۱

کاش برای تخصیص 500 میلیون یورو از ابتدا راه دسترسی مستقیمی برای صنعت دارو تعریف میشد

محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۲۹۳۰
کاش برای تخصیص 500 میلیون یورو از ابتدا راه دسترسی مستقیمی برای صنعت دارو تعریف میشد
سالم خبر: قطع رابطه بانک چینی کونلون با ایران از قبل پیش بینی نشده بود به همین دلیل نیز روند تامین برخی مواد اولیه و جانبی تولید دارو در کشور پیچیده شده و صنعت داروسازی را با چالش مواجه کرده است.

محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: هرچند مسوولان برای حل این مساله تلاش می کنند، اما باید در نظر داشته باشیم که مساله بانک چینی کونلون باید سریع تر حل شود در غیر اینصورت ما با چالش های بیشتری در حوزه تولید دارو مواجه خواهیم شد.

وی افزود: گرچه حدود 97 درصد از نیاز دارویی کشور و همچنین حدود 50 تا 60 درصد مواد اولیه دارویی مورد استفاده در صنعت دارو در داخل کشور تولید می شود اما در زمینه تامین برخی مواد جانبی، اینترمدیت ها و حلال هایی که در فرایند
تولیدات داخلی به کار می روند نیاز به واردات به ویژه از کشورهای چین و هند داریم که با آغاز دور دوم تحریم‌ها و بسته شدن مسیر نقل و انتقال پول با بانک های اروپایی و حتی بانک چینی کونلون که از اول ماه نوامبر روابط خود را با ایران قطع کرد، مشکلاتی را برای تولید کنندگان دارو در کشور ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: البته در حال حاضر ذخایر دارویی مناسبی در کشور ایجاد شده اما اگر مشکلات نقدینگی شرکت های داروسازی که هنوز پابرجاست، زودتر حل می شد؛ آنها می توانستند پیش از آغاز تحریم ها، ذخایر مواد اولیه و جانبی و دارویی انبارهای خود را بیش از این افزایش دهند.

نجفی عرب ادعا کرد: حتی بعید است معادل ریالی همین 500 میلیون یورویی که قرار است در ازای مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی به آنها اختصاص پیدا
کند، با توجه به مشکلات و بدهی های سنگینی که بیمارستان ها به مراکز مختلف دارند و مسیری که برای چرخش این نقدینگی تعریف شده، یعنی تبدیل آن به ریال بر اساس نرخ ارز نیمایی و تزریق آن به بیمه سلامت و غیره، در نهایت به دست تولیدکنندگان برسد و اثر مثبت قابل توجهی در وضعیت نقدینگی صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ضروری ایجاد کند.  

وی افزود: یکی دیگر از موانع موجود برای توزیع بهینه این مبلغ در زنجیره تامین دارو این است که بخش های مختلف این زنجیره قابلیت تفکیک از هم ندارد. بنابراین باوجود آنکه در مصوبه تخصیص این پول ذکر شده که برای پرداخت مطالبات تولیدکنندگان دارو در نظر گرفته شده است اما نمی توان امید داشت که در نهایت به سلامت از این مسیر عبور کند و بدون تحلیل رفتن، وارد حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شود.

این
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: ای کاش برای تخصیص 500 میلیون یورو از ابتدا راه دسترسی مستقیمی برای صنعت دارو تعریف و به بانک مرکزی سپرده می شد تا این بانک با توجه به اولویت هایی که وزارت بهداشت برای آن تعریف می کرد، برای شرکت ها یک ریفاینانس کوتاه مدت شش ماهه، نه ماهه یا یک ساله ایجاد می کرد و آنها از این محل می توانستند گشایش اعتبار کرده و در مدت مشخصی ریال آن را پرداخت کنند. زیرا همانطور که می دانیم این مبلغ بخشش منابع صندوق توسعه نبوده، بلکه استقراض از آن است.

وی با انتقاد از تصمیمی که برای توزیع این پول در زنجیره تامین داروی گرفته شده گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری هایی که در سطوح بالای حاکمیتی انجام می شود، بخش خصوصی حضور چشمگیر و
موثری ندارد و نظرات کارشناسی و پیشنهادات آن شنیده نمی شود. در واقع اگر در چنین مواردی با بخش خصوصی مشورت و پیشنهادات این بخش هم درنظر گرفته می شد، آنگاه شاید تصمیم های بهتری هم گرفته می شد. اما مثل همیشه ما زمانی ازموضوع تخصیص و نحوه توزیع این مبلغ اطلاع پیدا کردیم که تصمیم های نهایی درباره آن گرفته شده بود.

لازم به ذکر است که بانک چینی کونلون بانک کوچکی است که فقط برای ارتباط با ایران به وجودآمد که با سرمایه گذاری شرکت ملی نف چین پایه گذاری شد.

این بانک برای ساماندهی روابط بانکی یران با چین در دوره تشدید تحریم ها علیه ایران و با هدف دور زدن تحریم ها در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد ایجاد شد . سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه شده تامین شده بود.
 
 
کد مطلب : ۲۹۳۰
نام شما

آدرس ايميل شما