۰

آزمایش HPV جایگزین تست پاپ اسمیر می شود

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۲۵۹۶
آزمایش HPV جایگزین تست پاپ اسمیر می شود
سالم خبر : رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آزمایش «HPV» (ویروس پاپیلوما) برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم، جایگزین تست «پاپ اسمیر» می شود.
 
دکتر علی قنبری مطلق،  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آزمایش HPV یکی از روش های تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم به شمار می آید که از تست پاپ اسمیر دقیق تر است و دستورالعمل جایگزینی تست HPV به زودی به سازمان های بیمه گر ابلاغ می شود.

پاپیلوما یا HPV یکی از خطرناک ترین ویروس هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند و مستقیما روی اندام های جنسی اثر می گذارد و به همین علت آن را یکی از بیماری های مقاربتی نامگذاری کرده اند.

براساس این گزارش، دکتر قنبری مطلق در خصوص عفونت پاپیلوما اظهار داشت: در زمان حاضر هشت درصد زنان در ایران به عفونت HPV مبتلا هستند و این عفونت نزدیک به صد در صد عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه عفونت HPV به سرطان تبدیل شود 10 تا 15 سال طول می کشد و در این فاصله می توان ضایعاتی را که هنوز سرطانی نشده است، تشخیص داد و با برداشتن این ضایعات از بروز سرطان پیشگیری کرد به همین علت خانم ها می توانند این تست را به جای تست پاپ اسمیر انجام دهند.

به گفته دکتر قنبری مطلق، در دو سال گذشته میزان شیوع عفونت HPV مورد سنجش قرار گرفت و مشخص شد شیوع ویروس HPV در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر کم نیست و هشت درصد از زنان کشور را مبتلا کرده است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تدابیر وزارت بهداشت برای جایگزینی تست HPV گفت: اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، بسته خدمات گلوبال (فراگیر) پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم تهیه کرده که مورد تایید دبیرخانه شورای عالی بیمه قرار گرفته و در خصوص هزینه این تست هم، آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت توانسته است زمینه انجام تست را با قیمت مناسب فراهم کند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر هزینه تست HPV حدود 46 هزار تومان تخمین زده شده است که اگر بیمه شود، 70 درصد این هزینه را بیمه و 30 درصد را شخص خواهد پرداخت.

قنبری مطلق ادامه داد: این تست برای خانم های بین 30 تا 49 ساله انجام می شود اما فعلا آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با ظرفیت 300 هزار تست HPV ، آن را انجام می دهد.

آزمایشگاه های دیگر در سراسر کشور که شرایط لازم برای انجام تست HPV را داشته باشند و به تایید آزمایشگاه مرجع برسند نیز می توانند این خدمت را ارائه دهند. 

وی اظهارداشت: فعلا در سطح شبکه های بهداشت و مراکز و خانه های بهداشتی ، نمونه های تست، جمع آوری و به آزمایشگاه مرجع فرستاده می شود اما قرار است مراکز دریافت نمونه متقاضیان تست HPV را معرفی کنیم تا این مراکز نمونه ها را جمع آوری کنند و به آزمایشگاه های جامع HPV بفرستند.

قنبری مطلق گفت: معرفی مراکز به تدریج طی سه ماه در شهرهای مختلف کشور انجام خواهد شد.

رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که تست HPV به عنوان یکی از راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم است اما ارتقای آگاهی درخصوص راه های پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس و واکسیناسیون هم از جمله راه های پیشگیری از سرطان یاد شده است. به خصوص افزایش آگاهی عمومی و آموزش های فردی جزو بسته خدمتی پیشگیری از سرطان دهانه رحم است و در سطح شبکه بهداشتی ارائه می شود. 

وی هزینه واکسیناسیون برای هر فرد را 750 هزار تومان بیان کرد و گفت: هزینه این واکسیناسیون برای مردم ما بالا است و یکی از راه های پایین آوردن این هزینه ، تولید واکسن در داخل کشور است که خوشبختانه این فرایند نیز آغاز شده است. 
کد مطلب : ۲۵۹۶
نام شما

آدرس ايميل شما