۰

در تلاشیم قیمت گذاری دارو را به نهادهای دیگر واگذار کنیم

مهدی پیرصالحی رییس سازمان غذا و دارو
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۴۲۱۴
در تلاشیم قیمت گذاری دارو را به نهادهای دیگر واگذار کنیم
سالم خبر: با وجود همه مشکلاتی که صنعت داروی ما را تحت فشار قرار داده است اما این صنعت هنوز سرپا و فعال است اگرچه  ممکن است که در میان داروهای تولید داخل مان ، به صورت تک قلم کمبودهایی پیدا کرده باشیم؛ اما هیچ گاه درگیر بحرانی که منجر به کمبودهای گسترده در بازار دارویی کشور شود نشده ایم.

مهدی پیرصالحی در پاسخ به سوال سالم خبر مبنی بر سخنان عبدالمجید چراغعلی که چندی پیش در جلسه ای گفته بود اگر 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود پس چرا با کوچکترین تکانه و تغییری در نرخ دلار باید همه سیستم بهم بریزد و کله پا شود و تاکید بر این نکته ی او که همه داروی های تولید داخل، اعم از یک بسته قرص 100 تومانی و یک ویال تزریقی ضد سرطان چند میلیونی را نیز از نظر عددی با هم جمع ببندیم و بگوییم 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود نیز روش علمی و صحیحی نیست گفت: این تنها یکی از ملاک های ما برای توضیح وضعیت بازار و تولید دارو در کشور است که اگر تنها به همین مساله بسنده کنیم، ما
را به بیراهه خواهد برد. به نظر می رسد بهترین مقایسه در شرایط فعلی مقایسه ریالی بین داروهای تولید داخل و داروهای وارداتی است. در حال حاضر از لحاظ ارزش ریالی  70 درصد سهم داروهای تولید داخل هستند و 30 درصد باقی مانده سهم داروهای وارداتی است.

پیرصالحی تاکید کرد: اما همین هم نشان می دهد که هرچند داروهای وارداتی از نظر عددی کم هستند اما از نظر ریالی ارزش بالایی دارند و باید تلاش کنیم که تولید داخل همین داروها هم در دستور کار قرار بگیرد چون در این صورت علاوه بر آنکه ارزبری و هزینه کمتری برای دولت و جامعه در پی خواهد داشت، موقعیت های شغلی جدید نیز خلق خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال سالم خبر که وقتی مسوولان کشور ما در اعلام نظرهای رسمی خود ادعا می کنند که 97 درصد داروی مورد نیاز در کشور تولید می شود، آیا همین اظهار نظرها در هنگام مذاکره خارجی مورد استناد قرار نمی‌گیرند و به طرف خارجی این باور را نمی دهند که بابت دارو و تجهیزات پزشکی ایران نگرانی انسان دوستانه و حتی سیاسی
جدی وجود ندارد و بهانه‌ای برای کارشکنی بیشتر آنها نمی شود؟ گفت: طرف های مذاکره کننده همه می دانند که شرایط بازار ما چگونه است و بر شرایط بازار تاثیرگذار نیست.

وی افزود: در همین دوران تحریم ها هم تولید داخل و هم واردات دارو در کشور ما به شدت دچار مشکل شد چون برای اولین بار در دنیا این اتفاق افتاد که برخی از شرکت های صادرکننده مواد اولیه دارویی به کشور ما طی نامه های رسمی از ادامه کار با ایران و شرکت های ایرانی امتناع کردند که ما طی شکایت هایی که در مجامع بین المللی مطرح کرده ایم پیگیر این مساله هستیم و بسته بودن مسیرهای نقل و انتقالات بانکی و پولی نیز که همچنان وجود دارد.

پیرصالحی گفت: در واقع وقتی می گوییم 97 درصد از داروی مورد نیاز در داخل تولید می شود منظورمان داروی ساخته شده است وگرنه تولید این محصولات وابسته به مواد اولیه ای است که گرچه حدود نیمی از آن در داخل تامین می شود اما بقیه از طریق واردات انجام می شود و این ضعف صنعت داروی ما نیست و اغلب شرکت های بزرگ و چند ملیتی
در دنیا نیز مواد اولیه دارویی مورد نیاز خود را از کشورهایی همچون هند و چین و به طورکلی از طریق واردات تامین می کنند و لزوما خودشان همه آنها را تولید نمی کنند. بنابراین وقتی نتوان ماده اولیه را تامین کرد در نتیجه کل پروسه تامین دارو مختل خواهد شد.

وی در مورد برنامه سازمان غذا و دارو برای تامین نیاز دارو و تجهیزات پزشکی کشور در سال 98 و به ویژه پس از اردیبهشت که همه مسائل در هاله ای از ابهام قرار دارند، هم توضیح داد: از قبل تمهیداتی در این باره اندیشیده شده و با شرکت های تامین کننده هماهنگی های لازم انجام شده و می توان گفت که خوشبختانه در حال حاضر ذخیره مناسبی از محصولات این حوزه و به ویژه داروها در همه زنجیره تامین دارو وجود دارد و حتی درصورت بسته شدن کامل مسیرهای ارتباط بانکی، با کمبودهای وسیع  مواجه نخواهیم شد.  

پیرصالحی همچنین در مورد نحوه قیمت گذاری دارو در آینده توضیح داد: هدف اولیه ما این است که هیچ داروی زیان دهی وجود نداشته باشد زیرا برخی داروها زیان ده هستند
و همین موجب کمبود آنها در بازار می شود. پس از آن تلاش می کنیم که سودآوری مناسب تری برای صنعت ایجاد کنیم. اما مهم تر از همه این است که هرچند در حال حاضر الزام قانونی وجود دارد که قیمت گذاری دارو و تجهیزات پزشکی در این سازمان انجام شود؛ با این حال تلاش می کنیم به این بپردازیم که این مسوولیت را به نهادهای دیگری مثل بیمه ها و غیره واگذار کنیم و بحث های اولیه آن در حال انجام است.

وی در مورد اینکه آیا مشخص شده که شرکت واردکننده استنت های تقلبی که پیشتر نیز سوء سوابقی را در پرونده خود داشته همچنان توانسته به ارز دولتی برای ورادات این استنت ها دست پیدا کند گفت: بررسی ها در این باره توسط مراجع ذیربط در حال انجام است و هر زمان این بررسی ها به نتیجه رسید حتما آن را از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی اعلام خواهیم کرد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه چه کسی مسوولیت سخنگویی سازمان غذا و دارو را بر عهده خواهد داشت، گفت: تا چند روز آینده در این مورد تصمیم لازم اتخاذ می شود.
 
کد مطلب : ۴۲۱۴
نام شما

آدرس ايميل شما