۰
محمود نجفی عرب، رییس فدراسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با سالم خبر:

تنها هیات امنای ارزی از معافیت های مالیاتی، حقوق و عوارض گمرکی برخوردار است

در حوزه بهداشت همه مالیات پرداخت می کنند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۵۱۱۵
تنها هیات امنای ارزی از معافیت های مالیاتی، حقوق و عوارض گمرکی برخوردار است
سالم خبر: شرکت های واردکننده، تولیدکننده و توزیع کننده دارو، تجهیزات پزشکی و به طورکلی کالاهای سلامت محور اعم از دولتی، شبه دولتی و خصوصی مالیات خود را پرداخت می کنند. ضمن آنکه شرکت های بزرگ تولیدکننده دارو که اغلب شرکت های شبه دولتی هستند، همه بورسی هستند و صورت های مالی شفاف دارند.

محمود نجفی عرب، رییس فدراسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با سالم خبر در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر استنکاف برخی دستگاه های زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان از پرداخت مالیات، گفت: نمی دانم منشا این اظهار نظر چه بوده ما سال هاست که با مجموعه وزارت بهداشت بر سر این موضوع که از منظر قانون دخالت سازمان غذا و دارو و به طور کلی وزارت بهداشت در حوزه کمیت تولید، واردات، تجارت صحیح نیست، بحث داریم. با این حال نماینده ای که بحث فرار مالیاتی و غیره موضوع در این حوزه را مطرح کرده اند باید صریحا مشخص کنند که در کجای زیرمجموعه های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو فرار مالیاتی اتفاق می افتد.

وی افزود: سازمان امور
مالیاتی اتفاقا به بنگاه های اقتصادی نشان دار فشار وارد می کند و به جای اینکه پایه های مالیاتی را توسعه بدهند، سراغ گروه هایی می روند که از گذشته به طور منظم مالیات خود را پرداخت می کنند و حساب های آنها را آنقدر زیر ذره بین قرار می دهند که ببینند چقدر مالیات بیشتری می توانند از آنها بستانند.

نجفی عرب همچنین ادامه داد: اگر منظور این نماینده بزرگوار کالاهای سلامت محوری همچون فراورده های آرایشی و بهداشتی است که از طریق قاچاق وارد بازار می شوند؛ باز بحث آنها ربط چندانی به موضوع فرار مالیاتی در وزارت بهداشت ندارد. مساله قاچاق مساله ای فراسازمانی است که باید به گونه ای دیگر و با ایجاد زیرساخت های قانونی مناسب با آن برخورد کرد تا به فعالیت شرکت های قانونی آسیب نزنند.

وی افزود: در واقع اقدامی که در حال حاضر انجام می شود این است که به روش های مختلف تامین کننده رسمی کالا چنان تحت فشارهای مختلف قرار می گیرد که عملا توان تامین و پاسخ به نیاز بازار را از دست می دهد و در چنین شرایطی کالاهای قاچاق بستر مناسبی برای عرضه پیدا می کنند.

رییس
فدراسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به فعالیت هیات امنای ارزی گفت: در مورد هیات امنای ارزی هم باید بگویم که معافیت های مالیاتی، حقوق و عوارض و گمرکی که این هیات از آن برخوردار است، مدت هاست محل بحث و نقد فعالان اقتصادی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. درواقع به رغم اینکه در شرح وظایف این هیات اصلا فعالیت اقتصادی تعریف نشده است اما با معافیت های موجود به رقابت نابرابر و ناعادلانه با بخش خصوصی برخاسته است.

وی ادامه داد: اشاره این نماینده مجلس به فرار مالیاتی در معاونت درمان وزارت بهداشت هم شاید نائل به مباحث و حاشیه های مطرح شده مالیاتی درباره پزشکان باشد که اخیرا قوانینی در این باره تصویب شده؛ وگرنه بیمارستان های دولتی و دانشگاه های علوم پزشکی که بنگاه اقتصادی درآمدزا نیستند و اتفاقا مرکز هزینه هستند و بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی هم حساب های مشخص دارند. بنابراین این نماینده باید شفاف تر توضیح دهد که منظور ایشان از مطرح کردن این بحث دقیقا چه بوده است.    
 
 
کد مطلب : ۵۱۱۵
نام شما

آدرس ايميل شما