۰

مصرف نادرست قرص‌های جلوگیری از بارداری به واسطه روزه‌داری موجب سکته مغزی می‌شود

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۵۹۴
مصرف نادرست قرص‌های جلوگیری از بارداری به واسطه روزه‌داری موجب سکته مغزی می‌شود
سالم خبر : زنان بالای 30 سال نباید از قرص های ال دی و اچ دی برای جلوگیری از بارداری یا به تعویق انداختن پریودی در ماه مبارک رمضان استفاده نمایند چون مصرف این قرص ها با عوارض سکته مغزی همراه خواهد بود.

به گزارش سالم خبر از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان، درآستانه ماه مبارک رمضان این معاونت اقدام به آگاه سازی آحاد جامعه مسلمان ایرانی در خصوص چگونگی مصرف داروها در ماه مبارک رمضان کرده است در این راستا،یک متخصص مغز و اعصاب در همدان با بیان اینکه مصرف قرص های ضد بارداری در زنان عوارض جبران ناپذیری را بدنبال دارد گفت: نحوه ی مصرف داروها در ماه مبارک رمضان بسیار حائز اهمیت است .
 
حنیفه داروساز، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: بارداری، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشار خون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماری های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود درخصوص اقدام به روزه داری مشورت کند.
 
وی در ادامه گفت:روزه داران عزیز، در زمان روزه داری نباید هیچ گاه وعده های داروی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول کنند، چه بسا این عمل شما سبب اختلال در روند درمان گردد، باید توجه   داشت که مصرف بسیاری از داروها را می توان پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل نمود.
 
 حنیفه ادامه داد: روزه داران عزیز، قطع ناگهانی برخی از داروها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است،درباره قطع داروهای خود و نحوه ی استفاده ی آنها در ماه مبارک رمضان، با پزشک خود و یا داروساز مشورت کنید.
 
همچنین بیمارانی که یک بار در روز دارو مصرف می نمایند، معمولاً در ماه رمضان دچار مشکل نمی شوند و در صورتی که لازم است دارو را با معده خالی مصرف نمایند، بهترین زمان مصرف یک ساعت قبل از سحری یا دو ساعت بعد از افطار می باشد.
 
وی گفت: بیمارانی که مجبور به مصرف روزی دو یا چندبار دارو هستند، ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود قادر باشند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند، در مواردی خاص ممکن است پزشک معالج قادر باشد با جایگزینی داروهای این بیماران با انواع طولانی اثر آنها یا تعویض دارو با یک داروی مشابه با نیمه عمر طولانی تر امکان روزه داری برای بیماران را فراهم نماید.
 
حنیفه انتخاب دارو و راه های مناسب مصرف آن را نیاز به هماهنگی پزشک و فتوای مراجع دینی دانست گفت: به طور کلی راه های،تجویز و مصرف قطره های چشم و گوش و بینی به شرطی که دارو به حلق نرسدو همچنین تمامی موادی که از راه پوست جذب بدن می شوند مانند: کرم ها، پمادها و نوارهای چسب حاوی مواد دارویی،شیاف ها، محلول های واژینال و کرم های واژینال،آمپول های با تزریق زیر پوستی، عضلانی مفصلی یا وریدی موجب ابطال روزه در ماه مبارک رمضان نمی شوند اما باید توجه داشت که: تغذیه از راه وریدی، سرم و آمپول های تقویتی شیاف ها و پمادهای مقعدی، موجب باطل شدن روزه می گردند.
 
وی به بیان این موضوع پرداخت :که مصرف کافی آب و مایعات نقش مهمی در دفع داروها و متابولیت های ناشی از انها دارد، لازم است دقت شود که در فاصله بین افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات به بدن روزه داران و به خصوص بیمارانی که دارو مصرف می کنند برسد، این اقدام ضمن تأمین نیاز بدن روزه داران به مایعات، به خصوص اکنون که مدت زمان روزه داری طولانی است ، شرایط لازم را برای دفع مناسب داروها و متابولیت های آنها از بدن را  فراهم خواهد کرد.
 
همچنین مصرف قرص های ضد بارداری برای تاخیر در عادت ماهانه در ماه رمضان به دلیل عوارض زیان آوری که بدنبال دارد، توصیه نمی شود.
کد مطلب : ۴۵۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما