۱
۱
تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره‌ی گلوکوم (آب‌سیاه)

 آب سیاه، دزد آرام بینایی چشم

گلوکوم دومین عامل نابینا شدن افراد در جهان است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۲۲۹
 آب سیاه، دزد آرام بینایی چشم
سالم خبر: گلوکوم بیماری است که موجب آسیب دیدن عصب بینایی چشم می شود و می تواند به نابینا شدن فرد منتهی شود.
 
به گزارش سالم خبر؛ این آسیب عصبی در نتیجه افزایش  فشار داخل چشم ایجاد می شود  که یا فشار داخل چشم به طور مستقل در بدن بیمار اتفاق می افتد یا اینکه فرد دچار بیماری فشار خون بالا است.علایم این بیماری  را می توان در قرمز شدن چشم، ازدست رفتن بینایی،درد ناگهانی در داخل چشم،خواب آلودگی و استفراغ و عدم عکس العمل نشان دادن مردمک به نور نام برد.
 
سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که در مورد بیماری آب سیاه یا گلوکوم ارایه داده است نوشت: اصلی ترین عامل خطرناک در ایجاد این بیماری افزایش فشار داخل چشم است.البته افرادی
دیده شده اند که با وجود داشتن فشار بالای چشم برای سالهای متمادی این بیماری را تجربه نکرده اند.
 
براساس گزارش‌های رسمی در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی  حدود ۶۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا بودند و شمار مبتلایان تا سال ۲۰۲۰ میلادی به مرز ۶۵ میلیون نفر خواهد رسید.
 
شمار مبتلایان در امریکا بیش از دو میلیون نفر است و شیوع آن در میان سالمندان بیش از دیگران است و زنان هم بیش از مردان احتمال تجربه این بیماری را دارند.
 
 این بیماری که سالها از آن به عنوان دزد آرام بینایی نیز نام برده می شود در طول دوره ای طولانی دربدن توسعه پیدا می کند و زمانی که بیمار به دلیل ضعف بینایی به پزشک مراجعه می کند شاید بالغ بر
یک دهه از وجود این بیماری در چشمش گذشته باشد که اغلب هم در این مرحله امکان درمان وجود ندارد.
 
گلوکوم دومین عامل نابینا شدن افراد درجهان
 
اما در مورد عواملی که شانس ابتلا به بیماری را افزایش می دهد،مطالعات بسیاری انجام شده است. طبق یافته های این تحقیقات سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری بسیار اثرگذار است.افرادی که اعضای درجه یک خانواده شان به این بیماری مبتلا شده اند، احتمال تجربه بیماری آب سیاه یا گلوکوم را بیشتر دارند.
 
اگرچه قبلا گفته می شد کمبود برخی  ویتامین ها  زمینه ساز ابتلا به این بیماری می شود اما تحقیقات اثبات کرده است که این ارتباط وجود ندارد. باید در نظر داشت که مصرف کافیین در افرادی
که دچار بیماری فشار  داخل چشم هستند، می تواند زمینه ساز ارتقای سطح فشار و تشدید بیماری شود اما در افراد سالم مصرف کافیین  تاثیری در افزایش شانس ابتلا به بیماری ندارد.
 
نژاد افراد نیز در ابتلا به این بیماری تاثیر زیادی دارد. مطالعات نشان داده است افریقایی ها بیش از دیگر مردم دنیا به این بیماری دچار می شوند و حتی در امریکا هم نرخ ابتلا در میان افریقایی-امریکایی  ها بیش از دیگران است. در کشورهای شرق آسیا هم این بیماری بیشتر دیده می شود.
 
برخی از گمانه زنی ها حاکی از آن است که میزان بالای تابش نورخورشید تاثیر زیادی در این مساله دارد زیرا در اغلب مناطق بسیار گرمسیر این بیماری بیشتر دیده می شود.
 
کد مطلب : ۴۲۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما

نازنین.و
United States
متاسفانه ما هم دچار این مشکل شدیم برای مادرم وقتی متوجه شدیم که آب سیاه داره که دیگه دیر شده بود