولید کننده تجهیزات پزشکی با تاکید بر اینکه آزمايشات باليني يا مواد غذايي زماني جواب درست و دقيق در اختيار كاربر قرار مي‌دهد كه از دستگاه هاي دقيق با کمترین خطا در آن آزمايش ها استفاده شود توضیح داد: به عنوان مثال اندكي دقت به كاربرد دو دستگاه انكوباتور و انكوباتور يخچال‌دار ، اهميت کارکرد اين دستگاه ها را آشكار مي سازد است كه اينجانب اندكي به اين موضوع اشاره مي کنم. دستگاه انكوباتور در آزمايشگاه هاي كلينيكال ، صنايع غذايي ، آرايشي بهداشتي و ... به عنوان دستگاهي مهم جهت كشت باكتريها بكار می رود. این دستگاه نقش بسیار کلیدی در تشخیص بیماری‌ها، آلودگی های مواد غذایی و بهداشتی،  افتراق باكتريها
و حساسيت آنها به آنتی بیوتیک ها دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب باکتری های بیماری زا در شرایط و دمای بدن رشد می کنند لذا دقت و یکنواختی دمایی در این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این دستگاه دمایی با دقت بالا و پایدار نداشته باشد تفسیر آزمایش و تحویل جواب درس ممکن نخواهد بود.

اسکویی همچنین افزود: دماي خطا دار و ناپايدار در اين دستگاه باعث ايجاد عواملي نظير عدم رشد صحيح ، عدم واكنش به شاخص‌هاي افتراقي و اختصاصي جهت تشخيص سويه جدا شده ، عدم واكنش صحيح به ديسك هاي آنتي بيوگرام و بدنبال آن عدم تشخيص درست نوع آنتي بيوتيكي كه سويه جدا شده از نمونه به آن حساس است ، مي شود.

وی با بیان اینکه اين عوامل در نهايت پيامد هاي بسيار سنگيني را در بر دارد عنوان کرد: خطراین پيامدها بسيار باﻻتر از تصور ماست. به طور مثال چند مورد از اين پيامدها می تواند؛ عدم تشخيص آلودگي در فرد بيمار ، عدم تشخيص نوع باكتري بيماريزا
، عدم تشخيص آلودگي و نوع آن در مواد غذايي و آب و مواد آرايشي بهداشتي و دارويي ، عدم تشخيص آنتي بيوتيك كار آمد جهت باكتري جداشده ، ايجاد مقاومت دارويي و ... باشد.

اسکویی همچنین گفت: جالب است بدانیم در کشورهای اروپایی این دستگاه با خطای بالاتر از 5/0± سانتی گراد و نیز یکنواختی و پایداری دما به هیچ عنوان مورد قبول نبوده و شرایط استفاده در آزمایشگاه را ندارد.

وی اظهار نگرانی کرد که اغلب اين دستگاههاي فاقد كيفيت و زير زميني، در صنايع غذايي و بهداشتي كشور مورد استفاده قرار مي گيرد و با جواب آن دستگاهها ، غذا و مواد بهداشتي و آرايشي در سفره مردم قرار مي گيرد و این مساله جای بسی تامل است.

مدیرعامل شرکت کیمیاژن پژوه پارس همچنین با اشاره به خطرات آفلاتوکسین ها عنوان کرد: دستگاه انكوباتور يخچال دار دقيقا همين اهميت را براي رشد و تشخيص قارچها و كپك ها داراست. در سالهاي اخير يكي از عوامل افزايش عامل سرطان زايي همچون آفلاتوكسين‌ها
به خاطر همين دستگاههاي زير زميني و بي كيفيت انكوباتور هاي يخچال‌دار است كه قدرت تشخيص كپك آسپرژيلوس فﻼووس را به كاربران نمي دهد.

وی همچنین ادامه داد: در اغلب موارد شاهد انكوباتورهاي يخچال‌داري هستيم كه نه تنها دقت ﻻزم را ندارند بلكه تعريق هم دارند كه همين مساله موجب آلودگي كل كشت‌هاي قارچي شده و قدرت تشخيص را از كاربر مي گيرد.

اسکویی با اظهار نگرانی از توزیع تجهیزات پزشکی غیراستاندارد در بازار عنوان کرد: نكته جالب توجه اينجاست كه اين دستگاهها متاسفانه در اغلب نمايشگاه‌ها در ويترين‌ها قرار گرفته و كسي ناظر و مانع توزیع آن نيست و موجب تعجب است که برخي كارشناسان اين توليدات زيرزميني را به كاربران پيشنهاد مي‌دهند كه اينگونه توليد واقعي مملكت را به خطر انداخته و با سلامت جامعه بازي  مي کنند.

 وی اظهار امیدواری کرد که اميد است در اسرع وقت حاميان سلامت گامي مهم در اين راستا بردارند.
 
 
کد مطلب : ۵۳۶۸
نام شما

آدرس ايميل شما