۰
مشاور وزیر بهداشت و درمان در گفت و گو با سالم خبر:

به ازای هر 70 تولد یک بیمار اتیسم در کشور وجود دارد

سالیانه یک میلیون و 500 تولد در کشور ثبت می شود که با توجه به این آمار در حال حاضر با 30 هزار کودک زیر 5 سال مبتلا به اختلال اتیسم مواجه هستیم
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۳۸۴
به ازای هر 70 تولد یک بیمار اتیسم در کشور وجود دارد
سالم خبر: کارشناسان و پزشکان طی 15 سال گذشته معتقد بودند که به ازای هر 500 کودک متولد شده در کشور یک نفر به اتیسم مبتلا می شود این در حالیست که روند افزایشی بیماری  اتیسم در کشور به گونه ای است که براساس آخرین تحقیقات از هر 70 تولد یک بیمار اتیسم در کشور وجود دارد و این آمار مرتبط با بروز اختلالات ناشی از این بیماری در کشور است.

محمد تقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت و درمان در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: سالیانه یک میلیون و 500 تولد در کشور ثبت می شود که با توجه به این آمار در حال حاضر با 30 هزار کودک زیر 5 سال مبتلا به اختلال اتیسم مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه شیوع اختلال اتیسم قابل شناسایی است، بیان داشت: این اختلال در کودکان بدون هیچ علتی وجود دارد. اما برخی معتقدند که عوامل مختلف همچون ژنتیک، زایمان سزارین و... می تواند بر ایجاد اختلال اتیسم در کودک تاثیرگذار باشد.

مشاور وزیر بهداشت اقدامات پیشگیرانه و غربالگری را از مهمترین فعالیت
ها جهت کنترل شیوع اتیسم دانست و گفت: غربالگری درمورد کودکان مبتلا به اختلال اتیسم حین تولد موثر و قابل تشخیص نیست بلکه  از 9 ماهگی تا 5 سالگی قابل تشخیص است. اما 18 ماهگی بهترین زمان غربالگری است. چون که در 18 ماهگی فعالیت های اجتماعی کودک افزایش می یابد.

جغتایی افزود: اگر تشخیص اختلال اتیسم به موقع باشد، با مداخلات توانبخشی، کودکان مبتلا به این اختلال قابل بهبود هستند.

وی در ادامه بهترین روش شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم استفاده از نظام شبکه بهداشت و درمان اعلام کرد و اظهارداشت:  چون که کودکان  زیر 5 سال چندین بار به شبکه بهداشت و درمان برای تغذیه، واکسیناسیون و... مراجعه می کنند، پیش بینی وزارت بهداشت این است که حین مراجعه کودکان به  مراکز بهداشتی و درمانی، این کودکان غربالگری شوند.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: مقدمات روش استفاده از نظام شبکه بهداشت و درمان فراهم شده است و مقرر شده تا این روش در اصفهان به طور پایلوت و سپس در
سایر استان های کشور اجرایی شود.

جغتایی گفت: در غربالگری اختلال اتیسم، کودکانی که مشکوک به این اختلال هستند توسط روانپزشک اطفال با استفاده از تست های روانشناسان و کاردرمان ها انجام می شود و مشخص می شود که کودک مبتلا به اختلال اتیسم است.البته بعد از تشخیص اختلال، خدمات توانبخشی در قالب بسته های توانبخشی از سوی سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و سایر بخش های دولتی ارائه می شود.

مبتلایان به اتیسم نیازمند پوشش بیمه ای

وی درباره پوشش بیمه ای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم بیان داشت: کودکان مبتلا زمانی می توانند از خدمات درمانی و توانبخشی بهره مند شوند که تحت پوشش بیمه باشند.  

سطح آگاهی جامعه از اتیسم باید افزایش یابد

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به (دوم آوریل) روز جهانی اتیسم، گفت: اتیسم نوعی اختلال است که طیف متوسط تا شدید را شامل می شود و اختلالی است که در گذشته ناشناخته بود و در حال حاضر شناخته شده است که به همین دلیل روزی به نام روز جهانی اتیسم
نامگذاری شده است تا آگاهی مردم درباره این اختلال افزایش یابد. چون هنوز برخی با این اختلال آشنا نیستند که رفتار خود را با افراد مبتلا اصلاح کنند.
جغتایی بر آگاهی جامعه و مردم درباره اختلال اتیسم در کودکان تاکید کرد و افزود: رسانه ها، رسانه ملی و شهرداری ها می توانند آگاهی مردم و جامعه را درباره اختلال اتیسم بالا ببرند.

آمار چهار برابری شیوع اتیسم در پسران نسبت به دختران

به گزارش سالم خبر، براساس آخرین آمار در کشور نسبت شیوع اتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است اما شرایط دختران به دلیل ناشناخته بودن این بیماری در جامعه سخت تر است.

ضمن آنکه به علت پایین بودن سن بلوغ دختران نسبت به پسران اختلالات رفتاری در آنان زودتر و از سن نه سالگی نمود پیدا می کند و نبود مدارس خاص بیماران اتیسم و مراکز حرفه آموزی که آموزش های لازم را به آنان ارائه کند حضور در جامعه برای دختران مبتلا به اوتیسم را سخت و والدین آنان سخت تر می کند.
 
 
 
کد مطلب : ۴۳۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما