۰
یک متخصص بیماری های قلب و عروق در گفت و گو با سالم خبر:

بیماران مبتلا به پرفشاری‌خون می توانند روزه‌دار باشند اما...!

مصرف قند و مواد قندی با تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بیش از چربی ها متهم به ایجاد پرفشاری خون است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۴۶۷۴
بیماران مبتلا به پرفشاری‌خون می توانند روزه‌دار باشند اما...!
سالم خبر: یک متخصص بیماری های قلب و عروق اعلام کرد: مطالعات بسیاری درباره ملاحظات روزه داری برای افراد دچار مشکلات قلبی و پرفشاری خون نشده است.

حسن ریاحی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: بسیاری از توصیه های روزه داری برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون  براساس برداشت هایی است که از ماهیت روزه داری و بیماری قلبی وجود دارد. اما اگر مشکل فرد بیمار فقط پرفشاری خون باشد، منعی برای روزه گرفتن ندارد و می تواند داروهای فشارخون خود را که مصرف آن یک بار در روز است را با وعده سحری یا افطار میل کند.

وی افزود: همچنین بیماران مبتلا به پرفشاری خون که داروهای مصرفی آن ها 12 یا 21 ساعته است، ضرورت دارد که برای روزه داری با پزشک معالج مشورت کند که آیا امکان مصرف این داروها با فاصله است یا دارو تغییرکند.

این متخصص بیماری های قلب و عروق در خصوص تغذیه مبتلایان به پر فشارخون طی ماه رمضان بیان داشت: توصیه می شود این افراد تحت نظر متخصص تغذیه باشند و برنامه غذایی خود
را متناسب با شرایط سلامتی شان تنظیم کنند تا مشکلی از جهت دریافت کالری و تنظیم فشار خون به وجود نیاید. چنانچه فرد، به بیماری قلبی عروقی مبتلاست و پس از روزه گرفتن دچار علایمی همچون تنگی نفس یا هر تغییر ناگهانی دیگری شود روزه‌ داری در این شرایط برای او توصیه نمی‌شود.

ریاحی گفت: مطالعات بسیاری درباره ملاحظات روزه داری برای افرادی که مشکل قلبی و پرفشاری خون که توصیه های قوی داشته باشد، نشده است.

چاقی های مرکزی و شکمی ریسک فاکتور پرفشاری خون است

وی درباره مصرف موادقندی و رابطه آن با پرفشاری خون اظهارداشت: واقعیت اینست که در حال حاضر با مطالعات جدید و قوی، قند و سایر مواد قندی بیش از چربی ها متهم به ایجاد پرفشاری خون است. چون مصرف این مواد تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر پرفشاری خون دارد.

این متخصص بیماری های قلب و عروق با بیان اینکه افزایش وزن از عوامل مهم پرفشاری خون است، بیان داشت: چاقی های مرکزی و شکمی که ریسک فاکتور مهم پرفشاری خون است، در رژیم
های غذایی توصیه می شود که در مصرف مواد قندی باید توجه شود. بنابراین نکته مهم اینست که تنها چربی ها متهم به پرفشاری خون نیست بلکه مواد قندی نیز در پرفشاری خون تاثیرگذار است.

این متخصص بیماری های قلب و عروق ادامه داد: با توجه به اینکه پرفشاری خون از ریسک فاکتورهای شایع همراه با دیابت بوده است، موجب تشدید عوارض قلبی عروقی و پرفشاری خون که علت اصلی مرگ و میر در بیماران دیابتی است، می شود.

ریاحی با بیان اینکه درمان پرفشاری خون بسیار حیاتی است، گفت: وقتی فشار خون بیش از حد بالا باشد، تنها یک شوک مختصر کافی است تا شخص را با خطر جدی روبه‌رو کند. اعمالی همچون بلندکردن جسم سنگین، دویدن یا هر حالت هیجانی شدید می‌تواند فشار را تا  10درجه بالا برده و شخص را تا مرحله مرگ سوق دهد.

وی درمان غیردارویی پرفشاری خون را  شامل تغییر سبک زندگی، کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، کاهش وزن در افراد چاق، ورزش منظم و استفاده از روش‌های شل‌کردن عضلات دانست.
 
کد مطلب : ۴۶۷۴
نام شما

آدرس ايميل شما