۰

چرا روغن زیتون حمله قلبی و سکته مغزی را خنثی می کند؟

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۲۵۵۸
چرا روغن زیتون حمله قلبی و سکته مغزی را خنثی می کند؟
سالم خبر: محققان بر وجود یک پروتئین مفید در خون انسان تاکید می کنند که پس از خوردن برخی غذاها افزایش می یابد، به ویژه هنگامی که ما غذاهایی که همراه با روغن زیتون با چربی های اشباع نشده بالا مصرف می کنیم.

به گزارش سالم خبر از "مدیکال نیوز تودی" تحقیقات جدید نشان می دهد این نوع چربی ها به ویژه روغن زیتون نقش مهمی در پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی دارد.

این پروتئین؛ آپولیپوپروتئین ApoA-IV نامیده می شود و شواهدی وجود دارد که میزان این پروتئین در خون با خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

در حال حاضر برای اولین بار محققان در بیمارستان سنت مایکل در تورنتوی کانادا، نشان داده اند که ApoA-IV پلاکت های خون را به لخته های خون متصل می کند.آنها همچنین نشان می دهند که ApoA-IV می تواند برای کاهش سرعت شرایط التهابی که موجب لخته شدن خون و هرگونه تجمع پلاکت های خون می شود مناسب عمل کند.

یکی از محققان این بیمارستان می گوید که محدود کردن پلاکت ها می تواند جان انسان ها را نجات دهد چون می تواند خونریزی در عروق آسیب دیده را متوقف کند.

او می افزاید: ما معمولا نمی خواهیم پلاکت ها مانع جریان خون در عروق شوند به عنوان مثال اگر رگ خون مسدود شده در قلب یا مغز باشد این می تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ شود.

اختلالات ترومبوتیک مانند حمله قلبی و سکته مغزی، علت اصلی مرگ و میر و بیماری در سراسر جهان است.

در ایالات متحده، هرسال حدود 790 هزار نفر دچار حمله قلبی و 795 هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند.

ApoA-IV بلوک کننده پلاکتها

به منظور تشکیل لخته، پلاکتها باید به یکدیگر متصل شوند. این اتفاق از طریق یک پل ساخته شده از یک پروتئین به نام فیبرینوژن اتفاق می افتد که با اتصال به گیرنده های اینتگرین αIIβ3در سطوح به پلاکت ها متصل می شود.

با استفاده از نمونه خون انسان و موش، محققان دریافتند که ApoA-IV می تواند باعث کاهش تجمع پلاکت ها در رگ های خونی با مسدود کردن گیرنده های اینتگرین αIIβ3 خود و در نتیجه توقف آنها را به فیبرینوژن متصل کند.

آنها همچنین دریافتند که ApoA-IV می تواند از انسداد رگ های خونی جلوگیری کند.

این محقق و تیم او سپس به بررسی نحوه ارتباط ApoA-IV با غذا ادامه دادند. معمولا پس از غذا فعالیت پلاکتی افزایش می یابد. همچنین، هنگامی که ما غذاهای غنی از چربی های غیر اشباع را می خوریم، سطح خون ApoA-IV بالا می رود.

پروتئین ApoA-IV  و خواب خوب

محققان معتقدند افزایش ApoA-IV  در خون پس از غذای حاوی روغن زیتون و سایر چربی های غیر اشباع، باعث کاهش "پرفشاری و پیوند پلاکت" می شود که به نوبه خود سبب کاهش التهاب و حمله سکته مغزی و حمله قلبی می شود.

تحقیقات بیشترنشان داد که فعالیت این پروتئین در زمان خواب بیشتر است و پایین ترین سطح فعالیت آن صبح هاست.

محققان می گویند که یافته های آنها این ایده را مطرح می کند که خوردن غذاهایی با چربی های اشباع نشده همراه با "الگوهای مناسب خواب" شرایط ایده آل برای کمک به افزایش و فعالیت پروتئین  ApoA-IV  را فراهم می کند که موجب کاهش خطر آترواسکلروز، سکته مغزی و حمله قلبی است.

گام بعدی دانشمندان مطالعه ApoA-IV در عمق بیشتری با توجه به استفاده از آن در درمان بیماری های قلبی عروقی و احتمالا سایر شرایط ناشی از مشکلات پلاکت خون است.
 
 
کد مطلب : ۲۵۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما