۰

از هر دو نفر یک نفر در کشور با بیماری آلرژی دست و پنجه نرم می‌کند

آسم در کودکان 80 درصد و در بزرگسالان 59 درصد به دلیل زمینه های ارثی اتفاق می افتد
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۴۶۰۲
از هر دو نفر یک نفر در کشور با بیماری آلرژی دست و پنجه نرم می‌کند
سالم خبر: رییس مرکز تحقیقات آسم، آلرژی و ایمونولوژی ایران گفت: از هر دونفر یک نفر در کشور مبتلا به آلرژی است.

به گزارش سالم خبر، مصطفی معین در بیست و دومین همایش روز جهانی آسم در بیمارستان امام خمینی، گفت: آسم در کودکان 80 درصد و در بزرگسالان 59 درصد به دلیل زمینه های ارثی اتفاق می افتد ضمن آنکه در این زمینه علم در حدی پیشرفت نکرده باشد که بتوان از طریق ژنتیک این بیماری را درمان کرد اما با درمان های دارویی و آموزش می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

وی به عوامل بروز آسم اشاره کرد و افزود: دود سیگار، بوی مواد شیمیایی در شوینده ها و رنگ دیوار، آلودگی هوا، قارچ ها و کپک ها، نداشتن تهویه مناسب در منازل و عدم تحرک و بروز چاقی از عوامل خطر بروز آسم است.

معین درباره راهبرهای ملی و جهانی کنترل آسم بیان داشت: تعیین سیاست ها، اولویت هاو برنامه های کشوری پیشگیری و اختصاص یک تا دو درصد بودجه بهداشت و درمان به کنترل آسم، پیشگیری از عوامل خطر زای محیطی همچون کاهش آلودگی ها در شهرها و اولویت قراردادن پژوهش در زمینه بیماری آلرژی، آسم و سایر بیماری های تنفسی از راهبرهای ملی و جهانی کنترل آسم است.

وی گفت:شیوع آلرژی در کشورهای جهان سوم بالای 50 درصد است . به طوری که از هر دو نفر یکنفر به این بیماری مبتلا هستند.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت اعلام کرد: بیماری های قلبی و عروقی،  دیابت، سرطان ها و بیماری های تنفسی به عنوان چهار بیماری غیرواگیردار در سال گذشته براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی به جایگاه سوم ارتقا پیدا کرده است.

مهدی نجمی، رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت نیز در ادامه اظهار داشت: 7 درصد ازمرگ و میرها و 4 درصد از بار بیماری ها
در جهان به بیماری های تنفسی اختصاص دارد این در حالیست که این بیماری ها در ایران به لحاظ ناتوانی این بیماری در جایگاه یازدهم و در دنیا در جایگاه دوازدهم قرار گرفته است.

وی درباره مداخلات انجام شده جهت پیشگیری و کنترل آسم در کشور بیان داشت: با توجه به اینکه افزایش دانش همگانی و آموزشی می تواند اطلاعات عموم جامعه را ارتقا بخشد، مسوولان و سیاستگذاران اگر از ماهیت این بیماری آگاهی داشته باشند، وضعیت شیوع و کنترل آسم بهتر خواهد شد.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه در کشور کمترین میزان مالیات را از دخانیات می گیریم، بیان داشت: دخانیات و آلودگی هوا بر شیوع آسم در کشور تاثیرگذار است که باید کنترل شود. چون کودکان و نوجوانان به عنوان بیشترین گروه جامعه در معرض خطر بیماری ها هستند. 

نجمی درباره آموزش کنترل آسم گفت: اگر مربیان بهداشت  مدارس را آموزش بدهیم می توانیم به طور آبشاری این آموزش ها را به افراد جامعه منتقل کنیم.
البته باید این آموزش ها را برای رانندگان، حمل و نقل عمومی و نانواها داشته باشیم.

وی درباره استانداردسازی تشخیص و درمان در کشور تصریح کرد: این استانداردسازی در شبکه های بهداشتی وزارت بهداشت موفق بوده است که به پزشکان و خانواده ها آموزش ارایه می شود.

نجمی ادامه داد: اگر افراد مشکوک به علایم آسم شدند باید به بهرورز ( مراقب سلامت) مراجعه کنند تا در صورت لزوم پزشک ارجاع شوند.

وی تلفیق برنامه پیشگیری از آسم و بیماری های مزمن تنفسی و همچنین بیماری های غیرواگیردار در سیاست های بهداشتی و درمانی با مشارکت ذینفعان و مسوولان وزارت بهداشت را از راهبردهای کمیته پیشگیری از آسم و بیماری های غیرواگیر دار دانست.
 
 
کد مطلب : ۴۶۰۲
نام شما

آدرس ايميل شما