۰
رییس بیمارستان سینا در گفت و گو با سالم خبر:

80 درصد از سرطان های تیروئید خوش خیم است؛ اگر...

شیوع کم کاری تیروئید در جامعه ایرانی چهار برابر آمار جهانی است
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۴۷۸۰
80 درصد از سرطان های تیروئید خوش خیم است؛ اگر...
سالم خبر: براساس آخرین گزارش ها شیوع کم کاری تیروئید در جامعه ایرانی چهار برابر آمار جهانی است. اگر چه کم کاری بخشی از بیماری های تیروئید است که آگاهی، تشخیص به موقع و درمان می تواند از بسیاری صدمات بعدی آن به بدن جلوگیری کند.

محمد طالب پور، رییس بیمارستان سینا در گفت و گو با سالم خبر اعلام کرد: ماهیت بیماری تیروئید، مانند سرطان است که به آرامی رخ می‌دهد و مهار آن به طور کامل امکان پذیر است. مگر در صورت عدم کنترل و پیشگیری این بیماری که موجب ایجاد پوکی استخوان در بدن و آسیب به ریه ، کبد ، قلب و ... می شود.

وی گفت: میزان شیوع بیماری تیروئید در کشور 5 درصد است که 20 درصد از آن منجر به سرطان می شود. با تشخیص زودهنگام، این بیماری بخصوص در بین جوانان قابل کنترل و نرمال است چون 80 درصد از سرطان های تیروئید خوش خیم و قابل درمان هستند.

وی بیماری های تیروئید را شامل سه گروه کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و ندول تیروئید(گره تیروئید) اعلام کرد و گفت: کم کاری تیروئید قدرت تولید هورمون را ندارد و خود را به صورت گواتر نشان می دهد و شایع ترین دلیل این بیماری کمبود ید در بدن و مسایل ژنتیکی است. چون اگر در وعده غذایی ید نباشد، تولید هورمون کم و گواتر ایجاد می شود. در حال حاضر کم کاری تیروئید به دلیل وجود ملاحظات بهداشتی در کشور کمتر شده است. در حالی که در گذشته این بیماری به صورت اپیدمی شیوع پیدا کرده بود.

رییس بیمارستان سینا درمان کم کاری تیروئید را با دارو و تامین
ید دانست و با اشاره به پرکاری تیروئید اظهار داشت: نقش تیروئید در این بیماری آن چنان فعال می شود که هورمون های زیادی تولید می کند و بیمار دچار علایم مسمومیت همچون تپش قلب، لرزش دست ها، ریزش مو، کاهش وزن، افزایش اشتها و بهم خوردن سیکل های ماهیانه زنان می شود. در گام اول درمان این بیماری دارویی و جراحی ها در این گروه از بیماری تیروئید نادر است.

وی ادامه داد:  ندول تیروئید(گره تیروئید) گروه سوم بیماری های تیروئید است که از پرکاری و کم کاری تیروئید خطرناک تر است. چون  غدد تیروئید بیمار نه پرکار و نه کم کار است. ندول تيروئيد ممكن است منجر به افزايش ترشح هورمون تيروئيد شود که براي تشخيص آن در بيماري كه TSH به علت افزايش هورمون تيروئيد، كاهش يافته است. اسكن تيروئيد انجام مي شود. در اسكن، اين ندول ها به صورت نقاط پررنگ ديده مي شوند. به همين دليل به اين ندول ها، گره هاي داغ نام گرفته است.

شیوع ندول تیروئید(گره تیروئید) در زنان شایع تر از مردان است

رییس بیمارستان سینا با بیان اینکه در گره تیروئید، پزشک سه اقدام اولیه انجام می دهد، بیان داشت: ابتدا شرح حال سایر بيماري ها همچون بدخيمي ها، سابقه فاميلي براي بدخيمي هاي تيروئيد، سابقه، اشعه گرفتن سر و گردن و شرح حالي از علایم که آيا اين بزرگي و گره تيروئيد ايجاد ناراحتي يا علامتي كرده است يا نه؟ علایم انسدادي يا احساس توده در گردن يا تغيير صدا ايجاد شده است يا نه؟ چون معاينه تيروئيد نيز به پزشك كمك مي كند
تا اندازه تيروئيد و ندول هاي آن را بيشتر بررسي شود.

طالب پور اقدام دوم درمان گره تیروئید را  انجام سونوگرافي تيروئيد دانست و گفت:  سونوگرافي كمك مي كنند تا اندازه تيروئيد، تعداد و اندازه ی گره ها و ويژگي هاي آن را با دقت بيشتري بررسي شود. چون برخي از ويژگي هاي ندول تيروئيد در سونوگرافي مي تواند به نفع بدخيمي باشد كه اين موضوع به انتخاب بيماران براي نمونه گيري از ندول، كمك مي كند.

وی افزود: اقدام سوم برای درمان گره تیروئید، اندازه گيري TSH است که اگر TSH پايين باشد نشان دهندة ندول داغ است. در اين موارد انجام اسكن تيروئيد كمك كننده است. اگر ندول جذب زيادي داشته باشد به صورت يك منطقه پررنگ در اسكن ديده مي شود كه ندول داغ نام گرفته است. اين ندول ها خيلي به ندرت بدخيم مي شوند اما اگر ندول سرد تشخیص داده شود این موارد نمونه گیری می شود.

سونوگرافی تنها راه تشخیص گره تیروئید

رییس بیمارستان سینا اظهارداشت: براساس اطلاعات بدست آمده در سونوگرافي و نمونه گيري اگر ندول تيروئيد خوش خيم باشد نياز به جراحي نيست و بايد از طريق سونوگرافي پيگيري شود. در صورتي كه ندول ها بزرگ شده باشند يا تظاهرات سونوگرافيك آنها تغيير كرده باشد، نمونه گیری مجدد الزامی است. البته گاهي تيروئيد و ندول هاي آن در حدي بزرگ مي شوند كه علايم انسدادي در  فرد ایجاد مي كنند و موجب تنگي نفس و گير كردن غذا شود که در اين شرايط با وجود خوش خيم بودن جراحي تیروئید ضروری است.
 
 
کد مطلب : ۴۷۸۰
نام شما

آدرس ايميل شما