۰
رییس اداره بیماری های تنفسی وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

بخش عمده‌ی داروهای آسم و آلرژی در داخل کشور تولید می شود

شیوع علایم آلرژی در بین کودکان و نوجوانان 11 درصد و بزرگسالان 9 درصد است و بیشتر در بین جوانان شایع‌تر است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۶۹۷
بخش عمده‌ی داروهای آسم و آلرژی در داخل کشور تولید می شود
سالم خبر: رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت اعلام کرد: بخش عمده‌ای از داروهای آسم و آلرژی در داخل کشور تولید می شود و برخی از آنها نیز با مهرتایید FDA و مجوز سازمان غذا و داروی کشور وارد می شود.

مهدی نجمی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: اگر چه داروهایی که در زمینه پیشگیری از آسم و آلرژی در کشور وجود دارند، از سوی مسوولان شناخته شده و مورد تایید هستند. اما اگر بیماران این داروها را از مراکز غیرمجاز تهیه کنند، هیچ ضمانتی درمورد کیفیت این داروها وجود ندارد.

وی افزود: در صورتی که داروهای آسم و آلرژی به درستی از داروخانه ها و با نظر و تجویز پزشک تامین شود، مشکلی وجود ندارد. چون همکاران ما در سازمان غذا و دارو  به نوع دارو و عوارض آن توجه دارند.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با اشاره به تولید داخل داروهای آسم و آلرژی در کشور گفت: داروهای تولید داخل با کیفیت بالا در اختیار بیماران قرار می گیرد که با داروهای خارج متفاوت است. چون در داروهای تولید داخل سعی شده استانداردهای لازم رعایت شود ضمن آنکه قیمت آن در مقایسه با نمونه خارجی آن بسیار پایین تر است.

آسم بیشتر نوجوان را نشانه گرفته است

وی با اشاره به اینکه بیشترین گروه در معرض خطر آسم نوجوانان هستند عنوان کرد: مطالعاتی
که چهار سال گذشته در کشور صورت گرفت شیوع علائم آسم در کودکان حدود ۱۱درصد و در بزرگسالان حدود ۹ درصد شناخته شد. 

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: طی چهارسال گذشته از طریق پرسشنامه و نظر سنجی متوجه شدیم که شیوع علایم آلرژی در بین کودکان و نوجوانان 11 درصد و بزرگسالان 9 درصد است و بیشتر در بین جوانان شایع تر است.

نجمی در ادامه  آلودگی هوا، آلودگی هوا وصرف سیگار و قلیان را موجب افزایش روند شیوع آلرژی دانست و گفت:مبتلایان به آلرژی زمینه ابتلا به آسم را دارند.

داروهای مصرفی آسم خواب آور نیستند

نجمی با بیان اینکه داروهای مصرفی آسم خواب آور نیستند، گفت: داروهای آسم و اسپری های استنشاقی خواب آور نیستند مگر اینکه داروها از دسته آنتی هیستامین ها باشند که برای درمان آلرژی بکار می روند اثر خواب آوری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به دوز مصرف دارو در بین بیماران مبتلا به آسم ادامه داد: یکی از مهم ترین نکات در مورد بیماران مبتلا به آسم ایران است که این بیماران در زمانی که علایم بیماری با مصرف دارو فروکش می کند، نباید بدون نظر پزشک اقدام به کم کردن میزان دارو یا قطع اسپری تجویز شده، کنند و اجازه دهند که پزشک با سوالات منطقی در ویزیت های دوره ای و در صورت نیاز تکرار اسپیرومتری
تصمیم بگیرد که در زمان مقتضی دوز دارو را کاهش دهد.

ضرورت مصرف مرتب داروهای آسم 

رییس اداره بیماری های تنفسی وزارت بهداشت بیان داشت: داروهای پیشگیری کننده و داروهای مصرفی برای کنترل طولانی مدت بیماری، التهاب مسیرهای تنفسی که موجب بروز علایم بیماری می شود را کاهش می دهند. ضمن آنکه اگر این داروها روزانه و مرتب مصرف شوند، احتمال بروز حملات آسم را کاهش می دهند.

نجمی آسم را بیماری مزمن ریوی و سیستم تنفسی دانست که موجب التهاب و انقباض راه های هوایی شده و انتقال هوا به ریه ها را دچار اختلال می کند به طوری که فرد توانایی تنفس طبیعی  را از دست داده و دچار مشکلات تنفسی می شود.

مسوولان و سیاستگذاران به اهمیت آسم واقف باشند

وی گفت: موضوع خودمراقبتی با آموزش و تهیه پکیج های آموزش در راستای پیشگیری از آسم و آلرژی، طی سال های اخیر در وزارت بهداشت پررنگ تر شده است تا شاهد کاهش این بیماری ها و سایر بیماری های تنفسی باشیم.

رییس اداره بیماری های تنفسی وزارت بهداشت افزود: در صورتی که مسوولان و سیاستگذاران به اهمیت بیماری واقف باشند و با جدیت به این بیماری بپردازند و همچنین سهم بیشتری از بودجه پیشگیری و کنترل بیماری ها به این موضوع اختصاص دهند شاه کاهش بیماری های تنفسی در کشور خواهیم بود.
 
کد مطلب : ۴۶۹۷
نام شما

آدرس ايميل شما