۰
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با سالم خبر:

شیوع پارکینسون در کشور با روندی متوسط رو به افزایش است

فشار روحی و استرس از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری پارکینسون است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۵۰۵۲
شیوع پارکینسون در کشور با روندی متوسط رو به افزایش است
سالم خبر: شیوع ابتلا به بیماری پارکینسون در کشور به ویژه در افراد بالای 60 سال با روندی متوسط در حال افزایش است.

شیما رییسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه پارکینسون نوعی بیماری مزمن و پیش‌رونده است و سیستم های مختلف بدن را درگیر می کند، گفت:  شیوع این بیماری با افزایش سن بیشتر و به طور معمول از سن 60 سالگی آغاز می شود ضمن آنکه ابتلا به این بیماری تا قبل از 50 سالگی بسیار نادر است.

وی همچنین گفت: شیوع ابتلا به پارکینسون در جهان به طور متوسط از 100 تا 200 نفر در هر 100 هزار جمعیت سالمند است که در افراد بالای 60 سال از هر 100 نفر یک نفر مبتلا می شود. اما در ایران ابتلا به این بیماری حدود 140 نفر در هر 100 هزارنفر است. یعنی ایران جزو کشورهایی است که با شیوع متوسط رو به بالای پارکینسون مواجه است.

وی به علایم حرکتی و غیرحرکتی پارکینسون در بین سالمندان اشاره کرد و افزود: لرزش، خشکی اندام ها، کندی حرکات، اختلالات بلع، اختلالات خواب، مشکلات بویایی، افسردگی، اضطراب، یبوست مزمن و مشکلات حافظه ای از علایم ابتلا به پارکینسون است. اما نکته قبلا توجه این است که هر لرزشی را نباید دلیل وجود این بیماری بدانیم و ممکن است این لرزش به دلیل افزایش سن باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: کندی
حرکات در ابتدای بیماری پارکینسون خفیف است و یک طرف بدن را درگیر می کند. اما با پیشرفت بیماری هرد و طرف بدن درگیر می شود که باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه شود.

رییسی ادامه داد: علت بروز پارکینسون ناشناخته است. اما یکسری عوامل ژنتیکی و محیطی، فرد را مستعد به ابتلا به این بیماری می کنند و موجب می شوند دوپامین در مغز کاهش پیدا کند و فرد دچار ناتوانی و وابستگی شود.

وی با بیان اینکه برای درمان بیماری ضروری است که با دارو و روش های محدود جراحی سعی کنیم دوپامین در مغز را افزایش دهیم، بیان داشت:  پارکینسون همچون دیابت و سایر بیماری های مزمن با دارو قابل کنترل است و می توان علایم را در مراحل اولیه خفیف کرد. اما پیگیری درمان آن در همه طول عمر فرد ضروری است.

لزوم کنترل بیماری‌های مزمن در بیماران مبتلا به پارکینسون 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر نقش کنترل بیماری های مزمن که زمینه ابتلا به پارکینسون را ایجاد می کند، گفت: افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است دچار یکسری بیماری های مزمن همچون دیابت، فشارخون بالا و بیماری های قلبی و عروقی باشند که لازم است این بیماری های مزمن در شرایط کنترل مطلوب قرار بگیرند. چون این بیماری ها می‌تواند عمر فرد مبتلا به پارکینسون را کاهش دهد.

ورزش روند پارکینسون را کندتر می کند

رییسی
با اشاره به اینکه نقش ورزش و فعالیت بدنی در افراد مبتلا به پارکینسون مهم است، افزود: داشتن فعالیت های بدنی می تواند در سیر ابتلا و پیشروی این بیماری تاثیرگذار باشد و روند بیماری را کندتر کند. این در حالی است که افراد مبتلا که فعالیت بدنی ندارند و با سبک زندگی نشسته روبه رو هستند، سیر روند بیماری شان تاثیر منفی خواهد داشت و می تواند سریع تر به مراحل انتهایی برسند. بنابراین توصیه می شود افراد مبتلا به پارکینسون با یک برنامه منظم ورزشی تعادلی تحت نظر پزشک برخوردار باشند.  چون این بیماری درجاتی از اختلالات حرکتی دارد که افراد را مستعد می کند تا ناتوانی هایشان تشدید شود.

استرس مهمترین عامل تشدیدکننده پارکینسون

وی با بیان اینکه استرس از مهمترین عوامل بیماری پارکینسون است، بیان داشت: به طور کلی استرس و اضطراب نه تنها در پارکینسون بلکه در اغلب بیماری ها موجب می شود که بیماری های زمینه ای از کنترل خارج و تشدید شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه اختلالات حافظه را نیز از دیگر مشکلات افراد مبتلا به پارکینسون دانست و گفت: این بیماری فرد را مستعد به اختلالات زوال عقل و حالت های فراموشی می کند که این علامت به طور معمول پس از گذشت دو سال از پارکینسون این بروز می کند و در افراد مختلف متفاوت است.
 
کد مطلب : ۵۰۵۲
نام شما

آدرس ايميل شما