۰

مسوولان وزارت بهداشت پیش از هر جنجالی برنامه های حمایتی خود از صنعت دارو را اعلام کنند

محمدرضا زرگرزاده، داروساز ، مدير صنعتی و عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۵۲۰۷
مسوولان وزارت بهداشت پیش از هر جنجالی برنامه های حمایتی خود از صنعت دارو را اعلام کنند
سالم خبر: ما نيازمند يک برنامه جامع عملياتی و زمان‌بندی شده برای حال و توسعه آينده توليد داخلی صنعت دارو هستيم. در حالی که بدنه دولت و وزیر محترم بهداشت بارها و بارها تاکید بر حمایت و اولویت بخشی به تولید دارو در کشور داشته اند؛ اما ما مشکلاتی در یک سال و نیم گذشته در حوزه تولید داشته ایم که این مشکلات کماکان به قوت خود باقی و اصلاح نشده است. بنابراین من از مسوولان وزارت بهداشت و درمان می خواهم با قيد اولويت و پيش تر از هر بحث جنجالی ديگری ، برنامه ها و پلن خود برای حمایت از تولید دارو را ارائه کنند.

محمدرضا زرگرزاده، داروساز ، مدير صنعتی و عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: وزیر بهداشت بارها از برنامه های خود در حوزه های مختلف بهداشت و سلامت صحبت کرده و حتی برنامه ریزی زمانی داشته اند و طبق برنامه ، نتیجه را نيز اعلام کرده اند اما در حوزه دارو هیچ برنامه زمان بندی شده ای تاکنون ارائه نشده یا حداقل صنعت هنوز آن را ندیده است.

وی افزود: ما انتظار داشتیم وزارت بهداشت اعلام می کرد که برای حمایت از تولید چه برنامه های عملياتی دارند و چه ضوابطی برای دستیابی به اهداف آن برنامه لازم است که عملیاتی شوند. بعد از مدتی هم نتایج فعالیت های خود و تغییرات و اصلاحات را با اصحاب تولید دارو در میان بگذارند. اما هنوز نه پلنی موجود است و نه می توان به دنبال آن انتظار گزارشی را داشت. درواقع ، بین امسال که سال حمایت از تو لید داخل نیز نام گرفته با سال گذشته تفاوتی برای تولید کنندگان وجود نداشته و هیچ حمایت عملیاتی ای ندیدیم بلکه روند در برخی امور کندتر نيز شده است.

زرگرزاده تاکید کرد: کماکان مشکلات ترخیص و تامین ارز ما پابرجاست  و حتی بیش از گذشته نمود پیدا کرده است. امروز تأمين و انتقال ارز حتی به میزان کم نیز مدت ها شرکت ها را معطل می کند. شرکت هایی که برای تأمين ملزومات توليد خود نیازمند واردات هستند امروز با مشکلات و موانع جدی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه با حرف نمی شود دارو تولید و آن را به دست بیمار رساند؛ آن هم با مشکلات تحریمی موجود ادامه داد: باید پرسید رفع این موانع در ید قدرت کیست؟ رانت، فساد و امضای طلایی در حوزه دارو این روزها نقل همه محافل از جمله محافل غیردارویی که کمترین اطلاعاتی در مورد سازوکار فعالیت در این حوزه ندارند؛ شده و جو جامعه را ملتهب کرده است. اما مساله اینجاست که حتی فعالان این حوزه از بسیاری از این اخبارو اطلاعات عجيب و غريب درشگفت هستند و در فضای غبارگرفته موجود که نمی توان
هیچ یک از این اخبار و آمار و اطلاعات را رد یا تایید و قضاوت کرد؛ کارهای اصلی که باید انجام شود روی زمین می ماند و همه درگیر حاشیه ها می شوند.

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: قاعدتاً بر اساس قانون مصوب کشور همه بی گناه هستند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. اما اگر اسناد محکمه پسندی علیه شرکت یا شرکت های دارویی وجود دارد باید همه تحویل مراجع قضایی شود تا مسیر قانونی خود را طی کند و در صورت اثبات جرم یا تخلف نهادهای مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند. واقعاً نيازی به التهاب فضای عمومی کشور نيست.

وی افزود:  اما نکته مهم تر طرح اینگونه مسائل در فضاهای رسمی و عمومی و انتشار آن در رسانه ها پیش از اثبات آن در محاکم و مراجع قضایی است. بنابراین فساد ممکن است همچون هر حوزه اقتصادی و اداری دیگری در بدنه داروِی کشور نيز وجود داشته باشد اما آنچه مسلم است تعداد اقدام کنندگان به این رفتار مفسده آمیز آنچنان که امروز بزرگ جلوه داده می شود زیاد نیستند. بخاطر تعداد انگشت شماری که شناسايي آنان آنقدرها هم سخت نيست و با مراجعه به مستندات و سوابق قابل ردگيری هستند ، نبايد کل نظام دارويي کشور و زحمت کشانی که سالهاست  تحت هر شرايطی به وظيفه اصليشان که تأمين داروی کشور است عمل کرده اند را زير سؤال برد و چهره فاسدی از آنها در جامعه تصوير کرد.

زرگرزداه تصریح کرد: در واقع شایسته است که اگر هر فسادی انجام شده به همراه مستندات محکمه پسند آن تحویل مراجع قضایی و نظارتی مربوطه شده و در صورت اثبات جرم یا تخلف همراه با اشد مجازات آن را در بوق و کرنا کرده و به عنوان کسی که ظلمی را در حق جامعه روا داشته معرفی شوند. اما شفافیت و مبارزه با رانت و فساد با شوآف و جوسازی و فضا سازی دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و اتفاقات یکی دو سال اخیر بیشتر جوسازی هایی است که به نفع هیچ کس نیست و نهايتاً هيچ برنده ای نخواهد داشت و فقط مردم و صنعت داخلی هستند که آسيب خواهند ديدو

وی با تاکید بر اینکه بسیار مهم است که دلسوزان توليد داخلی به این بیاندیشند که هدف از این بازی ها چیست و چه نتيجه ای جز تضعيف توليد داخلی بر آن مترتب است. افزود: در حال حاضر هر روز سرمایه های غنی دارویی کشور و صنعت داروسازی که با خون دل طی اين سالها سرپا نگه داشته شده هر یک به گونه ای و با دلایل مبهمی مورد اتهاماتی قرار می گیرند که پایه و اساسی ندارند. در نهایت بدون اثبات این اتهامات تنها اتفاقی که تا به امروز افتاده این بوده که فعالان همه اين سالها با نگرانی و تزلزل ، دلسرد شده و انگيزه ادامه خدمت را از
دست بدهند.

زرگرزاده در پاسخ به ابهاماتی که حول و حوش داروهای تولید تحت لیسانس و شرکت های آنها مطرح می شود نیز گفت: موضوعات مطرح شده در این باره هم قابل بررسی است. برخی شرکت ها که اتفاقا تعداد آنها هم زياد نیست ادعای تولید تحت لیسانس داشته اند و بر اين اساس مجوزهايي هم از کميسيونهای قانونی گرفته اند. راستی آزمايي اين ادعاها اصلاً کار صعب و سختی نيست.

وی ادامه داد: برای مثال به راحتی می شود فهمید که آیا خط تولید ادعا شده راه اندازی شده و سرمایه گذاری های لازم انجام گرفته یا خیر و پيشرفت کار مطابق ادعاهای اوليه بوده است يا خير؟ اینها اتفاقاتی نیست که خيلی خارق العاده باشد و نتوان آنها را راستی آزمایی کرد. بنابراین با یک چوب راندن همه تولیدات تحت لیسانس کار عاقلانه ای نیست. اصلاً در فضای کاملاً تخصصی توليد دارو ، مواجهه با اينچنين برخوردهای سطحی و قشری و بدون استناد بسیار برای ما عجيب است. تصور نميکنم در هيچ محدوده تخصصی جز دارو اين حجم مداخلات غيرکارشناسی و عوامانه بتوانيم پيدا کنيم. ظاهراً ِیا ديوار داروسازی کشور خيلی کوتاه است يا نجابت و همراهی هميشگی فعالان الين صنعت باعث شده همه آنرا از خود بدانند و اجازه مداخله به خود بدهند.

این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: حتی در مواردی که برخی از این محصولات قیمت های به مراتب بالاتر از تولیدات مشابه داخلی دارند نیز مساله به راحتی قابل بررسی است که چرا این قیمت ها بالاست و ما خود نیز به این مساله بارها معترض بوده ایم. با این حال کسی پاسخگو نبوده است. به هر حال شرکتها که خودشان به خودشان قيمت نداده اند ، قيمتها را از سازمان گرفته اند. این در حالی است که می شود محصول به محصول، گروه به گروه قیمت ها را بررسی مجدد کرد و اگر قیمت ها بی جهت بالا است (که قطعاً در مورد برخی محصولات چنين است و ما هم معترضيم ) سازمان غذا و دارو آن را پایین بیاورد. والله يافتن اين مشکلات سخت نيست! مگر ما چند توليد کننده و محصول اصلی داريم؟

زرگرزاده عنوان کرد: می خواهم بگویم ایجاد شفافیت و مبارزه با رانت وفساد در حوزه دارو اقدامی است که می تواند در فضای کارشناسی و به دور از هیاهوهای رسانه ای که نتیجه ای جز بی اعتمادی مردم به داروی ایرانی در پی ندارد؛ انجام شود. لازمه این کار انتقال اطلاعات درست به مسوولان و نهادهای ذیربط و در نهایت به جامعه است.

وی گفت: چرخش اطلاعات مخدوش و موضع گیری بر اساس این اطلاعات چه در وزارت بهداشت، مجلس و چه در سایر دستگاه ها و نهادها معضل دیگری است که این روزها به دست و پای
صنعت داروی کشور گره خورده است. اطلاعات نادرستی که یک نفر ارائه می کند ابتدای رمان بلندی غوغاسالارانه ای می شود که درغیاب ارزیابی و راستی آزمایی آن، تنها وقت و انرژی جامعه از دست می رود و امور واجب تر بر زمین باقی می ماند. و متأسفانه تا الان احدی بابت ارائه اطلاعات و آمار غلط مورد سؤال و بازخواست قرار نگرفته است!

زرگرزاده با تاکید بر اینکه باید دید آیا مشی در پیش گرفته شده چیزی جز تزریق یاس به جامعه درپی دارد یا خیر گفت: در حالی که ما تلاش می کنیم کیفیت داروی ایرانی را به جامعه اثبات کنیم رفتارهای اخیر برخی فعالان دارویی و حتی مسوولان موجب شده تا باور مردم به فعالان این صنعت و محصولات آنها خدشه دار شود. تولیدکننده داروی کشور در هر محفلی که حضور پیدا می کند باید درباره شائبه های مطرح شده پاسخ دهد و درواقع به جای دفاع از کیفیت تولیداتش، باید از حیثیت و پاکدستی خود دفاع کند. بايد ثابت کند دزد نيست و ارزهای اين مردم مظلوم را به یغما نبرده است!

این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: برخی از این جوسازی حتی اگر از سر دلسوزی هم باشند مسیر درستی برای رسیدن به اهداف صحیح نیستند زیرا در این فضا مجالی می شود تا آنها که می خواهند بهره های سیاسی خود را برداشت کنند و نیاز به اقبال و رای مردم و گروه های خاص دارند؛ وارد عرصه شده و این مسیر را به بیراهه بکشانند.  به هر حال مقوله دارو ، موضوع بسيار جذابی برای همه کسانی است که بدنبال جلب رأی و اقبال عمومی هستند و اتفاقاً پوشش مناسبی است برای سرپوش گذاری بر همه مفاسدی که در برخی حيطه های ديگر وجود داردو

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعلام عدد 4 میلیارد دلار برای تامین نیاز امروز دارویی کشور از سوی برخی و ادعای اینکه می شود این کار را با 700 میلیون دلار رتق و فتق کرد صحیح است یا خیر گفت: زمانی درباره این اعداد و ارقام می توان نظر داد که بتوان آن را به جایی همچون آمار بانک مرکزی ارجاع داد. آمار و ارقام بانک مرکزی در حال حاضر چنین ارقامی را نشان نمی دهد. درواقع به نظر می رسد این ارقام مجموع ارزش بازارهایی همچون تجهیزات پزشکی و دارو است که اساسا ربطی به یکدیگر ندارند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این در حوزه دارو نیز همه آمار و ارقام باید از هم تفکیک شوند و ارز داروی ساخته شده از ارز ماده اولیه دارویی وارداتی جدا شود. حتی در حوزه ماده اولیه تولید داخل هم باید دید هر مرحله و پیش نیازهای این تولیدات چقدر ارزبری داشته اند. این آمار به راحتی از سامانه های بانک مرکزی قابل استخراج و تحلیل هستند.

زرگرزاده
تصریح کرد: اما در خلا این رفتارها ارائه آمار غلط موجب می شود که فکر کنیم برخی به عمد در جهت انحراف افکار جامعه و فعلان و مسوولان دارویی کشور قدم بر می دارند. متاسفانه در مملکت ما حرف نادرست زدن هم برای برخی هزینه ندارد و این افراد می توانند بدون مدرک هر حرفی بزند و به میزان و سطح لابی گری های خود طیف اثر صحبت هایشان متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: اما به اعتقاد من و سایر همکارانم در صنعت توليد داخلی، دامن زدن به این بحث ها و شائبه ها و دعواهای بین سندیکاهای مختلف دارویی به نفع هیچ کس نیست و بحث ها باید در فضاهای کارشناسی مطرح و بررسی شود. مسوولان هم باید از گوش سپردن انحصاری به صحبت های برخی اجتناب کنند و به دنبال نظارت کارشناسی باشند و در این راستا اگر از پتانسیل های شورای مشورتی سازمان غذا و دارو و قرارگاه به خوبی استفاده شود، خود می تواند گره گشای بسیاری مشکلات باشد.

به نظرم اي کاش بجای اينهمه بحثهای تفرقه افکن ، مشکلات ريشه ای حل ميشد. خدا ميداند اين ارز دولتی 4200 منشأ همه این فسادهای پيدا و پنهان است. جالب است که همه مسئولان عالیرتبه کشور با مفسده  آميز بودن این ارز دولتی موافقند ولی معلوم نيست چرا شجاعت مواجهه با حقيقت و جراحی اين غده سرطانی را ندارند! رئيس بانک مرکزی ، سازمان برنامه ، رئيس مجلس و .... مخالف اين ارز دولتی مفسده انگيز هستند ولی کماکان اين ريشه فساد رخ مينماياند!
 
وی در پايان گفت ، اين خوب است که به دنبال رفع فساد اقتصادی و رانت در نظام دارويي کشور باشيم ، ما هم در سنديکای صاحبان صنايع توليد با تمام توان آماده کمک هستيم ولی مراقب باشيم ، با بکارگيری مفسده های اخلاقی نظير غيبت و تهمت و دروغ و شايعه پراکنی و يا خودبينی و غرور و حذف رقيب به هر قيمتی ، هرگز نخواهيم توانست جامعه را از فساد اقتصادی و یا اداری پاک کنيم. فساد فساد است و با هرشکل آن بايد مبارزه کرد. امروز روزی است که بايد توجه جدی به اخلاقيات پاک اسلامی و انسانی داشته باشيم و انشالله اين اتفاق بيفتد.

در هر حال ، صنعت داروسازی کشور از اين نوسانات کم نديده است هرچند شدت آن در مدت اخير بی سابقه بوده، با اينحال با تمام قوا و با استفاده از توان همه دلسوزان پاکدستی که همه ی اين سالها اهتمامشان تأمين داروی با کيفيت برای مردمشان بوده مسير توليد را پرقدرت ادامه خواهد داد و راه حل مشکلات و مسائل خود را خواهد يافت و سنديکای صاحبان صنايع بهمراه تمامی اعضای خدوم خود با واقع نگری و اتکا به اطلاعات صحيح و به دور از حاشيه تمام توان خود را در اين مهم بکار خواهد بست.
 
 
کد مطلب : ۵۲۰۷
نام شما

آدرس ايميل شما