۰

کسب رتبه نخست کیفیت و سلامت خون در بین کشورهای منطقه

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۲۶۰
کسب رتبه نخست کیفیت و سلامت خون در بین کشورهای منطقه
سالم خبر : مدیرعامل سازمان انتقال خون، گفت: کیفیت و سلامت خون ایرانی ها، رتبه نخست را در بین کشورهای منطقه دارد.
 
به گزارش سالم خبر از وبدا، علی اکبر پورفتح اله، بر ضرورت اهدای خون در روزهای پایانی سال تاکید کرد و افزود: سازمان انتقال خون که سالیان درازی را صرف تهیه خون سالم و کافی برای بیماران نیازمند به این گوهر ارزشمند کرده است، اکنون افتخار دارد که به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت دستاوردهای علمی پژوهشی خود را در زمینه طب انتقال خون به کشورهای منطقه امرو (مدیترانه شرقی) آموزش می‌دهد و پروژه‌های پژوهشی فراملی را در همین زمینه مدیریت می‌کند.
 
وی گفت: سازمان انتقال خون با ورود به پنجمین دهه عمر خود، دغدغه میزان اهدای خون را پشت سر گذاشته و در حال حاضر به ظرایف بیشتری چون استمرار اهدا و کیفیت خون و رسیدن به خطر صفر انتقال خون می‌اندیشد.
 
پورفتح اله ادامه داد: در سالی که پشت سر گذاشتیم گسترش صنعت ملی انتقال خون، سلامت هرچه بیشتر خون و اهدا کننده آن، مدیریت خون بیمار، هموویژلانس (نظام مراقبت و نظارت بر مصرف خون و فرآورده‌ها) و واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون از برنامه‌هایی بود که در همین راستا دنبال شد.
 
 وی با اشاره به افتتاح چهار مرکز جامع انتقال خون در سطح استان تهران، افزود: بهره برداری از این مراکز، در راستای افزایش کیفیت محیط و استانداردسازی خدمات ارائه شده به اهداکنندگان و از طرح‌های اجرا شده در سال ۹۷ بود. پورفتح اله تاکید کرد: مراکز جامع انتقال خون می‌توانند پذیرای اهداکنندگان خون، پلاکت و پلاسما باشند و ظرفیت جذب اهداکنندگان بیشتری را دارند.
 
به زودی همه مراکز درمانی کشور وارد طرح هموویژلانس می‌شوند
 
وی به گسترش طرح هموویژلانس در راستای بهینه سازی مصرف خون و فرآورده‌های خونی اشاره کرد و گفت: این طرح مراحل تکمیلی خود را پشت سر می‌گذارد و امسال نیز چون سال گذشته بیمارستان‌های بیشتری به این طرح پیوستند و به زودی همه مراکز درمانی کشور در این طرح وارد می‌شوند.
 
پورفتح اله افزود: چرخه انتقال خون در ایران سال‌ها چرخه معیوبی بود که سبب می‌شد وضعیت خون اهدایی بعد از خروج از سازمان انتقال خون پایش نشود و از نحوه تزریق آن به بیمار و اثرات پس از تزریق بی خبر بمانیم اما با برقراری سیستم هموویژلانس پایش سلامت خون به چرخه‌ای کامل بدل شد که همه ساله بیمارستان‌های بیشتری به این طرح می‌پیوندند. این پایش سبب کاهش فزاینده خطاهای حین انتقال خون شده است و با جمع آوری بازخوردها و آموزش‌های لازم این عوارض به حداقل نزدیک می‌شود.
 
وی ادامه داد: علاوه بر سلامت مصرف کننده خون، سلامت اهدا کننده خون نیز از اولویت‌های سازمان است که در سال ۹۷ با طرح واکسیناسیون هپاتیت برای اهدا کنندگان مستمر به اجرا در آمد.
 
پورفتح اله تاکید کرد: مدیریت خون بیمار طرح دیگری است که با توجه به هزینه‌های عوارض انتقال خون و اهمیت انتقال خون محافظه کارانه در پی دستور العمل های سازمان جهانی بهداشت برای کمک به اقتصاد سلامت به همراه آموزش‌های گسترده در بیمارستان‌ها اجرا شد. در این طرح کادر درمانی بیمارستان‌ها آموزش می‌بینند که چگونه با روش‌های پیشگیرانه قبل از عمل، حین عمل و پس از آن مصرف بی دلیل و قابل پیشگیری خون و فرآورده‌های آن را کاهش دهند.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون، گفت: برای به صفر رساندن خطر انتقال خون باید جمعیت اهدا کننده سالم باشد. به همین دلیل برای کاهش انتقال عفونت‌ها از طریق خون واکسن هپاتیت B به اهداکنندگان مستمر تزریق شد و طرح غربالگری اهداکنندگان از نظر ابتلاء به بیماری‌های هپاتیت B و C و HIV در دستور کار قرار گرفت.
 
امکان به دست آوردن بازار کیسه خون کشورهای منطقه فراهم شد
 
وی به گسترش صنعت پلاسما با هدف تولید دارو از پلاسمای ایرانی اشاره کرد و افزود: تولید دارو با پلاسمای ایرانی، میزان ابتلاء به بیماری‌های ناشی از تغییر جغرافیا و داروهای تولید شده با پلاسمای بیگانه را کاهش می‌دهد. همچنین با تأسیس کارخانه تولید کیسه خون، با انتقال تکنولوژی زمینه افزایش حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بیشتر شد و امکان به دست آوردن بازار کیسه خون کشورهای منطقه فراهم شد.
 
دکترپورفتح اله تاکید کرد: سازمان انتقال خون امروز به کیفیت و بهینه سازی مصرف خون و کمک به چرخه اقتصاد سلامت می‌اندیشد و با تلاش کارکنان و متخصصان و همت اهدا کنندگان، خطر صفر انتقال خون و مصرف بهینه آن را در چشم انداز خود دارد.
 
اهدای 50 میلیون واحد خون در کشور
 
مدیرعامل انتقال خون ایران با اشاره به اینکه از بدو تأسیس سازمان انتقال خون تا خرداد سال آینده آمار تجمیع اهدای خون در کشور به 50 میلیون واحد می‌رسد، گفت: هیچ فوتی ناشی از کمبود خون در کشور نداشته‌ایم.
 
پورفتح‌اله در ارتباط با سلامت خون، اظهار داشت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی سالانه 150 هزار مرگ مادر باردار به دلیل عدم دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی در جهان داریم و این در حالی است که در کشور ما هیچ پدیده مرگ مادر و فرزند به دلیل کمبود خون وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه سلامت خون‌های تزریقی به دلیل اینکه یک فرآورده بیولوژیک پیچیده است بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود، گفت: ایران از لحاظ سلامت و کیفیت خون جایگاه بسیار خوبی در سازمان بهداشت جهانی برای منطقه امرو دارد.
 
مدیرعامل انتقال خون ایران با بیان اینکه اهدای خون در کشور ما داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی صورت می‌گیرد، گفت: این مسأله باعث می‌شود تا افراد نسبت به سلامت خونشان احساس مسئولیت کنند و بیش از ده سال است که به شاخص صد درصدی اهدای خون داوطلبانه رسیده‌ایم.
 
وی بیان داشت: میزان اهدای خون در کشور ما 27 واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و این رقم در کشورهای پیشرفته و صنعتی 33 واحد و در کشورهای شاخص رشد متوسط 13 واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است. بنابراین ما دو برابر نرم کشورهای شاخص متوسط اهدای خون داریم. پورفتح‌الله گفت: از بدو تأسیس سازمان انتقال خون تا خرداد سال آینده آمار تجمیع اهدای خون در کشور به 50 میلیون واحد می‌رسد که این میزان اهدای خون‌های فرآوری شده و تبدیل آن به فرآورده‌های خونی است.
 
مدیرعامل انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: این مسأله در منطقه قابل مقایسه نیست و ما از طرف بهداشت جهانی ژنو مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی برای منطقه امرو در زمینه سلامت و کیفیت خون انتخاب شده‌ایم.
 
وی گفت: برای کشورهای دیگر اهدای خون نداریم چرا که حفظ زنجیره سرد مشکل است بنابراین جابه‌جایی صورت نمی‌گیرد از طرفی نیازی به خون‌های خارج از کشور نداریم و دو سوم از داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود.
 
راه اندازی پویش چهارشنبه آخر سال
 
دکتر پورفتح‌اله در ادامه به کاهش مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون در اسفند ماه اشاره کرد و گفت: متأسفانه علی‌رغم افزایش حجم جراحی‌ها در سه هفته اول اسفند میزان اهدا کاهش یافته که ضرورت دارد این مسأله مورد توجه مردم قرار گیرد. البته ما این موضوع را مدیریت کردیم ولی ایام نوروز نگرانی داریم چرا که در تعطیلات عید به دلیل افزایش سفر و حجم حوادث جاده‌ای نیاز به مصرف خون بیشتر می‌شود.
 
مدیرعامل انتقال خون ایران به پویش چهارشنبه‌سوری با عنوان سرخی تو از من توسط اهداکنندگان خون اشاره کرد و گفت: مردم می‌توانند در این زمان جهت اهدای خون به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کرده و به این پویش بپیوندند.
 
وی خاطرنشان کرد: حجم زیادی از اهداکنندگان خون در کشور را کسانی تشکیل می‌دهند که از زمان جنگ تحمیلی نسبت به این مسأله اقدام کرده و اکنون به دوران معافیت از اهدا به دلیل افزایش سن قرار گرفتند بنابراین ضرورت دارد جوانان بیشتری جهت اهدای خون مستمر اقدام کنند.
کد مطلب : ۴۲۶۰
نام شما

آدرس ايميل شما