۰

طب سالمندان در کشور؛ گامی برای کاهش بار مالی و بستری بیماران

سید هادی ایازی،معاون اجتماعی وزارت بهداشت
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۲۳۹۲
طب سالمندان در کشور؛ گامی برای کاهش بار مالی و بستری بیماران
سالم خبر: معاون اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: با توجه به شیب افزایش جمعیت سالمندی در کشورهای در حال توسعه و به خصوص کشورهایی که سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان کشورهای با درآمد پایین و متوسط یاد می کند، نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار تندتر است، به طور یقین بکار گیری نیروهای طب سالمندی موجب کاهش موارد بستری در بخش های اورژانس ، مرگ و میر نابهنگام بیماران سالمند، عوارض دارویی و کاهش بار مالی و زمانی وارد بر سیستم سلامت می شود.

سید هادی ایازی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ایران وارد مرحله‌ نخست سالمندی یعنی جمعیت بین 7 تا 14 درصد سالمند شده و بر اساس آخرین آمار سال سرشماری سال 95 حدود 9.28  درصد جمعیت ایران سالمند است  و پیش‌بینی می‌شود که تا 32 سال (2050 میلادی) آینده وارد مرحله فوق سالمندی به طوری که جمعیت بیش از 30 درصد سالمند شود.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر روند هرم سنی جمعیت کشور در سال های آینده  و سوق آن به سمت سالمندی ،ایجاد زیر ساختهای اقتصادی ،اجتماعی و توانمندی های لازم برای ورود به این مرحله، با اتخاذ سیاست های بلند مدت کارآمد و شفاف امکان پذیر است که این امر جز با سرمایه گذاری در آموزش تخصص طب سالمندی و ایجاد بخش ها و کلینیک های تخصصی سالمندی در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت
، میسر نمی شود. در صورتی که به این برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها منسجم تر و سریعتر پرداخته شود، آینده بهتری برای سلامت سالمندان کشور، پیش رو خواهد بود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به فوق تخصصی شدن اغلب رشته ها و تمرکز پزشکان  فوق تخصص به بررسی حیطه کاری خود گفت:  امکان ارزیابی جامع همه بیماری های سالمند توسط یک یا دو پزشک متخصص و فوق تخصص وجود ندارد چون که بسیاری از بیماران سالمند، غیر از بیماری اصلی خود از آرتروز ، پوکی استخوان ، کاهش تعادل و خطر سقوط ، افسردگی ، اختلال خفیف حافظه و .... رنج می‌برند.

ایازی افزود: بنابراین ضروری است که همچون کشورهای توسعه یافته، در مراکز بزرگ بیمارستانی دانشگاهی کشور ، متخصصین طب سالمندی وجود داشته باشند، تا بتوانند بیماران سالمند را مورد ویزیت و مشاوره قرار دهند و از نظر تداخلات دارویی و کشف بیماری های بررسی نشده ارزیابی کنند تا منجر به کاهش طول درمان و روزهای بستری در بیمارستان و کاهش هزینه های مالی بر دوش خانواده ها و بیمه ها و بیمارستان ها شود.

وی بیان کرد: به طور یقین بکار گیری نیروهای طب سالمندی موجب کاهش موارد بستری در بخش های اورژانس ، مرگ و میر نابهنگام بیماران سالمند، عوارض دارویی و کاهش بار مالی و زمانی وارد بر سیستم سلامت می شود و این امر جدا از اهمیت آموزش و پژوهش
در خصوص این رشته است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت راه اندازی کلینیک های طب سالمندی را با هدف ارتقا سطح سلامت و کیفیت زندگی سالمندان جامعه و با تشخیص به موقع و درمان بیماری ها و سندرم های شایع سالمندی و غربالگری و پیشگیری از فاکتورهای موثر در ایجاد ناتوانی و وابستگی سالمندان ، به کشف زودرس افسردگی ، اختلالات خواب ، موارد متعدد سقوط و زمین خوردن، شکستگی لگن ، سکته های مغزی ، دمانس، اختلالات حافظه و ...که به شدت در نظر سیستم درمانی هزینه بر و مشکل آفرین است کمکی برای آینده سالمندان دانست.

ایازی گفت: در حال حاضر از دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران، طی سه دوره، یازده نفر فارغ التحصیلان این رشته وارد بازار کار شده اند و در بیمارستان های آموزشی آرش ، ضیاییان و مرکز قلب دانشگاه تهران و بیمارستان توان بخشی نورافشار، رفیده و بیمارستان فیروزآبادی وابسته به علوم پزشکی ایران در کلینیک های تخصصی طب سالمندان مشغول خدمت به سالمندان هستند.

خدمات فعال به سالمندان جزو برنامه های نظام تحول است

وی گفت: در وزارت بهداشت ارایه خدمات فعال به سالمندان جزو برنامه های نظام تحول سلامت شامل خدمات نوین سلامت به روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر،  خدمات نوین سلامت به حاشیه نشینان و شهرهای 20 تا 50 هزار نفر، خدمات نوین سلامت به جمعیت شهرهای بالای 50
هزار نفر و کلان شهرها است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت درخصوص اینکه آیا سیاستگذاری برای سالمندان در ایران وجود دارد، تصریح کرد: بند 7 سياست هاي جمعيتي ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری  فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره‌ مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب و  بند 15 سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری اتخاذ روش های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبتهای جسمی و روحی و عاطفی از آنان؛ تصویب سند ملی سالمندان در پانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی شد. سند ملی سالمندان مبنای سیاستگذاری های آینده، برنامه ها و فعالیت های مرتبط با سالمندان در ایران خواهد بود.

امید به زندگی با سلامت تعدیل شده 64 سال است

ایازی ادامه داد: در ایران امید زندگی سالم یا امید زندگی با سلامت تعدیل شده (64 سال)، 10 سال کمتر از امید زندگی (74 سال) است.
 وی روند سالمندى را به سه گروه سالمندي همراه با سلامت،  سالمندي طبيعي و سالمندي همراه با بيماري  تقسیم کرد و بیان داشت: هدف ما، افزايش تعداد گروه اول است. رسیدن به این هدف از طریق آموزش فراگير به سالمندان و ارايه خدمات مورد نياز
آنان  تحقق مي يابد. به همين دليل در حال حاضر يکي از مهمترين برنامه ها، در کشورهاي توسعه يافته ارتقا آگاهي و افزايش توانمندي سالمندان براي مراقبت از خود است.
 
شعار امسال روز جهانی سالمند، تحکیم حقوق سالمندان

ایازی به روز شمار هفته جهانی سالمند امسال، تحکیم حقوق سالمندان، اشاره کرد و گفت: شنبه هفتم مهرماه بنام مشارکت  سالمندان در مناسبت های مذهبی، یکشنبه هشتم مهرماه بنام مناسب سازی فضاها برای سالمندان، دوشنبه نهم مهرماه بنام تجلیل از پیشکسوتان عرصه های اجتماعی، سه شنبه دهم مهرماه بنام بهره مندی از خدمات اجتماعی و بهداشتی درمانی، چهارشنبه  یازدهم مهرماه بنام تداوم آموزش و یادگیری سالمندان، پنجشنبه دوازدهم مهرماه بنام استمرار روابط خانوادگی و اجتماعی سالمندان و جمعه سیزدهم مهرماه بنام امنیت اجتماعی برای سالمندان نامگذاری شده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر این که همه سالمندان با هر سطح از نظر وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامتی و... باید این امکان را داشته باشند که به صورت فعال در جامعه بمانند، افزود: سالمندان در تدوین و اجرای سیاست هایی که راحتی و سلامتی آن ها را به طور مستقیم داشته باشند و در نهایت بتوانند کارها و فعالیت های مورد علاقه شان را ادامه دهند.
 
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۲۳۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما