۰
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در گفت و گو با سالم خبر:

افزایش حاد شیوع ایدز در کشور نداریم اما روند آن رو به افزایش است

طی دو سال اخیر تعداد زنان مبتلا به ایدز در کشور تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۲۱۵۳
افزایش حاد شیوع ایدز در کشور نداریم اما روند آن رو به افزایش است
سالم خبر: رئیس مرکز تحقیقات ایدز اعلام کرد: افزایش حاد شیوع ایدز در کشور نداریم اما روند این بیماری به دلیل عدم کنترل و آگاهی مردم رو به افزایش است.

مینو محرز در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه تنها یک سوم از جمعیت بیماران مبتلا به ایدز را تشخیص داده‌ایم، افزود: این در حالیست که این افراد هیچ گونه آگاهی نسبت به بیماری خود نداشتند به همین دلیل نیز می‌توان گفت که افزایش تعداد بیماران مبتلا به ویروس HIV به دلیل عدم آگاهی افراد از بیماری خود و کنترل آن است.

وی تاکید کرد: با توجه به آمار رسمی، گزارش می شود که در برخی استان ها تعداد مراجعه کنندگان جهت تست گیری ابتلا به HIV در حال افزایش است و ما سعی داریم بیماران ناشناخته را پیدا کنیم  دلیل افزایش بیماران مبتلا به ویروس HIV نیز می تواند افزایش تست گیری از افراد و شناسایی آنان باشد.

 رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره مکان تست گیری از افراد جهت تشخیص بیماری ایدز در افراد بیان داشت: این تست گیری در مراکز DIC از سوی وزارت بهداشت جهت دریافت متادون و سایر مراکز تعیین شده که به طور رایگان انجام می شود.

محرز عدم آگاهی از رفتارهای پرخطر را یکی از مشکلات در حوزه بیماری‌ ایدز دانست و بیان داشت: افراد در بسیاری مواقع از بیماری خود اطلاع ندارند و مشاهده شده که پس از ازدواج متوجه بیماری خود می‌شوند؛ بنابراین باید اقداماتی صورت بگیرد که قبل از ازدواج متوجه بیماری خود شوند تا از انتقال به آن به دیگران حتی نزدیکترین اشخاص به فرد مبتلا جلوگیری
شود اگر چه ایجاد موانع شناسایی بیمارها این کار را با مشکل مواجه می‌کند.

محرز با بیان اینکه نمی توانیم مدعی باشیم که شیوع ایدز در کشور روبه افزایش یا کاهش است، گفت: هدف ما اینست که تا سال 2020 بتوانیم 90 درصد از بیماران مبتلا به ایدز را در کشور کشف و 90 درصد این افراد را درمان کنیم.

تعداد زنان مبتلا به ایدز رو به افزایش است

وی  بیشترین راه انتقال بیماری ایدز را تماس جنسی دانست و بیان داشت: هر ساله به تعداد زنان مبتلا به ایدز افزوده می شود و حتی طی دو سال اخیر تعداد زنان مبتلا به ایدز در کشورمان تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

محرز همچنین افزود: در حال حاضر تعداد زنانی که مبتلا به ایدز هستند رو به افزایش است و  تماس جنسی راه اصلی انتقال این بیماری به زنان است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران ادامه داد: هر ساله برنامه کاهش آسیب به درستی اجرا شد ولی در حال حاضر کمرنگ شده و بودجه ی آن به مواردی دیگر اختصاص یافته است.

افزایش تست تشخیص ایدز

وی ادامه داد: وزارت بهداشت تعداد تست های تشخیص ایدز را در مراکز تست گیری بیش از تعداد معین آن قرار داده است که با این روش آمار مبتلایان به این بیماری را کشف می کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران بر اهمیت آموزش خانواده‌ها از سوی مسولان و رسانه ها جهت پرهیز از کتمان وجود و رشد بیماری ایدز تاکید کرد و گفت: مردم باید بدانند که این بیماری چیست و راه‌های پیشگیری و درمان آن چگونه است. چون ما خوشحال می شویم بیماران مبتلا به ایدز را کشف کنیم.
 
 
کد مطلب : ۲۱۵۳
نام شما

آدرس ايميل شما