۰
وزیر بهداشت و درمان طی گفت و گویی در پاسخ به سالم خبر:

آرزویم این است که روزی از شر اداره بیمارستان‌ها راحت شویم

کار ما اداره بیمارستان نیست بلکه باید یک شرکت در کشور برای اداره بیمارستان ها داشته باشیم که به عنوان یک شرکت اقتصادی فعالیت کند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۳۱۰۴
آرزویم این است که روزی از شر اداره بیمارستان‌ها راحت شویم
سالم خبر: بزرگترین مانع برای عدم تحقق خرید راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی از سوی وزارت بهداشت و درمان برای همه‌ی کشور ساختار مدیریتی است که به حکم قانون در وزارت بهداشت وجود دارد.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان طی گفت و گویی، در پاسخ به سوال خبرنگار سالم خبر مبنی بر اینکه چرا خرید راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی توسط وزارت بهداشت یا هیات امنای ارزی برای همه کشور انجام نمی شود گفت: من فکر می کنم بزرگترین مانع برای عدم تحقق این هدف، ساختاری مدیریتی است که به حکم قانون در وزارت بهداشت وجود دارد. در واقع ما 650 بیمارستان داریم که اگر خریدهای دارویی و تجهیزات پزشکی آنها تجمیع شود، قدرت خرید بالای ایجاد شده موجب می شود که قیمت، کیفیت و همچنین توزیع
سامان پیدا می کند. اما به دلیل اینکه دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها از نظر اداری و مالی مستقل هستند مدیریت این مساله کمی با چالش مواجه شده است.

وی افزود: با این حال ما به این سمت حرکت می کنیم که بتوانیم خریدها را در قالب استانی شکل بدهیم. هرچند اجرایی شدن آن کار آسانی نیست، زیرا مدعیان بسیاری در سطح خود بیمارستان ها و سطوح میانی مدیریتی وجود دارد. اما اطمینان دارم که به تدریج موفق خواهیم شد.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه آنچه برای ما مهم است این است که سیاست گذار و ناظر باشیم و از بستر بیمارستان ها برای آموزش و توسعه تحقیقات و فناوری بتوانیم استفاده کنیم، تاکید کرد: ما و به ویژه خود بنده آرزویم این است که روزی از شر اداره بیمارستان ها راحت شویم،
چون کار ما اداره بیمارستان نیست، بلکه ما باید یک شرکت در کشور برای اداره بیمارستان ها داشته باشیم که به عنوان یک شرکت اقتصادی فعالیت کند.  

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا جلوی صادرات برخی داروها گرفته شده است گفت: ما در شرایطی که در تحریم به سر می بریم باید اقلام صادراتی را بررسی کنیم، اما تا جایی که به بازار داخلی دارو آسیب وارد نشود و کمبود در بازار بوجود نیاید نهایت حمایت را از صادرات دارو انجام می‌دهیم.

وی افزود: هرچند من دارویی را نمی شناسم که صادرات آن موجب بروز مشکل برای ما شود اما اگر مواردی مانند شیرخشک باشد که صادرات آنها مشکل ساز شود، طبیعی است که از آن جلوگیری می‌کنیم. اما در حال حاضر در مورد تامین داروهای مورد نیاز کشور
مشکلی نداریم و حدس می‌زنم در آینده هم با مشکل مواجه نشویم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: هرچقدر که تولیدکنندگان داروی ما بتوانند در خارج از مرزها بازار بیشتری پیدا کنند به نفع مردم ایران است، چون در آن بازارها باید با بزرگترین کمپانی های بین المللی رقابت کنند و از این جهت کیفیت و قیمت دارو باید در نقطه ای باشد که تولیدکنندگان آن در رویارویی با این غول های دارویی جهان حرفی برای گفتن داشته باشند. بنابراین ما محدودیتی برای صادرات دارو قائل نمی شویم مگر آنکه قاچاق دارو به خارج از مرزها داشته باشیم که اگر این اتفاق بیافتد به دلیل تخلف آشکاری که از قانون رخ داده، باید همراه با نهادهای قضایی و نیروی انتظامی شدیدترین برخوردها را انجام دهیم.   
 
 
کد مطلب : ۳۱۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما