۰

تب و تشنج در کودکان و ضربه‌ی مغزی در بزرگسالان می‌تواند از عوامل ابتلا به صرع باشد

زنان مبتلا به صرع می توانند بارداری بی خطری داشته باشند
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۲۷۷۱
تب و تشنج در کودکان و ضربه‌ی مغزی در بزرگسالان می‌تواند از عوامل ابتلا به صرع باشد
سالم خبر: یک متخصص نورولوژیست اعلام کرد: زنان مبتلا به صرع مشروط بر اینکه قبل از بارداری با مراجعه به پزشک و با انتخاب داروی مناسب تشنج های خود را کنترل کنند می توانند بارداری سالم و بی خطری داشته باشند.

فاطمه صدیق مروستی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: منظور از  داروی مناسب برای این بیماران، داروی ضدتشنجی است که با توجه به نوع تشنج شان بیشترین اثر و کمترین عارضه جانبی را برای جنین داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی احتمال بروز هرگونه اختلال و ناهنجاری مادرزادی در بین زنانی که هیچ بیماری ندارند و دارو مصرف نمی کنند حدود یک تا سه درصد و در بین فرزندان مادران مبتلا به صرع که تحت درمان دارو هستند حدود پنج درصد است. به همین دلیل توصیه می شود این بیماران قبل از اقدام به بارداری
با پزشک خود مشورت داشته باشند.

این متخصص نورولوژیست درباره آگاهی بخشی به مردم درباره بیماری صرع گفت: اغلب افراد جامعه اطلاعات کامل و جامعی در مورد نحوه برخورد با فرد مبتلا به صرع بخصوص در حین تشنج  را ندارند که باید همان گونه که در مورد بسیاری از بیماری های شایع در جامعه اطلاع رسانی می‌شود از طرق مختلف نسبت به بالا بردن آگاهی جامعه تلاش کنیم.

وی افزود: انجمن صرع به همین منظور برای حمایت از بیماران مبتلا به صرع از طریق برگزاری کنگره های علمی سالانه، مجله آموزشی و بخصوص صدا و سیما این مهم را انجام می‌دهد اما این اقدامات نیاز به حمایت بیشتر مسوولان حوزه بهداشت و درمان دارد.

مروستی با بیان اینکه مصروعین از عنوان کردن بیماری خود ترس دارند، افزود: متاسفانه برخلاف مبتلایان به بیماری
های شایع همچون دیابت ، فشارخون و ... ، مصروعین از عنوان کردن بیماری صرع خود واهمه دارند و این عامل مانع از پرداختن آنان به فعالیت های اجتماعی و رشدشان می شود ضمن آنکه در معرض برخی آسیب های اجتماعی قرار می گیرند. به طور مثال والدین باید مسوولان مدرسه را از وجود صرع در فرزندانشان آگاه کنند که چنانچه دانش آموزان مبتلا در محیط مدرسه دچار تشنج شدند بتوانند به آن ها کمک کنند.

این متخصص نورولوژیست صرع را اختلالی دانست که استرس، اضطراب، شرایط تحصیلی، شغل، خواب، خوراک، اطرافیان فرد و مواردی دیگر و اصولا تمام زندگى فرد را درگیر مى کند.

وی افزود: تب در کودکی و ضربه‌های مغزی در بزرگسالی از علل عمده ابتلا به صرع به شمار می‌رود و تومور در سنین بالا نیز می‌تواند سبب تشنج
شود اگرچه بروز این بیماری در نوجوانان دلیل خاصی ندارد و شناخته شده نیست.

مروستی ضربه ها، توده ها و تومورهای مغزی، تب، عفونت و بیماری های ژنتیکی در کودکان را از عوامل ابتلا به صرع عنوان کرد و افزود:  همه این عوامل ممکن است موقعیت اجتماعی فرد را در در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا نمی تواند در تشدید حملات صرع موثر باشد، گفت:  توصیه می‌شود افراد مصروع از مصرف الکل و دخانیات اجتناب کنند.

ابتلای حدود 800 هزار نفر به بیماری صرع

این متخصص نورولوژیست درباره تعداد مبتلایان به بیماری صرع در کشورگفت: به نظر می رسد حدود حداقل 800 هزارنفر مبتلا به صرع در کشور داشته باشیم اما با توجه به عدم ابراز بیماری توسط مبتلایان، آمار دقیق تری از مبتلایان هنوز وجود ندارد.
گرچه این امر در حال بررسی و آمارگیری است.

مروستی علت بیشترین شیوع بیماری صرع در کشور را وضعیت اقتصادی و فرهنگی مردم عنوان کرد.

بیش از 60 درصد بیماران مصروع برای درمان نیاز به جراحی ندارند

وی گفت: بیش از 60 درصد بیماران مصروع برای درمان به جراحی نیازی ندارند و بیماری آنها با دارو قابل کنترل است. همچنین در کودکان بیش از 75 درصد موارد صرع در تشنج از طریق دارو کامل قابل کنترل است.

این نورولوژیست بر مصرف به موقع داروها تاکید کرد و افزود: بیماران مصروع  حتما باید داروهای خود را کامل و به موقع استفاده کنند و به دلیل ایجاد عارضه نسبت به قطع آن به صورت خودسرانه اقدام نکنند چون که حداقل دوره درمانی صرع 2 تا 3 سال است و در صورت بروز عارضه حتماً باید با پزشک مشورت شود.
 
 
 
کد مطلب : ۲۷۷۱
نام شما

آدرس ايميل شما