۰
چهارمین نمایشگاه ایران فارما از روز 2 تا 4 مهرماه در مصلی امام خمینی برگزار خواهد شد

این نمایشگاه؛ یک نمایشگاه دولتی نیست

صنایع داروی کشور از دولت توقع دارند 10 درصد از توجه و حمایت خود به صنعت خودرو را به صنعت دارو داشته باشد
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۲۳۰۰
این نمایشگاه؛ یک نمایشگاه دولتی نیست
سالم خبر: صاحبان صنایع داخلی و خارجی دارو قرار است در چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما در مصلی امام خمینی (ره) گردهم آیند و آخرین دستاوردها و توانمندی های خود دراین زمینه را معرفی و به نمایش بگذارند. این نمایشگاه از روز دوم تا چهارم مهرماه 97 نمایشگاه بین المللی ایران فارما با هدف توسعه توانمدی های داخلی و صادرات غیر نفتی توسط سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با همکاری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،وزارت صنعت،معدن و تجارت،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق بازگانی،صنایع و معادن ایران براساس سنت پیشین در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می شود.

این نمایشگاه بین المللی در سال 2017، با مشارکت بیش از 500غرفه دار و بازدید بیش از 27هزار نفر متخصص داخلی و خارجی توانست عنوان بزرگترین رویداد دارویی خاورمیانه را از آن خود کند.

به گزارش سالم خبر در نشست خبری امروز درمحل نمایشگاه ایران فارما که قرار است دو روز دیگر افتتاح شود، شیبانی رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: نمایشگاه ایران فارما در شرایطی امسال برگزار می شود که صنعت دارو با مشکلات بسیاری مواجه است و از نظر نقدینگی شرایط مساعدی ندارد با
این حال ما تلاش کردیم با برگزاری این نمایشگاه توانمندی های خود را با وجود همین شرایط نامساعد به مردم مسوولان و حتی جهانیان نشان دهیم و اطمینان داریم این نمایشگاه همچون سالهای گذشته به خوبی و حتی بهتر برگزارخواهد شد.

وی افزود: دراین نمایشگاه که در فضای 35 هزار متری برگزار می شود 360 شرکت داخلی 100 کارخانه تولید داروی شیمیایی حضور دارند که به معرفی و ارائه ی محصولات خود می‌پردازند.

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی همچنین با اشاره به حضور شرکت های غربی در این نمایشگاه به رغم تحریم ها افزود: با وجود هجمه های کشورهای غربی و تحریم های موجود شاهد حضور 140 شرکت خارجی هستیم که این تعداد شرکت از 24 کشور خارجی مانند آلمان ،دانمارک، ایتالیا، فرانسه،کانادا، ژاپن، سوییس، لوکزامبورگ ،هند و چین تعلق دارند که این نشان می دهد که صنعت دارویی ما د رمرحله ای قرار دارد که به رغم تمام تلاش های خارجی به توسعه ی خود ادامه می دهد.

وی عنوان کرد: همچنین حدود 20 شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت این درحالیست که ما پیش از انقلا ب تنها 20 تا 30 شرکت دارویی در کشور داشتیم اما حالا به لطف شرکت های موجود می توانیم محصولاتی را
که تا پیش از آن وارد می کردیم  بسازیم و حتی در صورت مهیا شدن زیر ساخت های مناسب به صادرات دارو بپردازیم .

شیبانی با اشاره به اینکه حدود دو هزار دانشجو از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد و در کنار آن حدود 52 کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد که می تواند در تربیت نسل جوان داروساز ما موثر باشد، عنوان کرد:ما تا سال 67 خلاء قانونی برای تولید داروهای سنتی و گیاهی داشتیم و این در حالی بود که کشور ما منبع غنی در تولید گیاهان دارویی بود که مواد اولیه این داروها صادر می شدند و پس از آن فراوری و در غالب دارو به کشور وارد می شدند اما در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت های دارو سازی صرفا به تولید فرآورده های گیاهی می پردازند بطوری که بیش از 900 پروانه برای داروهای گیاهی صادر شده است که در شرایط تحریم می‌توان از این منابع به خوبی بهره برد که تولید کنندگان این داروها دراین نمایشگاه حضور خواهند داشت

وی با اشاره به قدمت داروسازی در کشور گفت: صنعت داروسازی ما با بیش از 70 سال قدمت از حدود سال 1325 شروع به فعالیت کرد بطوریکه شرکت دارویی عبیدی، تولید دارو و داروپخش جزو اولین تولید کنندگان دارو در کشور بودند در آن زمان تنها 25 درصد داروی مورد نیاز کشور تولید
و 75درصد واردات می شد اما در حال حاضر حدود 97 درصد داروی مورد نیاز کشور توسط تولید کنندگان داخلی تولید و حدود 3 درصد وارد می شود.

شیبانی همچنین افزود: اغلب کشورهایی که در ایران فعایت می کردند چند ملیتی بودند و تنها برخی داروها را در کشور تولید می‌کردند و بقیه داروهای را وارد می کردند اما این صنعت پس از انقلاب به گونه ای توسعه پید اکرد که در حال حاضر ما از لحاظ دانش فنی و تکنولوژی جایگاه خوبی داریم با این حال همچنان نیاز به بازسازی خطوط تولید و به روز رسانی GMP خطوط تولید داریم تا بتوانیم دروازه های صادرات را بگشاییم.

قطب تولید دارو در منطقه

محمدرضا زرگر زاده، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز درادامه این نشست گفت: شعار ما در این نمایشگاه توسعه ملی، نگاه جهانی و توسعه پایدار است. در شرایط فعلی تحریم، توسعه صنعت دارویی کشور به شدت مورد نیاز است .  شرکت های دارویی ایرانی حق شرکت در نمایشگاه های بین المللی را ندارد و نمی توانند در این نمایشگاه ها محصولات خود را ارائه کنند پس نمایشگاه ایران فارما می‌تواند محلی برای نشان دادن ظرفیت ها و توانمندی های تولیدکننده داخلی داروی ما در جهان باشد. به گونه ای که
برگزارکنندگان نمایشگاه های دارویی در استامبول و ابوظبی به آن غبطه و از نبود ایرانی ها در نمایشگاه های خود حسرت خواهند خورد.

وی همچنین افزود: این نمایشگاه یک نمایشگاه دولتی نیست بلکه برگزار کنندگان آن فعالان بخش خصوصی هستند که تلاش می کنند به همگان نشان دهند با وجود همه مشکلات خواهند توانست به قطب تولید دارو در منطقه تبدیل شوند.

تاثیر تحریم بر نمایشگاه ایران فارما

همچنین در ادامه این نشست مرتضی خیرآبادی عضو دیگر هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز گفت: با وجود آنکه رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد پخش دارو و محصولات غذایی و کالاهای حیاتی از بین تحریم ها علیه ایران محفوظ می‌مانند اما عملا بسیاری از شرکت ها از ادامه فعالیت با شرکت های ایرانی منع شده اند به گونه ای که حتی شرکت هایی که پول آن ها از طریق بانک ارسال شده همچنان از فرستادن مواد اولیه و تجهیزات و ملزومات دارویی برای شرکت های ایرانی امتناع می کنند و ضمن آنکه 80 درصد مسیرهای انتقال ارز به این صنعت بسته شده است.

وی افزود: از روزی که فرمان تحریم ها صادر شد حدود 100 شرکت خارجی از شرکت و حضور در نمایشگاه امتناع کردند در حالی که هزینه این شرکت را هم پرداخت
کرده بودند. از سوی دیگر برای مثال شرکت ایتالیایی که ماده اولیه تولید داروی تالاسمی را برعهده داشت از تامین این ماده اولیه برای ما خودداری کرده است بنابراین هر چند ما 97 درصد از داروی موردنیاز کشور را در ایران تولید می کنیم با این حال برای بازسازی و بروزرسانی این صنعت و همچنین تامین برخی مواد اولیه و ملزومات دارویی نیاز به مراودات جهانی داریم و این نشان می دهد که تحریم نبودن دارو دروغ بزرگی بیش نیست.

خیرآبادی همچنین عنوان کرد که ارزی که دولت مصوب کرده بود تا پایان شهریور در اختیار بخش دارو قرار بگیرد در زمانی که ما تحریم های بیشتری را پیش رو داریم تامین نشده و کمتر از 50 درصد آن تامین شده است. بنابراین این نمایشگاه می تواند به همگان نشان دهد که با وجود همه این مشکلات داخلی و خارجی داروسازان کشور ما تا چه حد به مسوولیت خود در جامعه واقف اند و نسبت به آن تعهد دارند.

وی تاکید کرد: ما از دولت توقع داریم 10 درصد از توجه و حمایتی که از صنعت خودرو دارد را  از صنعت دارو داشته باشد. در این صورت تولیدکنندگان دارو در کشور اجازه نخواهند داد که هیچ یک از مشکلات مانع از دستیابی مردم و بیماران به داروهای موردنیازشان شود.
 
 
 
کد مطلب : ۲۳۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما