۰
مومنی از وضعیت تولید و مصرف مواد مخدر می گوید:

آمار سردار تکان دهنده است؛ مین‌های فعال ایدز و هپاتیت در شهرهای کشور

نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت c دارند و یک نفر از هر ۸ معتاد ایدز دارد
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۴۹۹۴
آمار سردار تکان دهنده است؛ مین‌های فعال ایدز و هپاتیت در شهرهای کشور
سالم خبر: آمار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تکان دهنده است.نیمی از معتادان تزریقی کشور که به راحتی و بدون هیچ گونه محدودیتی تردد می کنند مبتلا به ویروس هپاتیت c هستند ضمن آنکه از هر هشت نفر یک نفر از معتادان کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند.

به گزارش سالم خبر این آمار به معنای مین گذاری در هر نقطه از هر شهر که می تواند تلنگری بر آن فاجعه آفرینی کند. به طوری که مردان زنان و کودکان می توانند به سهولت بدون آنکه به گروه معتادان تعلق خاطری داشته باشند ذر معرض ابتلا به این بیماری ها قرار گیرند. اگرچه اعتیاد به مواد مخدر خود دومین عامل از مرگ جامعه ی ایرانی شناخته شده است.

اسکندر مومنی در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که با حضور ظریف وزیر امور خارجه و فدولوف نماینده دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد امروز برگزار شد سال 2018 را سال رکورد بی سابقه ی کشت و تولید مواد مخدر دانست که تولید غیرقانونی آن موجب ابتلا به مصرف 275 میلیون نفر در سراسر جهان شده اسکندر مومنی در همایش سا به آن با اشاره به آخرین وضعیت تولید مواد مخدر در جهان در سال ۲۰۱۸ گفت: کشت و تولید مواد مخدر تا این سال به رکوردی
بی‌سابقه رسیده و تولید غیر قانونی موجب اعتیاد ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

وی با بیان اینکه مشتقات تریاک عامل ۷۶ درصد از مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر است افزود: معتادان تزریقی در معرض بیشترین آسیب‌های بهداشتی و بالینی هستند ضمن آنکه دیگران را نیز در معرض ابتلا به این بیماری ها قرار داده است.

به گفته ی او براساس آمار بهداشت جهانی سال گذشته 450 هزار نفر در سالی که گذشت در اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ ۴۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ بدلیل مصرف موادمخدر

مومنی با بیان این‌که امروزه مساله مواد مخدر یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود به جامعه یا منطقه خاصی نیست، اظهار کرد: این مساله از محدوده‌های جغرافیایی فراتر رفته و ضمن پیوند با جرائم سازمان‌یافته فساد، پولشویی، خشونت، افراطی‌گری و اقدامات تروریستی تمامی مرزهای جهانی را در نوردیده است. متاسفانه جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده به‌شمار می‌آیند جزو اولین قربانیان این سوداگری مرگ هستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که منطقه ما به واسطه همجواری با اصلی‌ترین
منشاء کشت و تولید مواد افیونی در جهان و به تبع آن تحرک مجرمین، جرائم سازمان‌یافته و فرامرزی در معرض بیشترین خسارات انسانی و گسترده‌ترین عواقب مخرب ناشی از قاچاق و اعتیاد قرار گرفته است، ادامه داد: بازارهای ثابت و فزاینده با سودهای اغواکننده حاصل از قاچاق به کشورهای مقصد باعث افزایش کشت و در نتیجه تسهیل دسترسی به مواد در کشور مبداء و کشورهای مسیر شده است و به همین دلیل سوء مصرف مواد در این منطقه رشدی شتابان یافته است.

نسخه خرده‌فروشی خیابانی بر کشورهای دیگر تحمیل نشود

مومنی با بیان اینکه چالش‌های ناشی از مواد مخدر از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، تصریح کرد: به همین دلیل راه‌های مقابله با آنها نیز باید به تناسب حجم و گستردگی مساله و مقتضیات کشورها تعریف و تنظیم شود لذا نباید نسخه کشورهای مقصد که در آنها قاچاق مواد مخدر به صورت خرده‌فروشی خیابانی است بر سایر کشورها تحمیل شود.

وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابله خستگی‌ناپذیر با قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر خسارات غیرقابل جبران جانی و مالی از جمله ۳۸۱۱ شهید و
۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است، اظهار کرد: همچنین حدود ۱۱ هزار تن مواد مخدر و روان‌گردان‌ها را نیز با محوریت نیروی انتظامی در سه دهه اخیر کشف کرده است. همچنین در سال ۲۰۱۸ موفق شده‌اند با اجرای حدود ۱۶۰۰ عملیات و تقدیم ۱۸ شهید بیش از ۲۱۰۰ باند محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را منهدم کنند.
مومنی ادامه داد: تعداد ۸۰۰۰ وسائل نقلیه، اموال و املاک قاچاقچیان نیز به ارزش مالی ۵۱۳۰ میلیارد ریال را نیز توقیف و بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را از جمله ۴۶ تن هروئین و مرفین را کشف کردند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که کشفیات هرویین در حدود ۲۶ تن بوده است، افزود: این کشفیات در کشور منشاء تولید که در آن نیروهای فرامنطقه‌ای حضور دارند اندکی بیش از دو تن و در کل بازار مقصد حدود چهار تن گزارش شده است. اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران زمانی روشن می‌شود که بدانیم علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران به تنهایی ۷۶ درصد کشفیات جهانی تریاک و ۶۷ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات هروئین را به خود اختصاص داده است.
 
 
کد مطلب : ۴۹۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما