۰
با وجود بیش از یک میلیون بیمار مبتلا صرع در کشور؛

جامعه هنوز آمادگی مواجهه با بیماران مبتلا به صرع را ندارد

برند داروی مصرفی بیماران مبتلا به صرع نباید تغییر کند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۵۱۳۴
جامعه هنوز آمادگی مواجهه با بیماران مبتلا به صرع را ندارد
سالم خبر: یک متخصص مغز و اعصاب اعلام کرد: به رغم وجود بیش از یک میلیون بیمار مبتلا به بیماری صرع  در ایران هنوز این بیماری در محافل عمومی درک نشده به طوری که مدارس به عنوان محیطی امن برای این گونه دانش آموزان با هیچ ابزار ضروری تجهیز نشده است.

حمیده مصطفایی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: با وجود آنکه آمار مبتلایان به صرع در کشور ما دو تا سه برابر کشور‌های در حال پیشرفته است اما هنوز قوانین حمایتی برای مراقبت در مدرسه به دانش آموزان مبتلا به بیماری صرع وجود ندارد. اگر این قوانین حداقل برای دانش آموزان وجود داشته باشد، اطمینانی ایجاد می شود تا کارکنان مدرسه شامل مربی بهداشت، معلمان و سایر کارکنان  آمادگی داشته باشند که تشنج یک دانش آموز را به خوبی تشخیص داده و به شیوه ای اثربخش مدیریت کنند.

وی بیان داشت:  با ایجاد آگاهی درباره صرع به جامعه آموزشی مدرسه، دانش آموزان مبتلا به صرع می توانند در مدرسه احساس امنیت داشته باشند و از همه پتانسیل یادگیری خود استفاده کنند و بدون هیچ ترسی از نگرش های منفی، روابط
دوستانه معنادار  با دیگران داشته باشند.

این متخصص مغز و اعصاب به مدرسه های امن برای صرع اشاره کرد و گفت: این مدرسه ها چهار ویژگی اصلی دارند که شامل آموزش کارکنان مدرسه برای تشخیص دقیق تشنج و اقدامات اولیه، داشتن مجوز برای برنامه درمانی تشنج به عنوان قسمتی از پرونده دانش آموز و اجازه دسترسی به گروهی از کارکنان مدرسه که با دانش آموز مرتبط هستند، اطمینان از مصرف داروهای تجویزی پزشک برای دانش آموز مبتلا به صرع در زمان مدرسه و آموزش و راهنمایی همه دانش آموزان مدرسه درباره صرع و کمک های اولیه در هنگام تشنج است که با وجود این ویژگی ها می توان  کیفیت زندگی دانش آموزان مبتلا به صرع را افزایش داد.

20 درصد از بیماران مشکوک؛ صرع ندارند

کارشناسان اظهار می دارند که حدود 70 درصد از بیماران مبتلا به صرع  را می‌توان تحت کنترل قرار داد و 30 درصد باقیمانده با روش‌های جدید درمان‌های دارویی و تحریک عصب می توانند بر کنترل بیماری خود فائق آیند.

مصطفایی در مورد اقدامات پیشگیرانه از حملات صرح گفت: از هر سه نفر مبتلا به صرع یک
نفر با وجود مصرف دارو همچنان تشنج دارد که این پدیده بنام تشنج های مقاوم به درمان شناخته شده و ممکن است برای کنترل تشنج ها نیاز به درمان های دیگری باشد.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: تعداد بسیاری از افراد مبتلا به صرع به صورت واقعی به این بیماری مبتلا نیستند و بیماری آن‌ها منشاء روانی دارد به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد از بیماران، صرع واقعی ندارند.

برند داروی بیماران مبتلا به صرع نباید تغییر کند

مصطفایی در خصوص وضعیت داروهای بیماران مبتلا به صرع بیان داشت:  درمان این بیماران به صرع با یکدیگر متفاوت است اما اصلی ترین روش درمان این بیماران روش‌های دارو درمانی است و باید توجه داشته باشیم که بیمار مبتلا به صرعی که داروی خاصی از یک شرکت و برند را مصرف می‌کند اگر دارو به هر دلیلی تغییر کند ممکن است حملات و تشنج های ناشی از صرع تشدید شود.

وی با بیان اینکه سبک زندگی کنترل تشنج ها را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: الگوی منظم خواب، یکی از عوامل مهم کنترل تشنج ها است. چون بیدار ماندن تا نیمه شب و پرخوابی
وکم خوابی در روز می تواند عامل تشدید کننده تشنج ها باشد.

این متخصص مغز و اعصاب گرسنگی و مصرف مواد غذایی همچون قهوه ، ادویه جات تند و کافئین را از عوامل تشدید کننده این بیماری خواند و گفت: یادگیری مهارت های ارتباطی و مدیریت خشم و هیجان و مصرف مرتب داروها نیز را کنترل کننده های تشنج ها محسوب می شود.

فشارخون بالا صرع ایجاد می کند

مصطفایی در ادامه با بیان اینکه فشار خون بالا با احتمال سکته مغزی و خونریزی های عروق مغز، ممکن است در افراد ایجاد تشنج و صرع کند، گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته تشنج های موضعی بدون اختلال هوشیاری منجر به افزایش فشارخون و افزایش ضربان قلب می شوند. البته در تشنج های ثانویه یک گسستگی بین میزان ضربان قلب و تغییر فشارخون وجود دارد.

وی افزود: افراد مبتلا به صرع در صورت نبود فعالیت های ورزشی و رژیم غذایی نسبت به سایر افراد در معرض فشارخون بالا، چربی خون، دیابت، اضافه وزن و پوکی استخوان هستند ضمن آنکه بیمارانی که فعالیت بدنی و ورزشی مناسب دارند، کمتر با حملات تشنج مواجه می شوند.
 
 
کد مطلب : ۵۱۳۴
نام شما

آدرس ايميل شما