۰
پژوهشگران دانشگاه شفیلد انگلستان اعلام کردند:

داروهای کبد چشم‌اندازی روشن برای بیماران آلزایمر و پارکینسون

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۲۵۰۳
داروهای کبد چشم‌اندازی روشن برای بیماران آلزایمر و پارکینسون
سالم خبر: پژوهشگران دانشگاه شفیلد انگلستان اعلام کردند که داروهایی که برای درمان بیماری کبد استفاده می شود می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

به گزارش سالم خبر یکی از بزرگترین چالش‌هایی که این روزها پزشکان را درگیر کرده است، پیدا کردن راهی برای درمان یا کنترل بیماری آلزایمر است. این بیماری که رایج ترین بیماری زوال عقل است، بالغ بر ۵.۷ میلیون نفر را در امریکا و ۴۶.۸ میلیون نفر را در دنیا درگیر کرده است. این بیماری با از بین رفتن حافظه فرد شروع می شرد و به تدریج فراموشی بیمار بیشتر می شود . سپس در حل کردن مسایل با مشکل روبرو می‌شود و به تدریج قدرت جهت یابی و حتی توان انجام کارهای روزمره را از دست می‌دهد. تا کنون درمانی برای این بیماری در دنیا شناخته نشده است و تمامی تمرکز دانشمندان بر روی یافتن راهی برای کنترل سرعت پیشرفت بیماری است. اما به نظر می‌رسد این تلاشها به ثمر رسیده باشد.

این دارو اورسودی اکسی کولیک اسید (acid ursodeoxycholic) نام دارد که به اختصار به آن UDCA گفته می‌شود. این دارو پیش از این به عنوان درمانی برای بیماری پارکینسون هم معرفی شده بود اما اخیرا اعلام شده است که داروی یاد شده می تواند سرعت پیشرفت آلزایمر را نیز کاهش دهد.

این دارو عملکرد میتوکندری ها را در مغز فرد بیمار بهبود می بخشد. میتوکندری انرژی مورد نیاز سلولها که زمینه ساز رشد و تقسیم سلولی است را فراهم می کند و بسیاری از انها به عنوان موتورخانه یا باتری تامین کننده نیرو برای سلولها نام می‌برند.

مطالعات نشان داده است عملکرد نادرست و ضعیف میتوکندری ها است که کارایی سلولها را کاهش  می دهد و به پروتیین های سمی در مغز  که زمینه ساز  ایجاد بیماری الزایمر هستند، فرصت رشد سریع می دهد . به همین دلیل این دارو که تقویت کننده عملکرد میتوکندری ها است می تواند مانع رشد بیماریهای زوال عقل شود.
 
دانشمندان دانشگاه شفیلد با استفاده از این دارو روی بافت های بیمار اعلام کردند، داروی مورد بررسی می‌تواند عملکرد میتوکندری ها را بهبود بخشد و شکل آنها را ترمیم کند.

دکتر هیترمورتیبویس دراین مورد به نشریه مدیکال نیوز تودی گفت: داروی UDCA  از طریق توزیع مجدد پروتیینی با نام DP1  به مقابله با بیماری می رود . این پروتین نقشی کلیدی در حمایت از عملکرد سالم و اثرگذار میتوکندری ها دارد و ما معتقدیم که مانعی در ایجاد آسیبهای عصبی و مغزی محسوب می شود. از سوی دیگر از انجا که این دارو هم اکنون هم در دنیا استفاده می شود، وارد کردن آن به جرگه داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری های زوال عقل  ساده تر و سریع تر است. این دارو پتانسیل درمان  شمار زیادی از بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر را دارد و  شناسایی آن کمک بزرگی در جهت یافتن درمان های موثر تر  برای این بیماری است.

دکتر سارا ایماریسیو  پژوهشگر مرکز مطالعات آلزایمر بریتانیا هم به این نشریه گفت:  کشف اثر مثبت این دارو روی بیماری آلزایمر گام بلندی برای درمان بیماری و شناخت پیچیدگی های آن بود. ما بالغ بر ۱۵ سال در این زمینه کار کردیم و در این بازه زمانی هیچ دارویی برای درمان  آن شناخته نشد. این موفقیت به ما انگیزه داد تا از جنبه های مختلف به بررسی  بیماری و روشهای درمانی بپردازیم.
 
 
 
کد مطلب : ۲۵۰۳
نام شما

آدرس ايميل شما