۰
عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی اعلام کرد:

تحقق رونق تولید ملی با مدیریت شایسته امکان‌پذیر است

سهم تولید داخل محصولات آرایشی بهداشتی در کشور تنها 20 درصد است
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۵۱۵۶
تحقق رونق تولید ملی با مدیریت شایسته امکان‌پذیر است
سالم خبر: میزان واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی ایران طی دو سال گذشته در حالی 400 میلیون دلار اعلام شده که  میزان واردات غیررسمی و قاچاق این محصولات حدود 3 میلیارد دلار برآورد شده است.

 وزارت صمت خردادماه سال جاری برای حمایت از رونق تولید ملی واردات هرگونه محصولات آرایشی بهداشتی را ممنوع کرد. این ممنوعیت در حالیست که سهم تولید داخل این محصولات در کشور تنها 20 درصد است.

محرومیت از کاهش درآمد دولت از محل دریافت گمرکی، تشدید افزایش قاچاق این محصولات و مهمتر تهدید سلامت مصرف کنندگان آن از جمله پیامدهای این محدودیت است که تاکنون وزارت صمت برای آن توجیه یا توضیحی نداده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران با انتقاد از سیاست‌های ممنوع و محدودکننده در روند واردات عنوان می کند که ممنوعیت واردات برای حمایت از تولید داخل سیاست اشتباهی است که ما را به سمت هدف هدایت نمی‌کند.

موسی احمدزاده، در گفت‌وگو
با پایگاه خبری اتاق ایران از رویکرد دولت انتقاد کرده و خواستار توقف صدور این‌گونه بخشنامه‌های محدودکننده بدون توجه به عواقب ناخوشایندی که می‌تواند سلامت جامعه را به مخاطره بیاندازد، شد.

به گفته‌ی او سیاست‌هایی که گاهی دولت در برابر واردات کالا در پیش می گیرد، پیام‌های نامطلوبی را برای طرف‌های ما در دیگر کشورها، ارسال می‌کند. به هر دلیل و بهانه‌ای که قرار است واردات یک محصول متوقف شود، پیش از اعمال قانون باید به بخش خصوصی اطلاع داده شود.

وی تصریح کرد: از زمان ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تا به امروز بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده‌ایم. به ما می‌گویند که این اقدام در برابر خواسته بانک مرکزی و به دلیل کمبود ارز صادر شده است، وقتی به بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم از صدور چنین بخش‌نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

واردکنندگان نیازی به ارز دولتی ندارند

احمدزاده در تشریح مشکلی که حدود 70 هزار نفر را
در کشور درگیر کرده و دامنه تبعات ناشی از آن بسیار گسترده‌تر از این هم خواهد بود، گفت: اگر دولت به دلیل مسائل ارزی، بخشنامه ممنوعیت واردات لوازم آرایشی را ابلاغ کرده، بارها به آنها گفته‌ایم که برای واردات نیازی به ارز دولت نداریم و با ارز و اعتبار خود می‌توانیم واردات را انجام دهیم. اگر هم موضوع حمایت از تولید داخلی است که بازهم این ممنوعیت نمی‌تواند به آنها کمک کند و فقط میزان قاچاق این‌گونه محصولات را بالا برده و دولت را از درآمدهایی که می‌توانست از طریق واردات رسمی به دست آورد، محروم کند.

طبق اظهارات احمدزاده، ایران هفتمین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در دنیا و دومین در خاورمیانه است. عربستان هم به دلیل پذیرش گروه‌های قابل‌توجهی از مسافران و زائران، مقام اول در مصرف لوازم آرایشی را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص می‌دهد.

حمایت از تولید با مدیریت شایسته ممکن است

وی در ادامه خواسته خود را رفتار هوشمند دولت و اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های
دقیق و حساب شده در امر تجارت و تولید عنوان کرد و افزود: اگر کشور در حال جنگ اقتصادی است و دولت به این نتیجه می‌رسد که لوازم آرایشی و بهداشتی برای مدتی نامشخص وارد نشود، باید قبل از اعلام ممنوعیت، موضوع را با فعالان این حوزه در میان بگذارد تا بخش خصوصی فرصت برنامه‌ریزی داشته باشد و بتواند برای مقابله با آسیب‌هایی که ممکن است متحمل شود، فکری کند.

وی یادآور شد: ممنوعیت‌های یک‌باره به دنیا این پیام را می‌دهد که ایران بی‌نظم و بی‌برنامه است و الگویی برای توسعه کشور دنبال نمی‌کند، در نتیجه به تدریج بازارهای بین‌المللی را از دست می‌دهیم و دیگر هیچ‌کس علاقه‌ای به همکاری با ایرانی‌ها ندارد. چون از ادامه فعالیت‌های خود در این بازار اطمینان ندارد و نمی‌تواند چشم‌اندازی برای خود تعریف کند. این مسئله، فعال اقتصادی داخلی راهم تهدید می‌کند و علاقه او را هم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید از بین می‌برد.
 
 
کد مطلب : ۵۱۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما