۱
مینو محرز، متخصص بیماریهای عفونی و رییس مرکز تحقیقات ایدز در ایران در گفت و گو با سالم خبر:

60 درصد از خانواده ها در استان‌ اصفهان با بیماری سالک دست و پنجه نرم می کنند

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۳۸۹۲
60 درصد از خانواده ها در استان‌ اصفهان با بیماری سالک دست و پنجه نرم می کنند
سالم خبر: سدسازی های بی رویه بدون ارزیابی سلامت و محیط زیست استان اصفهان موجب شده است 60 درصد از خانواده ها به ویژه کودکان در شهرهای مختلف این استان با بیماری سالک دست و پنجه نرم کنند.
 
به گزارش سالم خبر؛ شدت شیوع بیماری سالک در این منطقه به گونه ای است که سرپرست وزارت بهداشت و درمان در نخستین اظهارات خود از شیوع این بیماری در این منطقه ابراز نگرانی کرده و در تشریح برنامه‌ها و سیاست های خود در این وزارت کنترل و پیشگیری بیماری سالک را از اولویت های اقدامات خود عنوان کند.
 
مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره شیوع بیماری سالک در اصفهان و شهرستان های آن گفت:
بیماری سالک به عنوان یک بیماری عفونی به دلیل سدسازی بدون مجوز سلامت از وزارت بهداشت و درمان در منطقه ای از استان اصفهان به طور چشمگیری شیوع مجدد کرده است.

وی افزود: از سویی به دلیل دستیابی به آب و کاشت گوجه فرنگی در ابعاد بالا که یکی از مواد غذایی مورد علاقه ی موش و سایر جوندگان است از آنجا که یکی از عوامل ایجاد این بیماری این جوندگان به ویژه موش صحرایی است تقریبا 60 درصد از خانواده های ساکن در این منطقه گرفتار بیماری سالک شده اند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از پیاده سازی پروژه هایی مانند سدسازی که نقش اساسی در ایجاد تغییرات در اکولوژی و سلامت منطقه دارد باید با وزارت بهداشت
و سازمان محیط زیست منطقه هماهنگ شود، گفت: یکی از دلایلی که در منطقه ای از اصفهان بیماری سالک شایع شده است سدسازی بدون هماهنگی با وزارت بهداشت و محیط زیست بوده است.سدساری باید با همه ارگان‌ها هماهنگ باشد چون اکولوژی و سیستم جوندگان که خود عامل ایجاد بیماری های عفونی هستند به هم خورده و منجر به شیوع بیماریهایی مانند سالک می شود.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران افزایش بیماری سالک در این منطقه را ناشی از مدیریت ناکارآمد و مسوولیت ناپذیری برخی مسوولان دانست که غیر قانونی و بدون مجوز بسته سلامت از وزارت بهداشت و سلامت  به سدسازی‌های بی رویه پرداخته اند.
 
کد مطلب : ۳۸۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما