۰
عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران در گفت و گو با سالم خبر :

80درصد از مبتلایان به ام اس خستگی های مفرطی را تجربه کرده اند

28 هزار و 428 بیمار مبتلا به ام اس در کشور زندگی می کنند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۲۳۱۷
80درصد از مبتلایان به ام اس خستگی های مفرطی را تجربه کرده اند
سالم خبر: عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران اعلام کرد: 80 درصد از بیماران مبتلا به ام اس خستگی های مفرط و آزاردهنده ای را قبل از تشخیص بیماری خود تجربه کرده اند.
 
شکوفه علایی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: مطالعاتی در حال انجام است که معیارهایی پیدا شود تا بتوان خستگی ناشی از بیماری ام اس را تشخیص داد و شدت آن را اندازه گیری کرد.
 
وی افزود: مشکل خستگی ناشی از بیماری ام اس بازدهی فرد را در منزل یا محل کار کاهش دهد و گاه ممکن است این خستگی در فردی که هیچگونه محدودیت حرکتی هم نداشته باشد به شکل آزاردهنده و محدود کننده ای تظاهر کند.
 
علایی با بیان اینکه ممکن است این خستگی موجب سوءتفاهم و عدم درک صحیح اطرافیان از این مشکل مهم شود و در اغلب موارد به حساب تنبلی ، عدم همکاری و احساس مسئولیت و افسردگی گذاشته و مشکل برای بیمار حادتر شود به ویژگی های خستگی ام اس اشاره کرد و گفت: این خستگی که ناشی از ضایعات ناشی از بیماری ام اس است که فرد می تواند هنگام صبح حتی پس از برخاستن از یک خواب خوب به دنبال داشته باشد و به تدریج طی روز بدتر شود و همچنین با گرما و رطوبت حادتر و به طور غیر قابل انتظار و پیش بینی تشدید شود.
 
عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران افزود: خستگی ام اس بطور مستقیم با افسردگی و یا میزان توانمندی های فرد مرتبط نیست.
 
علایی با بیان اینکه در بیماری ام اس احتمال ایجاد انواع مختلف خستگی وجود دارد، بیان داشت: بیمارانی که از مشکلات ادراری رنج می برند و در طول شب از خواب بیدار می شوند در روز احساس خواب آلودگی و خستگی می کنند و همچنین بیمارانی که طی شب دچار گرفتگی های دردناک عضلانی می شوند به همین دلیل در روز احساس خوبی ندارند.

خستگی ام اس باید مدیریت شود

وی ادامه داد: از آنجا که خستگی می تواند به عللی غیر از ام اس همچون افسردگی، بیماری تیروئید، کم خونی، به عنوان عارضه خیلی داروها و بالاخره بی فعالیتی روی دهد بنابراین مبتلایان ام اس در صورتی که احساس کنند خستگی شان مزاحم و محدود کننده است باید با پزشک مراجعه کنند تا ابتدا علت آن مشخص و سپس برای رفع آن اقدام شود.

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران کاردرمانی را به عنوان یکی از روش های توانبخشی با ارائه روش ها و تمریناتی در انجام امور منزل و محل کار برای بیماران دانست و گفت: فیزیوتراپی، تنظیم خواب و اصلاح بی خوابی، رفع علائم ادراری، گرفتگی های عضلانی و درمان افسردگی، اقدامات روانشناسی همچون مدیریت استرس و بکارگیری روش های آرام سازی، مقابله با گرما، پرهیز از داروهایی که ایجاد خستگی می کنند، استفاده از داروهای ضد خستگی همچون دو داروی آمانتادین و مدافینیل به مدیریت خستگی کمک می کند.
علایی افزود: البته دو داروی آمانتادین و مدافینیل مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست ولی طبق تحقیقات این داروها تا حدی تاثیرگذار هستند.

ام اس بیماری هزارچهره

وی با اشاره به جمعیت بیماران مبتلا به ام اس در کشور تا مرداد 97 گفت: تعداد زنان مبتلا به ام اس حدود 21 هزار و 183 نفر و 7هزار 245 مرد این جمعیت را تشکیل می دهند که جمعا 28 هزار و 428 بیمار مبتلا به ام اس در کشور زندگی می کنند.

وی افزود: ام اس در جهان به بیماری هزار چهره معروف است به همین دلیل قابل پیش بینی نیست که در هر فرد ابتلا به این بیماری چه رفتاری و علائمی در فرد به دنبال دارد.

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران به انواع شکل بیماری ام اس اشاره کرد و افزود: فرم عودکننده و بهبودکننده، پیش رونده ثانویه، پیش رونده اولیه و پیش رونده حمله ای از انواع بیماری ام اس است که در فرم عودکننده فرد بیمار وضعیت با ثباتی دارد تا وقوع حمله بعدی، در فرم پیش رونده ثانویه فرد ابتدا حملاتی را تجربه می کند و در فواصل حالت ثابتی دارد و پس از مدتی حملات کم می شود.

علایی بیان داشت: در فرم پیش رونده اولیه حملات وجود ندارد یا فقط در شروع بیماری یک حمله روی داده اما پس از آن بیماری به تدریج پیشرفت می کند و علائم بدتر می شود و همچنین در فرم پیشرونده حمله ای بیماری از ابتدا و به آرامی پیشرفت داشته اما حمله ها نیز برخی اوقات روی داده است.

وی به فرم ایزوله بالینی ام اس اشاره کرد و گفت: این گروه از مبتلایان در واقع برای اولین بار علائم عصبی را تجربه کرده اند و شاید بتوان با اقدامات درمانی بیماری را در همین مرحله نگه داشت و جلوی وقوع حملات بعدی را گرفت.
 
 
 
کد مطلب : ۲۳۱۷
نام شما

آدرس ايميل شما