۱
۱

520 هزار نفر ناشنوا و کم شنوا در کشور زندگی می کنند

شعار امسال سازمان بهداشت جهانی: شنوایی خود را بررسی کنید
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۴۱۴۳
520 هزار نفر ناشنوا و کم شنوا در کشور زندگی می کنند
سالم خبر: 520 هزار ناشنوا و کم شنوا در حالی در کشور زندگی می کنند که سالانه حدود 1500 ناشنوای عمیق جدید در کشور متولد و به این جمعیت افزوده می شود.

به گزارش سالم خبر محمد فرهادی طی نشست خبری به مناسبت روز جهانی شنوایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شده است، گفت: این آمار در
حالیست که  با مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج می توان حداقل نیمی از این آمار را کاهش و کنترل کرد.

وی مهمترین عوامل ایجاد کننده کم شنوایی در کشور را بیماری های عفونی اعم از مننژیت، سرخک، اوریون، عفونت های مزمن گوش، تجمع مایع در گوش میانی دانست و بیان داشت: برخی داروهای خاص همچون آنتی بیوتیک ها و همچنین سر صدای شدید، ضربه به سر و گوش، پیرگوشی و صدمات صوتی شدید از دیگر عوامل ایجاد کننده کم
شنوایی است.

رییس کمیته شنوایی کشوری ادامه داد: شایع ترین عوامل خطر ناشنوایی در کودکان عوامل ژنتیکی و ارثی، عفونت های مادر در دوران بارداری همچون سرخچه، سرخک،
زردی شدید دوران نوزادی و عفونت های مزمن گوش است.

فرهادی گفت: حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان با معلولیت زندگی می کنند که از این آمار 360 میلیون نفر معادل 3/5 درصد از جمعیت کل جهان، 32 میلیون نفر معادل 9 درصد کودکان زیر 15 سال و 328 میلیون نفر معادل 91 درصد بزرگتر ها را شامل می شود.

وی افزود: طبیعی است که با افزایش طول عمر در جهان، تعداد افرادی که از ناشنوایی و کم شنوایی رنج می برند افزایش یابد. چون که کم شنوایی یکی از شایع ترین مواردی است که سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و درمان نشدن آن علاوه بر مشکلات پزشکی،
اختلال روانی و عواقب مالی دربردارد.

رییس کمیته ناشنوایی کشوری ادامه داد: کم شنوایی فراتر از یک بیماری است که می تواند همه جنبه های زندگی فرد همچون کیفیت زندگی، موفقیت های تحصیلی و شغلی، سلامت روان و سلامت جسمانی را تحت تاثیر قرار دهد.

غربالگری یک میلیون و 300 هزار نوزاد در ایران در سال 96

فرهادی با بیان اینکه 60 درصد از کودکان و 40 درصد از بزرگسالان در معرض ناشنوایی و کم شنوایی قرار دارند، تصریح کرد: این معلولیت خاموش است ودر صورتی که تشخیص موقع و پیشگیری نشود، افت شنوایی درمان شده سالیانه 750 میلیارد دلار در کل جهان هزینه دارد و این هزینه ها شامل مراقبت سلامتی، اجتماعی، اقدامات درمانی و هزینه های پشتیبانی آموزشی اضافی برای حمایت از کودکان کم شنوا است.

وی بیان
داشت: در سال 96 حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از نوزادان غربالگری شدند و در مراکز شنوایی سنجی مراقبت می شوند.

فرهادی به شعار امسال 2019 سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز جهانی شنوایی " شنوایی خود را بررسی کنید" اعلام کرد و افزود: همه دست اندرکاران سلامت در ایران به همه مردم بخصوص افراد بالای 50 سال توصیه می کنند با مراجعه به مراکز شنوایی شناسی، شنوایی خود را بررسی کنند.

وی گفت: در سال 2014 مسولان کمیته پیشگیری از ناشنوایی و نابینایی سازمان بهداشت جهانی با توجه به نیاز عمومی کشورها به ارتقای سطح آگاهی و توجه به مراقبت های شنوایی به بر نامه های این روز پیوستند و از سال 2016 این روز " سوم مارس" هر سال را به عنوان روز جهانی شنوایی نامگذاری کردند.
 
 
 
کد مطلب : ۴۱۴۳
نام شما

آدرس ايميل شما

سامان زاده
Iran, Islamic Republic of
واقعیت داره متاسفانه ... من کمی کم شنوا شده بودم اما متوجه نمی شدم تا دکتر رفتم پرده ی گوشم آسیب دیده بود باورم نمیشد