۰

آهن بالای خون خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار :
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۲۶۹۸
آهن بالای خون خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد
سالم خبر : بالا بودن سطح آهن خون می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد.
 
به گزارش مدیکال نیوز تودی، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سکته مغزی به خصوص مواردی که به لختگی خون منجر می‌شود بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که سطح بالاتری از آهن در خون آنان وجود دارد.

گروهی از متخصصان انگلیسی به بررسی خطر سکته مغزی در افرادی پرداختند که از مقدار آهن خونِ آنان یا از تفاوت‌های ژنتیکی که موجب تغییر وضعیت آهن خون در این افراد می‌شود، اطلاعاتی در اختیار داشتند.

آنها به شواهدی دست یافتند که نشان داد افرادی با سطح آهن بالاتر از فاکتورهای ژنتیکی تعیین شده، بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند.

همچنین محققان به افراد هشدار دادند که نباید بر اساس این یافته‌ها سطح آهن خون بدنشان را تغییر دهند و لازم است تحقیقات بیشتری در جهت تایید یافته‌های بدست آمده انجام شده و مشخص شود چرا آهن چنین تاثیری را دارد.

یکی از متخصصان ارشد این مطالعه گفت: یافته‌های بدست آمده در مراحل اولیه قرار دارد و با قطعیت نمی‌توانیم به افرادی که در معرض سکته مغزی قرار دارند توصیه کنیم میزان آهن دریافتی خود را کاهش دهند.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه ۱۵ میلیون نفر در جهان دچار سکته می‌شوند. از میان این افراد پنج میلیون نفر جان خود را از دست داده و پنج میلیون نفر دیگر مابقی عمر خود را معلول می‌شوند.

آهن کاربردهای بسیاری در بدن دارد که اصلی‌ترین آن تامین اکسیژن گلبول‌های قرمز خون است. محققان اظهار داشتند که در مطالعات متعددی ارتباط بین سطح آهن و خطر سکته مغزی مورد ارزیابی قرار گرفته‌ است. هرچند نتایج بدست آمده در تضاد با یکدیگر بوده‌ است.

 در برخی از مطالعات آمده‌ است که خطر فزاینده سکته مغزی با پایین بودن سطح آهن مرتبط است درحالیکه در برخی از بررسی‌ها خطر سکته مغزی با افزایش سطح آهن مرتبط دانسته شده‌ است. همچنین در برخی از مطالعات هیچ ارتباطی مشاهده نشده‌ و هنوز انجام مطالعات بیشتر و دقیق‌تر مورد نیاز است.
کد مطلب : ۲۶۹۸
نام شما

آدرس ايميل شما