۰
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

هنوز درباره کمک 500 میلیون دلاری خبری از سوی مسوولین دریافت نکرده‌ایم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۲۶۷۰
هنوز درباره کمک 500 میلیون دلاری خبری از سوی مسوولین دریافت نکرده‌ایم
سالم خبر: معاون اول رییس جمهوری اوایل این هفته در حالی خبر از اختصاص مبلغ 500 میلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی به صورت نقد برای ساماندهی مشکلات شرکت های دارویی داد که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در همایش جهانی غذا در پاسخ به سوال خبرنگار سالم خبر عنوان کرد که هنوز درباره این 500 میلیون دلار خبری از سوی مسوولین دریافت نکرده‌ایم و چیزی به ما ابلاغ نشده است.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی پاسخ به این سوال که آیا سازوکار پرداخت این پول به شرکت های دارویی و اینکه آیا این کمک شامل حال بخش تجهیزات پزشکی نیز خواهد شد،گفت: امیدواریم به دولت اجازه این برداشت از صندوق توسعه ملی برای پرداخت بدهی های بیمه سلامت داده شود. طبیعی است که باید به یک نسبت و عادلانه در مواجهه با مطالبه گران از این سازمان رفتار شود، و در پرداخت‌ها تبعیضی برای بخش های دارو، تجهیزات پزشکی یا شرکت های دولتی و خصوصی قائل نشویم.

هاشمی تاکید کرد: البته ما امیدواریم اصل قضیه هرچه زودتر اتفاق بیافتد و در زمینه دارو مشکل نقدینگی شرکت های دارویی به ویژه تولیدکنندگان دارو و ماده اولیه دارویی که به نظر من می توانند در اولویت قرار بگیرند، حل خواهد شود.

قوانین
مربوط به نظارت بر محصولات غذایی مربوط به نیم قرن پیش است


وی همچنین در جمع خبرنگاران درباره نظارت‌ها در حوزه غذا گفت: در حوزه غذا همه چیز نسبی است و نمی‌توانیم بگوییم نظارت‌هایمان کامل و غذایمان صد در صد سالم است، زیرا همیشه احتمال خطا، تقلب و سودجویی وجود دارد اما وضعمان نسبت به کشورهای پیر امون خیلی خوب است هر چند که با آنچه که باید باشیم فاصله بسیاری داریم.

هاشمی در ادامه با اشاره به مشکلات جدی ساختاری فراوان در حوزه غذا گفت: متأسفانه در این حوزه شاهد دستگاه های هم عرض، موازی و با رفتارهای متضاد و متناقض هستیم و در عین حال قوانین وضع شده مربوط به نیم قرن پیش است و قوانین نیاز به بازنگری دارند.

وزیر بهداشت گفت: منابع در اختیار ما در این حوزه مانند همه حوزه های دیگر کافی نیست. ما در کشور کمترین نقش را برای نظارت قائل هستیم و این مسئله از مجلس شورای اسلامی شروع و تا بقیه ارکان دستگاه های اجرایی ادامه پیدا می کند. در این بین ما نیز مستثنی نیستیم و تعداد مدیران، کارکنان و کارشناس‌های نظارتی ما متناسب با جمعیت هشتاد و چند میلیونی ایرانی نیست و بنابراین لازم است در این حوزه در سال های آینده بازنگری شود.

نزدیک 80
درصد محصولات بازار دارای نشانگر رنگی تغذیه‌ای هستند


وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای و نقش آنها در بهبود تغذیه و کیفیت زندگی افراد گفت: وظیفه ما اجبار صنایع غذایی برای ثبت این نشان ها و برچسب‌ها بود تا مصرف کننده در هنگام خرید محصولات غذایی از میزان قند، نمک و چربی محصولات آگاه شود و بر اساس آن محصول غذایی مورد نظر خود را انتخاب کند و در طول 24 ساعت، تغذیه خود را به گونه ای تنظیم کند که میزان دریافت روغن، شکر و نمک بدنش بیش از میزان استاندارد نباشد.

وی افزود: بنابراین در حالی که نزدیک 80 درصد محصولات بازار دارای نشانگر رنگی تغذیه‌ای هستند و این امکان برای مصرف کننده مهیا شده، این خود مردم هستند که باید بیشتر مراقب انتخاب های خود باشند.

برای قانونی کردن سند ایمنی غذا راه طولانی در پیش است

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد زمان تصویب و رونمایی از سند ملی ایمنی غذا گفت: اگر بخواهیم سند ایمنی غذا را در وزارت بهداشت تصویب و اجرایی کنیم این سند آماده است اما تصویب آن در وزارت بهداشت ضمانت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: اگر این سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شود، هرچند ضمانت
اجرایی نسبی پیدا خواهد کرد ولی اجرای آن بستگی به اراده رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری دولت وقت دارد. اما اگر سند ایمنی غذا در مجلس تصویب شود در این صورت این سند حکم قانونی است که هم موظف به اجرای آن خواهند شد. بنابراین بسته به اینکه سند را بخواهیم چگونه راهبردی و کارا کنیم، دردسرهایش افزون می‌شود.

هاشمی افزود:‌ ما به دنبال این هستیم که این سند را در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب و سپس اگر بتوانیم در مجلس آن را به تصویب برسانیم و من فکر می‌کنم که برای رسیدن به این مرحله راه طولانی در پیش داریم.

هاشمی در پاسخ به اینکه آیا این سند و برخی اقدامات دیگر در حوزه سلامت تا پایان این دولت اجرایی خواهند شد یا نه گفت: این مسائل مانند عمر انسان، نمی توان پیش‌بینی کرد اما من هم مانند شما آرزو می‌کنیم در همین دوره ای که هستیم اشکالات زیر ساختی در همین دولت با لطف خدا و کمک دوستان، حل شود. اگر مسائل کشور را همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به اصلی و فرعی تقسیم کنیم و مسائل اصلی اولویت همه افراد در دستگاه‌های قانونگذاری، اجرایی، قضایی و رسانه‌ها قرار گیرد، همه آنچه که باید اتفاق بیافتد، محقق شود.
 
کد مطلب : ۲۶۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما