۰
یک فوق تخصص عفونی کودکان در گفت و گو با سالم خبر:

واکسن آنفلوآنزا باید در شهرهای آلوده همگانی و اجباری شود

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۱۶۶
واکسن آنفلوآنزا باید در شهرهای آلوده همگانی و اجباری شود
سالم خبر: یک فوق تخصص عفونی کودکان اعلام کرد: واکسن آنفلوآنزا در حال حاضر همگانی نیست و توصیه می شود وزارت بهداشت و درمان تزریق آن را همگانی کند. چون خطر ناشی از آنفولانزا در کودکان کمتر از پنج سال و افراد بالای 65 سال در شهرهای آلوده بالاست.

پرویز طباطبایی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: اپیدمی آنفلوآنزا بسیار پیچیده و انتشار آن از طریق قطرات تنفسی است. این بیماری در هر فصلی دیده می شود و تشخیص آن بر پایه علایم بالینی و آزمایشگاهی است.

وی گفت: درمان انتخابی دارویی طی سال‌های اخیر اوسلتامیویر بوده است که موارد مقاوم به آن به ندرت دیده شده است. اما گاهی بیماری شدید است که باید همراه شدن عفونت های ویروسی دیگر با ویروس آنفولانزا یا همراه شدن عفونت های باکتریایی همچون استافیلوک، پنوموکوک با گروه A   استرپتوکوک توجه کرد.

این فوق تخصص عفونی کودکان بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را تزریق واکسن دانست و بیان کرد: واکسن آنفلوآنزا از فرم های سه ظرفیتی و چهارظرفیتی دبرخوردار است که در حال حاضر چهار ظرفیتی آن در اختیار پزشکان قرار دارد.

طباطبایی گفت: فرم چهار ظرفیتی دو تیپ A  و دو تیپ B را شامل می شود که نسبت به تیپ فرم سه ظرفیتی که یک تیپ B بیشتری دارد. فرم اسپری استنشاقی نیز وجود دارد که ویروس زنده ضعیف شده است که از دو سال به بالا کارآیی دارد. اما در زنان باردار منع تزریق دارد.
وی افزود: در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا همگانی نیست و توصیه می شود وزارت بهداشت تزریق آن را همگانی کند.

افزایش ابتلا به آنفلوانزا در شهرهای آلوده

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه آلودگی هوا محیط را برای رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها مساعد می‌کند، گفت: احتمال ابتلا به آنفلوآنزا و ذات‌الریه در شهرهای آلوده
دو برابر سایر شهرها است چون آلودگی هوا محیط را برای رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها مساعد می‌کند بنابراین عفونت‌های تنفسی نیز گسترش می‌یابد.

طباطبایی افزود: با توجه به این که گروه سنی پرخطر همچون کودکان و بزرگسالان مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی هستند، در کودکان به دلیل اینکه سیستم ریوی آن ها کاملاً رشد نکرده است و آلودگی هوا موجب آسیب بیشتری به آن ها می‌شود.

وی ادامه داد: در شهرهای آلوده احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی همچون آنفولانزا و ذات‌الریه دو برابر است که محیط برای رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها فراهم شده و همچنین در شهرهای آلوده زمینه بروز بیماری‌های بدخیم همچون سرطان ریه نیز بیشتر از سایر شهرها است.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر تابستان و اوایل پاییز است

این فوق تخصص عفونی کودکان بهترین زمان برای تزریق این واکسن اواخر فصل تابستان یا اوایل فصل پاییز اعلام کرد و گفت: همه افراد به ویژه افراد بالای 50 سال و کودکان 6 ماه تا 4 سال می‌توانند واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و یک‌بار تزریق این واکسن در بزرگسالان برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها کفایت می‌کند. اما بهتر است کودکان پس از اولین تزریق پس از گذشت یک ماه مجددا از این واکسن استفاده کنند.

طباطبایی ادامه داد: ممکن است بیماری دیگری با علائمی نظیر تب در بزرگسالان ظاهر شود و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت این واکسن از بروز این‌گونه بیماری‌ها پیشگیری کند.

وی تصریح کرد: افرادی که به بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند بهتر است از واکسن استفاده کنند به دلیل اینکه این افراد بدن حساس‌تری دارند.

این فوق تخصص عفونی کودکان گفت: این واکسن نمی‌تواند به طور قطع اما معمولا می تواند  80 تا 90 درصد از بروز این بیماری پیشگیری می کند.
 
 
کد مطلب : ۳۱۶۶
نام شما

آدرس ايميل شما