۱
گزارش سالم خبر از نصب ایمپلنت و پروتزهای تقلبی در گردن و ستون فقرات بیماران کشور:

جزییات پرونده واردکننده متخلف تجهیزات پزشکی افشاء شد

مردم در صورت وجود مشکلات جسمی براثر ایمپلنت و پروتز مرتبط با این پرونده می توانند به دستگاه قضایی یا نظام پزشکی شکایت کنند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۳۵۸۰
جزییات پرونده واردکننده متخلف تجهیزات پزشکی افشاء شد
سالم خبر: 607 هزار و 500 قطعه ایمپلنت و پروتز تقلبی در گردن و ستون فقرات بیماران کشور نصب شده است.

یک آقای پزشک متخصص مغز و اعصاب و یک خانم پزشک متخصص پوست و مو سال 85 درست یک سال پس از فعالیت های انتخاباتی در یک کارزار انتخاباتی پرحاشیه ریاست جمهوری فعالیت های خود در زمینه واردات قطعات بی کیفیت و تقلبی پزشکی از کشور چین را آغاز کردند.

این زوج اصفهانی کسانی نبودند جز حمیدرضا جانقربان و  همسرش آزاده سجادیه که در پی سهم خواهی و به پاس فعالیت های خود در این کارزار انتخاباتی با استفاده از رانت های ویژه شروع به تاسیس شرکت های جعلی متعدد برای واردات و فروش قطعات تقلبی در حوزه ایمپلنت و پروتزهای تقلبی کردند.

از سال 85 واردات این قطعات و پروتزها به کشور آغاز شد و با برچسب سلامت کشورهای اروپایی به ویژه سوییس از سه تا نه برابر قیمت توسط برخی پزشکان در بدن بیماران کار گذاشته شد.

درست پنج سال طول کشید تا طی یک گزارش بی نام و نشان مردمی به اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی افشای هویت جعلی این قطعات و پروتزهای تقلبی کلید خورد.

روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی در توضیح بیشتر در این باره به سالم خبر توضیح می دهد که بررسی پرونده مذکور در سال 1390 و در زمان مدیریت مهندس شاهمرادی، با یک گزارش بی نام نشان مردمی به اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی کلید می خورد. بدین ترتیب که اداره کل، این گزارش را طی نامه‌ی محرنامه
ای به واحد حراست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارسال کرده است. پس آن با پیگیری های این واحد و در جریان قرار گرفتن نهادهای ناظر و امنیتی، مستندات لازم جمع آوری و تسلیم مراجع قضایی شده است.

روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی تاکید کرده است که این اداره نقشی در کشف جزئیات و تهیه گزارش کارشناسی بابت این پرونده نداشته است و همه موارد از طریق واحد حراست وقت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیگیری و بررسی شده اند. و در نهایت این زوج تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

هنوز زوایای دیگر از تخلفات افشا نشده است

اما گزارش بی نام و نشان مردمی در سال 90 تنها گوشه ای از فعالیت های این زوج را افشا کرده بود و زوایای دیگری در پی پیگیری های کند قضایی از این سال تا سال 93 آشکار شد.

تخلفات مطرح شده در این پرونده از سال 85 تا 93 اتفاق افتاده اند و آنچه در این میان بیش از همه جای تامل دارد این است که از سال 85 تا سال 90 که اولین گزارش مردمی از این تخلفات با اداره کل تجهیزات پزشکی ارسال شد نهادهای ناظر چه اقدامات نظارتی انجام دادند؟ ضمن آنکه با وجود این گزارش و محرز شدن آن این تخلفات تا سال 93 یعنی در جریان بررسی پرونده همچنان ادامه داشته است و متخلفان این پرونده حتی در طول این سه سال نیز به خاطری جمع و خیالی آسوده و مبرا از پاسخ گویی همچنان ایمپلنت های تقلبی خود را در گوشت و پوست بیماران خود جا گذاری می کردند.

کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
وزارت بهداشت در این باره به سالم خبر گفت: تشکیل پرونده برای متهمان این پرونده و بازداشت متهمان اصلی آن در سال 93 اتفاق افتاد. یعنی با کلید خوردن بررسی ها در این باره از سال 90 و پس از انجام فرایندهای کارشناسی لازم و گزارش به نهادهای امنیتی، نهایتا کیفرخواست در سال 93 صادر و متهمان اصلی در سال 93-94 بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه مراحل رسیدگی به این پرونده تا همین اواخر ادامه داشت ادامه داد: اخیرا این پرونده به دادسرای ویژه جرایم اقتصادی اصفهان ارجاع شد و بندهای مربوط به قاچاق تجهیزات پزشکی آن مشمول حکم قرار گرفت. ضمن آنکه در حکم صادر شده آمده است که احکام مربوط به سایر موارد مطرح شده در پرونده که ما هم اطلاع دقیقی از آن نداریم، متعاقبا اعلام خواهد شد.

جهانپور می گوید :گزارش مردمی سال 90 تنها به گوشه ای از تخلفات این شرکت اشاره می کند اما با پیگیری های بعدی مراجع امنیتی مشخص شد موارد تخلف متعدد دیگری هم روی داده است و ابعاد دیگری از پرونده روشن شد.

وی درباره طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده توضیح می دهد که با توجه به اینکه این فرد چندین شرکت در سراسر ایران داشته و در آن بحث جعل، قاچاق، رشوه و غیره مطرح بوده و بنابراین پرونده ابعاد گسترده ای پیدا کرده است. در واقع ارزیابی های فنی و مشاوره های کارشناسی لازم و تحقیق در باره ابعاد مختلف آن، برای پرونده ای با این گستردگی، پروسه زمان بری برای دستگاه های متولی رسیدگی به آن بوده
است.

وی با اظهار بی اطلاعی از اینکه چرا طی سال های 85 تا 90 نهادهای ناظر متوجه وقوع چنین جرمی نشده اند گفت: الحمدلله ما در آن زمان مسوولیتی در این باره نداشتیم و افرادی که در آن زمان مسوول بوده اند خود باید به این سوال پاسخ دهند.

نام 220 جراح در پرونده

نکته مهم دیگر این پرونده مشارکت 220 جراح در این تخلفات است. این شرکت در اغلب شهرهای بزرگ نمایندگی داشته و این نشان می دهد که با توجه به گستره فعالیت آن تعداد جراحانی که با این مجموعه همکاری می کرده اند بسیار بالا بوده است.

علاوه بر این ظاهرا در این پرونده ذکر شده که این شرکت برای فروش تجهیزات تقلبی خود بیش از ۳۰ میلیارد تومان به پزشکان دیگر رشوه پرداخت کرده اند. اما فعالان این حوزه ابهاماتی را در این باره مطرح می کنند. آنها معتقدند با در نظر گرفتن میزان پورسانت ۴۵ درصدی که شرکت پرداخت می کرده، این مبلغ رشوه با نسبت فروشی که در این پرونده مطرح شده اصلا همخوانی ندارد چون اغلب جراحان فقط پول نقد دریافت می کنند و بنابراین برآورد دقیق روش های داده شده به سادگی میسر نیست و احتمالا این مبلغ بخش کوچکی از کل رشوه های پرداخت شده است که آن هم کارت به کارت واریز شده است.

جهانپور در این باره می گوید: فهرستی 220 نفره از پزشکانی که ادعا می شود از این شرکت و نمایندگان آن در سراسر کشور پورسانت هایی برای استفاده از تجهیزات آن دریافت کرده اند و در مظان اتهام هستند، در دستگاه قضایی وجود دارد. اما
تعیین اینکه این مبالغ پرداخت شده از نظر حقوقی و قضایی چه جایگاهی دارند با دستگاه قضایی است و ما هم منتظر صدرو رای نهایی دستگاه قضایی هستیم.

وی افزود: اگر دستگاه قضایی این دریافت ها را مجرمانه بداند به طور قطع معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان با آن برخورد خواهد کرد اما مساله این است که هنوز ماهیت جرم برای ما مشخص نیست و فعلا فقط لیستی از پزشکانی که از این شرکت پول دریافت کرده اند تهیه شده است.

جهانپور تاکید کرد: بطور قطع اگر مشخص شود که جرمی در این باره اتفاق افتاده است و این دریافت ها مجرمانه تشخیص داده شوند سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان هم بر حسب مقررات و در چارچوب اختیارات خودشان و برای تعیین تکلیف وضعیت این پزشکان ورود خواهند کرد.

وی افزود: اگر مردم شکایتی در مورد مشکلات جسمی براثر ایمپلنت و پروتز که می تواند به این پرونده ربط داشته باشد دارند، می توانند آن را به دستگاه قضایی یا نظام پزشکی ارائه کنند. ضمن آنکه هر گونه تخلفی در حوزه بهداشت و درمان و به طور کلی حوزه سلامت از آنجا که با جان و سلامت مردم در ارتباط است برای ما مهم بوده و تمام تلاش خود را در کنترل کیفیت و سلامت کالاهای این حوزه به عمل می آوریم.

حکم جانقربانیان پس از هفت سال

‌حمیدرضا جانقربانیان و همسر گرامی فهرست بلند بالایی از اتهاماتی نه تنها در به شوخی گرفتن جان آدمیان که در اخلال در نظام اقتصادی با تشکیل بانده قاچاق حرفه
ای سازمان یافته در پرونده‌ی سیاه خود پر کرده اند. قاچاق قطعات بی کیفیت و تقلبی پزشکی و واردات غیر قانونی از چین، چاپ برچسب ساخت کشورهای اروپایی و نصب بر روی قطعات تقلبی، پرداخت پورسانت به پزشکان برای نصب این قطعات در گردن و ستون فقرات بیماران، فروش بیش از 607 هزار و 500 قطعه ایمپلنت و پروتز تقلبی، تشکیل شرکت های جعلی متعدد برای واردات و فروش قطعات، گرانفروشی اجناس نامرغوب به بیماران از 3 تا 9 برابر قیمت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی کشور بخشی از اتهامات محرز این زوج است.

خسروی وفا رییس کل دادگستری استان اصفهان، می گوید: حمیدرضا جانقربان متهم ردیف اول پرونده «قاچاق تجهیزات پزشکی» به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق قاچاق تجهیزات پزشکی(پروتز و ایمپلنت های اسکلتی) به 20 سال حبس و پرداخت 120 میلیارد تومان جزای نقدی در حق دولت و همسرش  آزاده سجادیه به عنوان متهم ردیف دوم به 10 سال حبس محکوم شدند.

این پرونده از دو جنبه همچنان مفتوح است و رسیدگی ادامه خواهد داشت؛ یکی در خصوص معاونان جرم و دیگر شکات احتمالی خصوصی که دچار ایراد صدمه بدنی ناشی از استفاده از این تجهیزات شده اند.

شاید برخی بیماران هنوز از کاشت ایمپلنت و پروتزهای تقلبی در بدن خود آگاهی نداشته باشند به همین دلیل نیز در این پرونده بخش شاکیان خصوصی بازگذاشته شده است که در صورت صدمه یا عوارض ناشی از ایمپلنت ها شکایت خود را در این پرونده ثبت کنند.
 
کد مطلب : ۳۵۸۰
نام شما

آدرس ايميل شما