۰
وقتی غذای کهن اینکاها وارد سیاست می‌شود:

خاویار گیاهی کینوا باز هم در مالزی چالش‌برانگیز شد

به گفته ی برخی ناظران سیاسی انتخابات بعدی نخست وزیری در مالزی رقابت میان کینوا و برنج است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۰۱۷
خاویار گیاهی کینوا باز هم در مالزی چالش‌برانگیز شد
سالم خبر: جایگزین شدن کینوا (Quinoa) به عنوان یک غذای جدید در مالزی به جای غذای اصلی مردم این کشور یعنی برنج این روزها باز هم چالش برانگیز شده است.

 کینوا؛ برنج قبیله‌ی اینکاها اگرچه دربرخی کشورها غذای تازه کشف شده محسوب می شود اما این ماده ی غذایی با قدمتی پنج هزار ساله از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی و بومی جنوب آمریکا به ویژه کشورهای پرو، اکوادور و بولیوی محسوب می شود.

گیاه کینوا در حال حاضر به عنوان یک خوراکی کم کالری و بسیار مغذی، خاویار گیاهی نام گرفته و مصرف آن در سطح جهان در حال گسترش است. به طوری که نجیب رزاق نخست وزیرسابق مالزی در سخنرانی جنجالی خود در مورد جایگزینی کینوا به جای برنج در کشور خود از این گیاه خوراکی به رغم پرهزینه تر بودن آن نسبت به برنج به شدت حمایت کرد.

او به
طور صریح اعلام کرد که رژیم غذایی خود را براساس مصرف کینوا تنظیم کرده است و دیگر برنج مصرف نمی کند.

اگر چه اظهارات او در مورد کینوا بهانه ای شد برای رقیبان وسیاستمداران مخالفش که او را تافته ی جدا بافته ای از مردم اعلام کنند اما او با تاکید بر اینکه اگر هزینه ی بیشتری برای این جایگزینی قرار است پرداخت شود به نفع سلامت و رفع چاقی روز افزون مردم مالزی خواهد بود.

رزاق به عنوان یک نخست وزیر نوگرا اگرچه سمت خود را در چهاردهمین دوره انتخابات نخست وزیری به ماهاتیر محمد واگذار کرد اما او هنوز در مورد جایگزین کردن کینوا به جای غذای اصلی مردم مالزی یعنی برنج هنوز فعالیت می کند. ظاهرا سخنرانی های اخیر او بازهم پرونده کینوا را در مالزی باز کرده است.

به گفته ی برخی ناظران سیاسی انتخابات بعدی
نخست وزیری در مالزی رقابت میان کینوا و برنج است و این مساله حاکی از اهمیت این ماده ی غذایی در مالزی حکایت دارد.

خاویار گیاهی دست یافتنی

این خاویار گیاهی امروزه مورد توجه بسیاری از گیاهخواران و همچنین بیشترافرادی که به دنبال تغییر رژیم غذایی و دوری از گوشت هستند قرار گرفته است. چون دانه‌های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین B6، B2، B1 و B9 پتاسیم، آهن و ... بوده و 9 آمینو اسید ضروری محسوب می شود.

یکی از مزایای کینوا فاقد گلوتن بودن آن است که می تواند برای صنایع غذایی که برای بیماران مبتلا به سلیاک موادغذایی تولید می کند مورد توجه بوده و مورد مصرف قرار گیرد.اگرچه این گیاه شبیه غلات است و مانند دیگر غلات پخته و مصرف می‌شود اما جزو غلات به حساب نمی‌آید.

ضمن
آنکه کینوا به دلیل داشتن کالری کم‌تر و ایجاد احساس سیری طولانی‌تر، به افراد دیابتی توصیه می‌شود.

فائو کینوا را به ایران فرستاد

از اهمیت این گیاه قدیمی همین بس که مجمع جهانی سازمان ملل متحد سال 2013 را سال جهانی کینوا اعلام کرد تا از این طریق از سنت های بومی مردم آند که توانسته اند از پنج هزار سال پیش این گیاه را نگهداری و به نسل های آینده منتقل کنند تقدیر به عمل آورد.

این گیاه باستانی به رشد در شرایط سخت مشهور است به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای بیابان‌زدایی محسوب می‌شود.

فائو برخی انواع این گیاه را به هشت کشور ارسال کرد که ایران یکی از آن کشورها بود. در سال 1387 اگرچه بذر این گیاه وارد ایران شد و کاشته شد اما خیلی موفقیت آمیز نبود اما با اقدام فائو در حال حاضر
تلاش می شود که کاشت این گیاه در مناطق شور کشور انجام شود.

انواع کینوا

کینوا هم مانند تمامی غلات در رنگ های مختلف سفید ، قرمز و سیاه وجود دارد رنگ سفید آن که به رنگ زرد متمایل است و به کینوای طلایی معروف است بیشتر در دسترس است.اگرچه انواع کینوا از نظر ارزش غذایی یکسان هستند اما نوع طلایی آن بافتی ظریف و سبک تری دارد که پس از پخت نرم تر از انواع دیگر کینوا است.

کینوآی قرمز پس از پخت رنگی قهوه ای به خود می گیرد و طعم شیرین تری دارد و مزه ای شبیه به فندوق دارد. ضمن آنکه این نوع از کینوآ برای تهیه سالاد سرد گزینه ی بهتری است چون پس از پخت نیز شکل  ظاهر خود را حفظ می کند.

کینوآ سیاه عطر و طعم خاکی تری دارد و کمی شیرین مزه تر از کینوآ سفید است و پس از پخته شدن همچنان سیاه رنگ است.
 
 
کد مطلب : ۴۰۱۷
نام شما

آدرس ايميل شما