۰

هر ۳ ساعت یک بیمار نیازمند پیوند عضو، جان می‌بازد

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۶۳۱
هر ۳ ساعت یک بیمار نیازمند پیوند عضو، جان می‌بازد
سالم خبر : رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: درحال حاضر ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که به دلیل کافی نبودن تعداد اهداء عضو، هر روز هفت تا ۱۰ نفر از این افراد جان خود را از دست می‌دهند.
 
به گزارش سالم خبر از ایسنا،  دکتر مهدی شادنوش در اولین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان کرمانشاه در مجتمع بوستان برگزار شد، پیوند اعضا را قله پزشکی دنیا دانست و با اشاره به اهمیت این امر در احیاء و زنده کردن مجدد انسان‌ها، گفت: مقوله پیوند اعضا در کشور ایران به عنوان یک کشور دینی از دیرباز موانعی داشت که در سال ۶۸ با فتوای امام خمینی (ره) بستر انجام آن در کشور فراهم شد.

وی بابیان اینکه ۱۱ سال پس از فتوای امام (ره)، تصویب قانون پیوند اعضا در مجلس و صدور فتوا از سوی دیگر مراجع، راه پیوند اعضا را در ایران هموارتر کرد، افزود: مجموعه این اقدامات باعث شد تا امروز شاهد باشیم که امر پیوند اعضا در ایران بصورت یک حرکت رسمی در جریان باشد، اما برای شتاب این حرکت قدرتمند نیاز به مساعدت بیشتری داریم.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت تاکید کرد: از سال ۷۹ که قانون پیوند اعضا در مجلس به تصویب رسید تا پایان سال ۹۶، میزان پیوند اعضا در ایران رشدی ۶۰ درصدی داشته، اما این رشد هنوز جوابگوی میزان نیاز کشور نیست.

وی در ادامه به وقوع سالانه ۱۶ هزار حادثه ناشی از تصادفات در کشور اشاره کرد و گفت: حدود پنج تا شش هزار نفر از این افراد حادثه دیده، دچار مرگ مغزی می‌شوند که ۲۵۰۰ تا چهار هزار نفر از آنان قابلیت اهداء عضو دارند.

وی تعداد سالانه اهداء عضو در ایران را کمتر از ۱۰۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در سال ۹۶ تعداد اهدای عضوهای انجام شده در ایران ۹۲۶ نفر بوده است.

شادنوش همچنین با بیان اینکه در کشور ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند، عنوان کرد: در حال حاضر با این تعداد اهداء عضو در کشور تنها می‌توانیم ۱۵ درصد از این افراد در لیست انتظار را جواب دهیم و ۸۵ درصد آنها درد می‌کشند.

وی اضافه کرد: هر سه ساعت یک نفر و روزی هفت تا ۱۰ نفر از این تعداد به این دلیل که عضوی برای اهداء نیست که به آنان داده شود، جان خود را از دست می‌دهند.  با این روال اهداء عضو در کشور تا سال ۱۴۰۰، درصد افراد در لیست انتظار که می‌توانیم به آنها پیوند عضو بدهیم به ۴۵ درصد افزایش می‌یابد که اصلا رضایت بخش نیست، لذا باید آن را به ۷۵ درصد برسانیم.

 رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت بر لزوم فراهم کردن زیرساخت و فرهنگ‌سازی برای بالا بردن آمار اهداء عضو درکشور تاکید کرد و گفت: سال ۹۶ تعداد افراد دارنده کارت اهداء عضو در کشور به پنج میلیون نفر رسید.

به گفته وی، کسب رضایت اهداء عضو از خانواده افراد مرگ مغزی شده در ایران بین شش تا ۹۰ ساعت زمان می‌برد؛  درحالیکه این زمان در کشورهای پیشرفته تنها یک تا دو ساعت است.

وی در ادامه گفت: از سال ۷۹ تا پایان سال گذشته بیش از ۴۶ هزار و ۷۰۰ پیوند کلیه افراد زنده و افراد مرگ مغزی شده، ۵۵۰۰ پیوند کبد، ۱۰۴۲ پیوند قلب، ۱۵۱ پیوند ریه، ۲۶۳ پیوند لوزالمعده و ۵۲ پیوند روده در کشور انجام شده است.
شادنوش در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت اهداء عضو در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از جمعیت دو میلیون نفری این استان، سالانه ۵۰ نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که تعدادی از آنها می‌توانند با اهداء عضو باعث نجات جان دیگر افراد بیمار نیازمند پیوند شوند.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه از سال ۹۰ امکان پیوند به بیماران نیازمند فراهم شده، گفت: طی هفت سال گذشته تنها ۲۹ اهداء عضو در کرمانشاه انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت تعداد بیماران نیازمند به دیالیز در کرمانشاه را ۶۵۴ بیمار اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۴۵۶ نفر امکان پیوند دارند و ۱۹۰ نفر نیز باید بصورت قطعی به آنها کلیه پیوند داده شود.

وی تاکید کرد: برای هر بار دیالیز هرکدام از این بیماران ۴۰۰ هزار تومان از خزانه دولت پول صرف می‌شود که در یک دوره پنج ساله رقم آن به ۳۵۰ میلیون تومان می‌رسد.
کد مطلب : ۳۶۳۱
نام شما

آدرس ايميل شما