۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران:

30 درصد از جمعیت بالای 30 سال به پرفشاری‌خون مبتلا هستند

مردم ایران با مصرف روزانه 9 تا 11 گرم نمک در روز نمکی‌ترین مردم جهان محسوب می شوند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۴۷۵۳
30 درصد از جمعیت بالای 30 سال به پرفشاری‌خون مبتلا هستند
سالم خبر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: براساس مطالعاتی که در سطح کشور به صورت ملی انجام شد، حدود 29 درصد از زنان و حدود 26 درصد از مردان کشور به پرفشاری خون مبتلا هستند.

به گزارش سالم خبر، علیرضا دلاوری در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فشار خون به عنوان بیماری غیر واگیر دار در کشور باید توجه ویژه شود تا میزان عوارض این بیماری خاموشی کاهش یابد که با بسیج ملی کنترل فشار خون و غربالگری افراد 30 سال به بالا در راستای شناسایی و درمان آن اقدام نمود.

وی در ادامه با اشاره به عوارض غیر قابل جبران این بیماری گفت:  فشار خون بالا عوارضی مانند سکته مغزی و قلبی، نارسایی کلیوی و اختلات عروقی در اندام های تحتانی به دنبال دارد که تنها با یک پیشگیری ساده قابل کنترل است.

دلاوری گفت: نظام سلامت کشور از سال های قبل در راستای غربالگری این بیماری در
سطح کشور اقدام به راه اندازی خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت کرده اما تاکنون به این صورت که کمپین ملی تشکیل شود نبوده است .

50درصد از افراد جامعه از پرفشاری خون خود مطلع نیستند

وی ادامه در ادامه با بیان اینکه 50 درصد از افراد جامعه از بیماری فشار خون خود مطلع نیستند، گفت:  مابقی افراد نیز که از بیماری خود اطلاع دارند اقدام به کنترل نکرده و همین موجب ایجاد بیماری های دیگر می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد:  تغییر سبک زندگی همچون کاهش وزن، ورزش، تغییر سبک زندگی و کاهش مصرف نمک می توان در کنترل این بیماری موثر باشد چرا که این بیماری به عنوان بیماری غیر واگیر 34 درصد جامعه را گرفتار کرده و در همین خصوص باید برای جلوگیری از گسترش و مرگ زودرس اقدام کرد.

ایرانی ها نمکی ترین مردم جهان

دلاوری با بیان اینکه عمده ترین کنترل پر فشاری خون پیشگیری است،گفت: متاسفانه در کشور
ما روزانه بین 9 تا 11 گرم نمک مصرف می شود که باید حداقل این مقدار به نصف برسد تا در جهت کنترل فشار خون موثر باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 2017 تا کنون تنها چند کشور دنیا اقدام به ایجاد کمپین کنترل فشار خون کرده اند، گفت: در این کمپین‌ها در کشور پاکستان 150 هزار غربالگری و 50 درصد آنها شناسایی شده اند اما در کشور ما با ایجاد این کمپین ملی تمام افراد مبتلا به پرفشاری خون  بالای 30 سال شناسایی و نسبت به درمان آنها اقدام می شود.

دلاروی با اشاره به 114 تیم مستقر کنترل فشار خون از دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت داوطلبانه در این ایام آماده ارائه خدمت هستند، گفت: در حال حاضر 205 پایگاه سلامت، 14 مرکز بهداشت و 40 خانه بهداشت در سطح شهر فعال هستند.

وی ادامه داد: 38 پایگاه سیار در مراکز پر تجمع و در ایام شب های قدر، ایام رحلت امام خمینی (ره) و نماز جمعه برای اندازه گیری فشار خون و شناسایی مستقر هستند.
 
کد مطلب : ۴۷۵۳
نام شما

آدرس ايميل شما