۰
وزیر بهداشت و درمان در افتتاح شهرک صنعتی دارویی برکت:

همیشه زمانی ما را صدا می کنند که کار بر زمین مانده ای وجود دارد

در اولین اقدامات وزارتم از سازمان غذا و دارو شروع کردم که بسیاری برمن تاختند و گفتند احتیاط کن
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۴۹۴۸
همیشه زمانی ما را صدا می کنند که کار بر زمین مانده ای وجود دارد
سالم خبر: وزیر بهداشت و درمان در آیین بهره برداری از طرح ملی شرکت صنعتی دارویی برکت با بیان این که با خودم فکر می کردم که مقدار زیادی از ادغام مجموعه‌ای که در دل برکت ادغام شد حاصل مدیریت نسبتا طولانی بنده بود ، گفت: همیشه زمانی ما را صدا می کنند که کار بر زمین مانده ای وجود دارد. یادم است که در سازمان برنامه و بودجه هم دوستان گفتند که با نفت ۲۵ و ۲۶ دلاری بیا که قرار است بدهی نفت ۱۳۰ دلاری را هم بپردازیم.

سعید نمکی افزود: در وزارت بهداشت هم که آمدیم تقریباً با چنین روزگاری مواجه بودیم. در آن زمان مجموعه بنیاد ۱۵ خرداد ما را صدا زدند که بیا مجموعه داروی آنجا مشکل دارد و دچار بدهی و ورشکستگی است. نخستین جایی هم که رفتم شرکت داروسازی سبحان بود. حال بگذریم که چه کشیدیم تا حال سبحان خوب شد.

وی افزود: تولید دارو را راه انداختیم و بعد گفتند بیا و مجموعه را به صورت یک هلدینگ تشکیل بده که شروع به راه اندازی هلدینگ دارویی البرز کردیم. یک روز با بزرگی که در آنجا همه کاره بود بحث مان شد و دعوای اصلی هم برای دو چیز بود اول اینکه بنده گفتم اجازه دهید درآمد این هلدینگ را در روغن خودش سرخ کنیم یعنی این سود کاذب را که ناشی از یارانه کاذبی است که دولت می دهد در همین حوزه سرمایه گذاری کنیم و دوم اینکه به من تحمیل نکنید که افراد کوتوله را در هیات مدیره قرار دهم.

وزیر بهداشت و درمان همچنین ادامه داد: در حال حاضر هم دوستانی که با من کار می کنند می دانند که تحت هیچ شرایطی و با هیچ فشاری افراد قد کوتوله را برای کارهای بزرگ نمی گذارم
به همین دلیل از آنجا استعفا دادم اما از خدا خواستم که این هلدینگ در اختیار یک فرد دلسوز قرار گیرد و امروز بسیار لذت بردم که این مجموعه زیر بیرق نازنین‌هایی آمد که علاوه بر پاکدستی و علاوه بر این که فرزندان بازمانده از دوران پر التهاب دفاع مقدس هستند، این نگاه بلند را دارند که باید سرمایه حاصل از تولید دارو را در جهت توسعه سرمایه‌گذاری در نظام سلامت و توسعه زیرساخت‌های صنعت دارو برای خودکفایی این صنعت به کار برد.

وی همچنین گفت: شما می دانید که ما در نظام سلامت در سال‌های بعد از انقلاب دستاوردهای چشمگیری داشته‌ایم. در اوایل انقلاب با حضور همه کارخانه های خارجی تنها ۲۵ درصد از داروی مورد نیازمان را در کشور می ساختیم اما امروز حدود ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود. البته نکته کلیدی در این جاست که ما برای ۹۷ درصد از داروی تولید داخل ۵۵۰ میلیون دلار ارزبری داریم اما برای سه درصد از داروهای وارداتی ۱.۳ دهم میلیارد دلار ارز می فرستیم. این بسیار تکان دهنده است و اگر خدای نکرده قرار باشد این گردونه برعکس شود ببینید چه اتفاقی برای منابع ملی خواهد افتاد. به طوری که اگر همه درآمدهای کشور را بر روی هم بگذاریم پاسخگوی تامین کالاهای اساسی مردم نخواهیم بود اگر صنعت داروسازی کشور لگدمال هجمه واردات شود.

نمکی هم چنین اظهار ادامه داد: به همین دلیل بنده در روزی که سرپرست وزارت بهداشت شدم اولین اقدامات را از سازمان غذا و دارو شروع کردم. در اولین گام به پیشواز فرمایشات رهبری رفته و اعلام
کردیم که کسی حق واردات  هیچ دارو و تجهیزات پزشکی مشابه تولید داخلی را  ندارد. البته خیلی‌ها به من تاختند و گفتند احتیاط کن و داری رای اعتماد جمع می کنی. اما من گفتم مگر من از فردای خود خبر دارم. من با خدا معامله کردم و امروز برای اینکه به دنیا بگوییم این کشور همان مملکتی است که دفاع مقدس را اداره کرد، تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما در روزهای اول جنگ کلاشنیکف هم نداشتیم گفت: در آن زمان به جز گوشت و پوست و استخوان دفاعی نمی‌دیدیم بر همین اساس زمانی که وارد سازمان برنامه و بودجه شدن با بچه‌های سپاه جلسه گذاشتم و اعلام کردم که به حسرت آن شهدا می خواهم هر چقدر که می توانیم در حوزه موشکی کشور سرمایه‌گذاری کنیم بر همین اساس ردیفی به نام شهید کاظمی  ایجاد کردم و اعتبار آن را به ۱۸ میلیارد تومان رساندم.

وزیر بهداشت و درمان تاکید کرد:  ما که یک روز کلاش و آرپی‌جی نداشتیم امروز اگر خدایی نکرده حماقتی دامن زده شود و کوچکترین نگاه کجی به این مملکت شود دودمان شان به باد خواهد رفت. بنابراین از قدرتی که بچه‌های رزمنده ما پیدا کرده‌اند تردید نکنید ما اولین قدرت منطقه هستیم. در عین حال هم این اتفاقات در حوزه دارو و نظام سلامت نیز افتاد به طوری که دستاوردهای بزرگی را در این حوزه ها کسب کرده ایم در گذشته پوشش واکسیناسیون ما ۲۵ درصد بود اما امروز به صد درصد پوشش واکسیناسیون رسیدیم ما در بین کشورهای شرق مدیترانه رتبه اول را دارا هستیم و در برخی مسائل حتی در دنیا هم رتبه اول را داریم.
 
 
کد مطلب : ۴۹۴۸
نام شما

آدرس ايميل شما