۱
۱
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان در گفت و گو با سالم خبر:

ریکال دارو در کشور جزو اتهامات نیست از افتخارات است

برخوردهای اصلاح گرایانه همواره برای برخی گران تمام می شود و حاشیه هایی در پی دارد
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۵۰۹۵
ریکال دارو در کشور جزو اتهامات نیست از افتخارات است
سالم خبر: ریکال یک دارو در کشور را باید جزو افتخارات یک سیستم و نشان دهنده حساسیت بر سلامت جامعه دانست نه اینکه آن را جزو اتهامات قلمداد کنیم و علیه آن هجمه های هیجانی داشته باشیم.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان در گفت و گو با سالم خبر با بیان این که مواجهه با ریکال یک دارو باید در کشور به یک فرهنگ تبدیل شود تا افراد جامعه از آن نگران و مضطرب نشوند و سوء برداشت نشود، افزود: پس از آنکه مشخص شد زارتان ها که بر پایه حلال های آلی تولید می شوند، ناخالصی جزئی از نیتروزامین دارند و مصرف مداوم آنها ظرف مدت ده سال می تواند ریسک ابتلا به سرطان را در بیمارانی که از این داروها استفاده می کنند را بالا ببرد؛ زمینه ای برای ریکال والزارتان در سطح بین المللی ایجاد شد که در ایران هم همزمان با کشورهای اروپایی این ریکال انجام شد. در آن زمان نتایج بررسی ها نشان داد از بین شرکت هایی که در بازه های زمانی مختلف از شرکت چینی مذکور ماده اولیه برای تولید والزارتان خرید کرده بودند، محصولات هفت شرکت ایرانی آلوده به ناخالصی نیتروزامین هستند و بقیه محصولات سایر شرکت ها مشکلی دراین باره نداشتند.

 وی افزود: پس از آن از آنجا که هر هفته FDA و EMA فهرست های خود را به روز رسانی می کنند، محصول ماده موثره لوزارتان یک شرکت چینی را در جرگه فراورده هایی قرار داد که این آلودگی در آنها مشهود بود قرار گرفت و مطرح شد که به دلیل فرایند فنی تولید ماده اولیه لوزارتان، وجود مشکلات مشابهی در آن محتمل است. در نتیجه محصول لوزارتان یک شرکت ایرانی با ماده اولیه یک
شرکت چینی ریکال شد.

وی افزود: ریکال یک دارو در کشور را باید جزو افتخارات یک سیستم و نشان دهنده حساسیت برسلامت جامعه دانست نه اینکه آن را جزو اتهامات قلمداد کنیم و علیه آن هجمه های هیجانی داشته باشیم.

جهانپور همچنین گفت: در اسفند سال گذشته این محصول در بازار آمریکا ریکال شد که البته FDA اعلام کرده بود برای جلوگیری از کمبود در بازار و تا رفع کامل مشکل مذکور برخی از تولیدکنندگان مجوز فروش داروهای فشار خون حاوی حد مشخصی از یک ناخالصی موجود را می دهد.

جهانپور تاکید کرد: در این مورد هم نهایتا وقتی مشخص شد که یکی از شرکت های ایرانی که لوزارتان تولیدی اش که سهم کمی از بازار این دارو را در اختیار داشت، از محصولات شرکت هندی ای که فراورده هایش ریکال شده بود برای تولید داروی لوزارتان استفاده کرده، سازمان غذا و دارو باز هم اقدام به ریکال آن کرد.

وی در ادامه در واکنش به شائبه هایی که حول و حوش برخی مسوولان وزارت بهداشت در روزهای اخیر مطرح شده هم گفت: باندها و گروه هایی که صرفا به دنبال منافع فردی یا گروهی خود هستند از طریق شبکه های مجازی یا رسانه ها و تریبون هایی که در اختیار دارند ابهامات و شائبه های را نسبت به مسوولان وزارت بهداشت مطرح کنند اما اینها موجب نمی شود که وزارت بهداشت کارهای بزرگی همچون ایجاد شفافیت در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی و تامین آنها، کمپین های بزرگ ملی، استقرار پروژه های بزرگی همچون پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، پزشک خانواده و به طور کلی اصلاحاتی که در پیش دارد را رها کرده و وقت خود را صرف پاسخ گویی برخی یاوه گویی
های مغرضانه کند.

رییس مرکز روابط عمومی کشور ادامه داد: این حاشیه پردازی ها اغلب با این نیت انجام می شود که مسوولان به حاشیه رانده شوند تا از اصلاحاتی که باید انجام دهند باز بمانند. اما ما نباید در زمین بازی افرادی که منافع غیرمشروع و رفتارهای نامتعارف دارند بازی کنیم و وقتی که از آن ملت هست را صرف آنها و منافعشان کنیم. در واقع آنها کار خود را می کنند و در این راستا دستگاه های نظارتی، قضایی و غیره هم وظایف خود را انجام خواهند داد. وزرات بهداشت هم وظیفه خود را تمرکز بر حوزه سلامت و ارتقا سلامت عمومی جامعه می داند.

وی افزود: اتفاقات روزهای اخیر در حوزه دارو هم در راستای همان هشدارهای وزیر بهداشت در مبارزه با رانت و فساد و ایجاد شفافیت در این حوزه بود. ایشان وقتی خطاب به نهادهای نظارتی و قضایی تاکید کردند که باید با ما برخورد شود و نه با تولیدکنندگان، قائم بر همین مشی بود.

جهانپور  با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت ارتقای سلامت عمومی جامعه، رونق تولید داخلی، حمایت از داروی ایرانی و برخورد با مفسدینی است که ممکن است حتی به صورت باندی، در هرجایی و حتی در بدنه سیستم وزارت بهداشت نفوذ کرده باشند، تصریح کرد: چنین برخوردهای اصلاح گرایانه ای همواره برای برخی گران تمام می شود و حاشیه هایی در پی خواهد داشت. اما تاکید می کنم اینها هیچ یک بر سیاست ها و رفتار و حتی سرعت و جدیت وزارت بهداشت و دستگاه های قضایی و امنیتی، که هر کدام در حوزه کاری و وظایف خود برای مقابله با کانون های کوچک متخلف در پیش گرفته اند تاثیری نخواهد داشت.
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۵۰۹۵
نام شما

آدرس ايميل شما

سرافراز
Iran, Islamic Republic of
اینکه چند نفر از سازمان غذا و دارو هم دستگیر شدند در همین راستاست؟؟